Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Responsiv design vs mobilt tema/template

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-24, 11:27 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Responsiv design vs mobilt tema/template

Vad tycker ni om dessa 2 alternativ.

Så som jag ser det:

Fördelar med responsiv design
+ en template till alla enheter
+ enklare att ha koll på
- begränsar designen till datoranvändare med då allt måste vara mobilanpassat
- minimerar du fönstret ser det rätt illa ut

Se t.ex:
http://themeforest.net/item/ultimo-f...review/3231798

Fördelar med mobilt tema:
+ datoranvändare och mobila användare får två separata teman anpassade till deras enhet
- separata teman kan även vara jobbigare att hålla reda på.

Fyll gärna på. Den 21:a april kommer google vara extra noggranna med mobila hemsidor:
http://googlewebmastercentral.blogsp...ly-search.html
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-24, 11:57 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Jag tycker personligen att det står mellan responsiv sida eller "icke-responsiv sida som delvis är anpassad för att passa bättre i mobilen".

Att ha ett mobilt tema kan låta bra, men då gör du helt plötsligt mobila användare till andra gradens invånare. Du kommer att prioritera ner dem.

Att hela tiden se till att den responsiva sidan funkar i mobilen är en del av processen och har större sannolikhet att bli genomförd.

Har du begränsat med resurser så kan du komma långt med att förbättra den vanliga sidan för mobilanvändare, t.ex.:
* Se till att det går att zooma in på sidan
* Se till att text på sidan anpassar sig till den inzoomade bredden
* Se till att inte använda användarinteraktion som inte går att utföra på mobilen (t.ex. hover)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-24, 12:58 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag tycker personligen att det står mellan responsiv sida eller "icke-responsiv sida som delvis är anpassad för att passa bättre i mobilen".

Att ha ett mobilt tema kan låta bra, men då gör du helt plötsligt mobila användare till andra gradens invånare. Du kommer att prioritera ner dem.

Att hela tiden se till att den responsiva sidan funkar i mobilen är en del av processen och har större sannolikhet att bli genomförd.

Har du begränsat med resurser så kan du komma långt med att förbättra den vanliga sidan för mobilanvändare, t.ex.:
* Se till att det går att zooma in på sidan
* Se till att text på sidan anpassar sig till den inzoomade bredden
* Se till att inte använda användarinteraktion som inte går att utföra på mobilen (t.ex. hover)
Ja det är lite så jag hellre vill ha det. Samma sajt, samma tema, bara att den visas annorlunda på mobilen. Det anser du även är bättre? Hela 48,15% är mobila användare från varav cirka 13% av dessa är tablet användare (surfplattor).
Oläst 2015-03-24, 13:56 #4
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Ja det är lite så jag hellre vill ha det. Samma sajt, samma tema, bara att den visas annorlunda på mobilen. Det anser du även är bättre? Hela 48,15% är mobila användare från varav cirka 13% av dessa är tablet användare (surfplattor).
Responsivt är en stor fördel framför en ren mobil version eftersom du kan få en responsiv sida att passa flera olika skärmbredder. Skall du ha rena mobila versioner så riskerar du att behöva en för små telefoner, en för stora telefoner, en för paddor, etc. Det blir väldigt dyrt och det kommer leda till att du missköter de mobila versionerna i det långa loppet.

Nackdelen med responsivt är att jag tycker det är svårt att få vissa saker att se riktigt snygga ut i alla skärmbredder, t.ex. en dashboard med mycket "bells and whistles". I värsta fall leder det till att man gör två (eller flera) olika varianter, vilket blir dyrt.

Hög budget: Responsiv eller mobilt tema
Låg budget: Responsiv eller "mobilförbättrad webbvariant"

Mvh Robert
Oläst 2015-03-24, 15:03 #5
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2013
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2013
Jag gillar tanken "less is more" på hemsidor. Är det för mycket content där det mest relevanta för varje delsida inte ens får plats i mobilen på ett bra sätt kanske du ska dela upp de i fler sidor?

Saker som inte är nödvändiga för mobilanvändare kan du enkelt plocka bort, t.ex. större bilder, Meny-texter (kanske kan du byta ut dessa mot ikoner i stället i mobilen).

Mozillas marknadsansvarig tror t.ex. att app-marknaden kommer att sjunka i framtiden. Många företag har idag valt att prioritera mer på sin app än sin hemsida.
Men appen ska ju i många fall (inte alla såklart) vara ett komplement till hemsidan och nu för tiden så kan du göra väldigt avancerade grejer på på din hemsida på väldigt enkla sätt.

Dock säger jag inte att mobilmarknaden kommer dö ut absolut inte. Appar är minst lika viktiga i många fall också.

Men du vill inte särbehandla dina mobilbesökare och tvinga dem till att ladda hem en app i stället för att få samma funktionalitet som hemsidan, det är det jag menar.

Så försök fixa en responsiv sida som fungerar både för mobilen och för webbplatsen
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-24, 15:19 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Så sammanfattningsvis tycker ni båda en responsiv sida är bättre?
Är det bootstrap man använder sig utav då ?
Oläst 2015-03-24, 16:11 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Du nämner två nackdelar:

Inget av detta är ett problem om man bygger en responsiv sida på korrekt sätt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-25, 08:02 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Du nämner två nackdelar:

Inget av detta är ett problem om man bygger en responsiv sida på korrekt sätt.
Jaha, då är det nog det som det lutar åt för mig. Ska kolla mer på detta.
http://demo.opencart.com/

Se t.ex på den. Om man minimerar så blir det vid en tidpunkt 2 rader i kategorimenyn där uppe. Det går alltså att undvika?
Oläst 2015-03-25, 11:21 #9
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
http://demo.opencart.com/ Se t.ex på den. Om man minimerar så blir det vid en tidpunkt 2 rader i kategorimenyn där uppe. Det går alltså att undvika?
Det beror på att de har fler / för breda items i menyraden än vad deras design stödjer. Alltså ingen brist i responsiv design, men inte helt ovanligt att man får sådana problem i knät. Skall man köra responsivt får man tänka igenom designen väldigt noga för varje skärmstorlek. Det kan vara en komplicerad process och jag gissar att det är en av anledningarna till att responsiva sidor oftast är ganska avskalade och "rena".

Och ja, Bootstrap är bra. Det finns fler ramverk för responsiv grid. Jag kan tycka att Bootstrap gör lite för mycket ibland, men det är en smaksak. Man får också mycket gratis med Bootstrap.
Oläst 2015-03-25, 13:32 #10
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Hej,
Jag har kört båda och väljer nu alltid responsivt. Anledningen är att man har bättre koll. Mycket bättre koll.
Någon slinker igenom user_agent koll, någon ska prompt klicka på "vanlig version" och gör man en uppdatering som tar tid och ork på desktop så är risken stor att luften går ur en när man inser att man har samma (dubbelarbete) framför sig med mobil.

Nej, jag börjar bli varm i kläderna med Bootstrap och det fungerar mycket bättre.

Enda nackdelen jag kan se är att det inte går att sätta user_agent conditional standard i bootstrap, det gör att vissa (kanske tunga) saker som inte ska visas för mobil laddas av den samma helt i onödan. Det har jag börjat bygga bort nu dock.
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017