FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej alla,
Som många av oss så använder jag mig av linux i virtuella maskiner. Dels i molnet (sk. VPS'er) men även i hemmiljö (utvecklingsmiljöer och dyl.). Någon som känner till något bra och enkelt övervakningsverktyg som håller koll på RAM/CPU/disk/osv? Körde iStat tidigare men deras klient (iOS) buggar en del. Visst, det finns Nagios/PRTG/OP5 och liknande verktyg, men de är ganska heavy för att bara kolla enkla saker som CPU/disk osv. Tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag använder New Relic Servers. Tjänsten är gratis. Slå ett öga på https://newrelic.com/server-monitoring
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Andra tips någon? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har kört med dem i 3-4 månader och allt har fungerat fläckfritt. Det bästa alternativet jag hittade när jag kollade igenom startfältet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Observium är gratis och lyfter data via SNMP.
PRTG skriver du om men jag skulle säga att den är nästan oslagbar i enkelhet och funktionalitet. Särskilt när man får 100 sensorer i gratisversionen så kommer man långt. En server behöver inte mer än 5 sensorer för att få det man behöver; ping, CPU, RAM, disk och bandbredd. Sen finns det så mycket mer i PRTG. Bara en sån sak som HTTP Advanced som gör inloggningar och mäter hela tidsåtgången. Enda nackdelen jag ser med PRTG är att den kräver en Windows-server för att köras. Men det beror antagligen på att den kör mycket WMI mot Windows-servrar och givetvis AD-integration. Mot Linux-servrar kör man SNMP eller SSH. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Är du intresserad så kan jag fixa login där du kan se hur det ser ut live. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
op5 har även op5Live som är lite mer lightweight än flaggskeppet op5 Monitor.
https://www.op5.com/blog/news/introd...ution-op5live/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|