FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag hjälper min bror med datorer, hemsidor mm och tidigare köpte jag vissa domäner i mitt namn för att göra det enkelt för honom, vilket jag slutat med men har kvar någon enstaka domän och nu kommer ett företag och kräver överlåtelse av en av domänerna.
Jag har varit innehavande av domänen sedan 2012-01-30 och min bror har haft sin webshop på domänen sedan straxt efter det. Bolaget som kräver domänen har haft registrerat bolag i Sverige sedan 1990-07-01. Domänen ifråga är mopedbilsdelar.se och min bror säljer mopedbilsdelar på webshopen. Företaget som kräver domänen heter Mopedbilsdelar i Sverige AB. "Domännamnet är förväxlingsbart med Mopedbilsdelar i Sverige AB:s registrerade firma." är anledningen dem har. Jag anser ju att företaget borde införskaffat domänen själva om dem nu tyckte domänen skulle kunna vara förväxlingsbar med deras bolag. Min bror och ägaren av detta bolag har haft något typ av sammarbete tidigare runt mopedbilsdelar försäljningen då dem varit 3-4 st i sverige som sysslat med detta. Dem har disktuerat domänen tidigare men sedan har det varit tyst Dock verkar dem inte vara så sams längre och företaget tog in Dipcon AB som ombud för att hjälpa dem med detta. Vad kan jag göra, är det bara att ge up eller försöka ta striden? Om vi säger som så här, min bror tar säkert saken i egna händer men då det är jag som står på domänen så är det svårt. Men om jag överlåter domänen till hans bolag? Någon som har bättre koll på detta? Kan man få juridisk hjälp om sådant här? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej, du kan börja läsa lite på iis.se, deras tvistlösare kommer antagligen få detta fall om det drivs vidare av motparten. Du kan se vilka rekvisit som måste uppfyllas för att få en domän överförd.
Om ansökan om tvistlösning lämnas in så kommer du inte kunna överföra domänen under tiden den pågår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Om ni inte bryr er nämnvärt och vill överlämna domänen, så låt dom pynta 5000:- för den genom en ATF.
Vill ni hålla er på god fot, så sälj den till dom eller skänk bort den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kostar en ATF 5000kr ?
Jag har läst lite och jag tycker inte jag handlat i god tro, då jag personligen som registrerat domänen och utvecklat webshopen åt en kund inte kände till att det fanns något företag som hette Mopedbilsdelar i Sverige AB. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
4000 om du är privatperson, 5000 om du är småföretagare, 10000 om du är övrig juridisk person, dock är detta enbart om man vill ha en tvistlösare, vill man ha tre så ökar kostnaden.
https://www.iis.se/domaner/tvistlosn...nader/#Kostnad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du ska inte lämna över domänen. Låt företaget ta kontakt med iis i så fall för en tvistlösning. Hänvisa dem hit https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-se-domaner/
För att du ska få lämna ifrån dig domänen måste alla tre rekvisit uppfyllas och här tycker jag att det faller på deras argument direkt. Företaget heter "Mopedbilsdelar i Sverige AB" vilket skiljer sig mot "mopedbilsdelar". OM de hade haft namnet "Mopedbilsdelar AB" då hade det varit en annan sak. Du som domänägare betalar ingenting vid en tvist, bara företaget som ansöker. Skulle de ansöka om en ATF så är det viktigt att du skriver ner allt som du kan komma att tänka på, allt som ger dig en fördel. Men som sagt, enligt mig så faller det på deras argument. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för vettiga svar!
Vad jag förstår och som någon skrev så kostar det mig ingenting förutom att dem kan komma fram till att överlåta domänen helt och hållet gratis i värsta fall eller har jag missförståt det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Du betalar ingenting utan det är sökande bolag som står för kostnaden
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nja, året behöver inget att göra med deras företagsnamn. Jag skulle kolla med bolagsverket, vilket borde gå, om de har bytt namn på sitt bolag sedan 1990. Med tanke på att de skriver på sin hemsida "Mopedbilsdelar startades för några år sedan av Larry Granelli" och att de har angett SNI-kod för verksamheten som "Partihandel med virke och andra byggmaterial", så skulle jag gissa på att detta företag kan ha hetat något annat en gång i tiden och man har ändrat inriktning på företaget under de senaste åren. Har du tur kan det ha skett ett namnbyte efter att du registrerade domänen och då har de verkligen inget att komma med överhuvudtaget. Värt att kolla upp. Senast redigerad av Helix den 2015-08-12 klockan 10:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle kolla historiken på bolaget för merinfo och proff är inte överens om SNI-numret så det låter som om det är nyligen ändrat och att bolaget därmed bytt bransch till just mopedbilsdelar. Har de gjort det så bör de svårligen få rätt i en tvist eftersom mopedbilsdelar är ett beskrivande namn på en varugrupp som säljs på webbsidan.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|