FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad tycker ni om dessa 2 alternativ.
Så som jag ser det: Fördelar med responsiv design + en template till alla enheter + enklare att ha koll på - begränsar designen till datoranvändare med då allt måste vara mobilanpassat - minimerar du fönstret ser det rätt illa ut Se t.ex: http://themeforest.net/item/ultimo-f...review/3231798 Fördelar med mobilt tema: + datoranvändare och mobila användare får två separata teman anpassade till deras enhet - separata teman kan även vara jobbigare att hålla reda på. Fyll gärna på. Den 21:a april kommer google vara extra noggranna med mobila hemsidor: http://googlewebmastercentral.blogsp...ly-search.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker personligen att det står mellan responsiv sida eller "icke-responsiv sida som delvis är anpassad för att passa bättre i mobilen".
Att ha ett mobilt tema kan låta bra, men då gör du helt plötsligt mobila användare till andra gradens invånare. Du kommer att prioritera ner dem. Att hela tiden se till att den responsiva sidan funkar i mobilen är en del av processen och har större sannolikhet att bli genomförd. Har du begränsat med resurser så kan du komma långt med att förbättra den vanliga sidan för mobilanvändare, t.ex.: * Se till att det går att zooma in på sidan * Se till att text på sidan anpassar sig till den inzoomade bredden * Se till att inte använda användarinteraktion som inte går att utföra på mobilen (t.ex. hover) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Nackdelen med responsivt är att jag tycker det är svårt att få vissa saker att se riktigt snygga ut i alla skärmbredder, t.ex. en dashboard med mycket "bells and whistles". I värsta fall leder det till att man gör två (eller flera) olika varianter, vilket blir dyrt. Hög budget: Responsiv eller mobilt tema Låg budget: Responsiv eller "mobilförbättrad webbvariant" Mvh Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag gillar tanken "less is more" på hemsidor. Är det för mycket content där det mest relevanta för varje delsida inte ens får plats i mobilen på ett bra sätt kanske du ska dela upp de i fler sidor?
Saker som inte är nödvändiga för mobilanvändare kan du enkelt plocka bort, t.ex. större bilder, Meny-texter (kanske kan du byta ut dessa mot ikoner i stället i mobilen). Mozillas marknadsansvarig tror t.ex. att app-marknaden kommer att sjunka i framtiden. Många företag har idag valt att prioritera mer på sin app än sin hemsida. Men appen ska ju i många fall (inte alla såklart) vara ett komplement till hemsidan och nu för tiden så kan du göra väldigt avancerade grejer på på din hemsida på väldigt enkla sätt. Dock säger jag inte att mobilmarknaden kommer dö ut absolut inte. Appar är minst lika viktiga i många fall också. Men du vill inte särbehandla dina mobilbesökare och tvinga dem till att ladda hem en app i stället för att få samma funktionalitet som hemsidan, det är det jag menar. Så försök fixa en responsiv sida som fungerar både för mobilen och för webbplatsen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så sammanfattningsvis tycker ni båda en responsiv sida är bättre?
![]() Är det bootstrap man använder sig utav då ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du nämner två nackdelar:
- begränsar designen till datoranvändare med då allt måste vara mobilanpassat - minimerar du fönstret ser det rätt illa ut Inget av detta är ett problem om man bygger en responsiv sida på korrekt sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://demo.opencart.com/ Se t.ex på den. Om man minimerar så blir det vid en tidpunkt 2 rader i kategorimenyn där uppe. Det går alltså att undvika? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och ja, Bootstrap är bra. Det finns fler ramverk för responsiv grid. Jag kan tycka att Bootstrap gör lite för mycket ibland, men det är en smaksak. Man får också mycket gratis med Bootstrap. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag har kört båda och väljer nu alltid responsivt. Anledningen är att man har bättre koll. Mycket bättre koll. Någon slinker igenom user_agent koll, någon ska prompt klicka på "vanlig version" och gör man en uppdatering som tar tid och ork på desktop så är risken stor att luften går ur en när man inser att man har samma (dubbelarbete) framför sig med mobil. Nej, jag börjar bli varm i kläderna med Bootstrap och det fungerar mycket bättre. Enda nackdelen jag kan se är att det inte går att sätta user_agent conditional standard i bootstrap, det gör att vissa (kanske tunga) saker som inte ska visas för mobil laddas av den samma helt i onödan. Det har jag börjat bygga bort nu dock. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|