Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyra ut bostadsrättslägenhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-24, 07:58 #1
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Enligt min erfarenhet som hyr ut så krävs det inget skäl men än att BRF godkänner dina planer. Att där emot hitta en förening som gör detta är nästan omöjligt =)

Hyr du ut mer än en lägenhet så blir du dessutom klassificerad som näringsverksamhet (men ingen moms får kvittas) och reglerna blir ännu hårdare för hyran som får tas ut.

Köpa bostadsrätt för att hyra ut är en dum idé, spekulationsköp fungerar dock bra fortfarande om man kan marknaden. Men är väldigt riskfyllt då vi befinner oss i en bubbla.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 15:53 #2
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Att påstå att det inte är en god affär är väldigt fel. Många utav punkterna kan även avtalas, ex ang skada etc. Gällande hyra så kan man alltid ta en deposition, om det är så att man är orolig.
Värdeökningen på en utav mina lägenheter har varit så passa mycket under 4-5 år, att hyra och ränta redan har betalats av, via värdeökningen. Sen tänker du dig att du även hyr ut den...

Åter till frågan- Så det stämmer att det inte är möjligt att hyra ut lägenheten under en längre tid? Dv.s alla föreningar har ett tak, med krav på anledning som nämnt ovan?

Tack!
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 16:01 #3
logic logic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
logic logic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Att påstå att det inte är en god affär är väldigt fel. Många utav punkterna kan även avtalas, ex ang skada etc. Gällande hyra så kan man alltid ta en deposition, om det är så att man är orolig.
Värdeökningen på en utav mina lägenheter har varit så passa mycket under 4-5 år, att hyra och ränta redan har betalats av, via värdeökningen. Sen tänker du dig att du även hyr ut den...

Åter till frågan- Så det stämmer att det inte är möjligt att hyra ut lägenheten under en längre tid? Dv.s alla föreningar har ett tak, med krav på anledning som nämnt ovan?

Tack!
En Bostadsrättsförening drivs av en styrelse, och dessa är valda av föreningen och de är precis som du och jag människor, de går ofta att påverka. Det är sällan svart på vitt med den här typen av frågor, utan de diskuteras och stadgar tolkas.

Vissa föreningar godkänner utan vidare längre uthyrningar, vissa medlemmar struntar i att meddela uthyrningar. Det är nästan omöjligt att luska i på förhand, det blir mer av en chansning efter köp. Men kan du undvara pengarna kan jag informera om att just nu tjänar du mer än driftskostnaderna i form av värdeökning om du äger en lägenhet i Stockholms innerstad så utan uthyrning är det fortfarande en bra affär.
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-29, 13:38 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Att köpa en lägenhet för att hyra ut den är näringsverksamhet.
Det tillåter inte de flesta BRF:er och har aktualiserats lite i media de senaste dagarna.

Däremot kan du köpa en lägenhet för att låta en släkting bo i den. Jag har inte hört talas om en BRF som nekat det förfarandet om den tilltänkte boende kan visa upp referenser.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-29, 21:57 #5
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2014
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar

Reg.datum: Jul 2014
I Sverige finns det en förkärlek för hinder att tjäna pengar. Ville behålla min förra bostadslägenhet och hyra ut den, var ju bara att glömma.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-30, 16:30 #6
klein klein är inte uppkopplad

klein klein är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av laststory Visa inlägg
I Sverige finns det en förkärlek för hinder att tjäna pengar. Ville behålla min förra bostadslägenhet och hyra ut den, var ju bara att glömma.
Det är så när vi har en idiot till bostadsminister.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-30, 18:02 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Det är så när vi har en idiot till bostadsminister.
Personer som inte delar ens åsikter behöver inte nödvändigtvis vara idioter Personer som tänker på det viset är nog betydligt värre än de politiker de normalt sett föraktar.
Oläst 2015-08-30, 23:25 #8
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Ska man köpa lägenhet för att hyra ut så är det väl som sagt ägarlägenhet som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Lantmäteriet
Ägarlägenhet innebär ett ökat självbestämmande eftersom du själv äger lägenheten och söker lagfart enligt samma regler som för andra typer av fastigheter. Du disponerar fullständigt över lägenheten och kan måla om, byta kök, hyra ut den och så vidare.
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastig...garlagenheter/
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017