FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Enligt min erfarenhet som hyr ut så krävs det inget skäl men än att BRF godkänner dina planer. Att där emot hitta en förening som gör detta är nästan omöjligt =)
Hyr du ut mer än en lägenhet så blir du dessutom klassificerad som näringsverksamhet (men ingen moms får kvittas) och reglerna blir ännu hårdare för hyran som får tas ut. Köpa bostadsrätt för att hyra ut är en dum idé, spekulationsköp fungerar dock bra fortfarande om man kan marknaden. Men är väldigt riskfyllt då vi befinner oss i en bubbla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Att påstå att det inte är en god affär är väldigt fel. Många utav punkterna kan även avtalas, ex ang skada etc. Gällande hyra så kan man alltid ta en deposition, om det är så att man är orolig.
Värdeökningen på en utav mina lägenheter har varit så passa mycket under 4-5 år, att hyra och ränta redan har betalats av, via värdeökningen. Sen tänker du dig att du även hyr ut den... Åter till frågan- Så det stämmer att det inte är möjligt att hyra ut lägenheten under en längre tid? Dv.s alla föreningar har ett tak, med krav på anledning som nämnt ovan? Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vissa föreningar godkänner utan vidare längre uthyrningar, vissa medlemmar struntar i att meddela uthyrningar. Det är nästan omöjligt att luska i på förhand, det blir mer av en chansning efter köp. Men kan du undvara pengarna kan jag informera om att just nu tjänar du mer än driftskostnaderna i form av värdeökning om du äger en lägenhet i Stockholms innerstad så utan uthyrning är det fortfarande en bra affär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att köpa en lägenhet för att hyra ut den är näringsverksamhet.
Det tillåter inte de flesta BRF:er och har aktualiserats lite i media de senaste dagarna. Däremot kan du köpa en lägenhet för att låta en släkting bo i den. Jag har inte hört talas om en BRF som nekat det förfarandet om den tilltänkte boende kan visa upp referenser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I Sverige finns det en förkärlek för hinder att tjäna pengar. Ville behålla min förra bostadslägenhet och hyra ut den, var ju bara att glömma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Personer som inte delar ens åsikter behöver inte nödvändigtvis vara idioter
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ska man köpa lägenhet för att hyra ut så är det väl som sagt ägarlägenhet som gäller.
Citat:
![]() |
![]() |
Svara |
|
|