Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rasberry Pie

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-17, 14:30 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Standard Rasberry Pie

Hello!

Rasberry Pie har kommit ut med en ny modell.. Själv ska jag införskaffa två st så länge för film och lite surf. Tänkte bara höra vad ni andra har för erfarenhet av RP, vad ni använder de till och hur era lådor ser ut..

öppna dit hjärta och beröm denna skönhet, hehe!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 14:51 #2
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
Flitig postare

Bästa mediespelaren för den pengen! Har kört modellen innan med 512 MB minne som mediaspelare under en lång tid.

Jag har kört riktigt tunga 3D-filmer på den och den klarar det galant. Över det trådlösa nätverket fick jag dock problem med buffer men drog jag den direkt till Nasen gick allt. Men generellt fungerade allt super!

Openelec är den bästa varianten av mediaos som jag har kört på den. Född ur Xbmc.

Nu har jag satt igång ett projekt med att skapa en musikspelare med en RP, touchskärm och musicbox. Ska bara hitta en snygg gammal kassettspelare att bygga in den i

Senast redigerad av DavidEW den 2015-03-17 klockan 14:54
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 15:10 #3
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg

Nu har jag satt igång ett projekt med att skapa en musikspelare med en RP, touchskärm och musicbox. Ska bara hitta en snygg gammal kassettspelare att bygga in den i
Openelec tänkte jag oxå köra, verkar smidigast och bäst.
Fräckt med mediaspelaren. Var köper du touchskärmen? Har själv varit inne på ett liknande projekt fast till bilen, när vi inte sitter i bilen ska den användas som en övervakning, när vi sitter i bilen ska den sköta musik och film
Oläst 2015-03-17, 15:26 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Openelec tänkte jag oxå köra, verkar smidigast och bäst.
Fräckt med mediaspelaren. Var köper du touchskärmen? Har själv varit inne på ett liknande projekt fast till bilen, när vi inte sitter i bilen ska den användas som en övervakning, när vi sitter i bilen ska den sköta musik och film
Jag köpte en http://www.adafruit.com/products/1601 hos m.nu
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 16:27 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Har WN som tidsfördriv

Har 2st Raspberry Pi (model B samt v2) och en Banana Pi. RPi använder jag som mediaspelare med Kodi på Rasbian (har kört OpenELEC och XBian tidigare) där båda går mot en central mySQL databas på NAS:en som innehåller all mediainformation så man slipper uppdatera var för sig. Båda har jag köpt nycklar till så att jag har hårdvaruacceleration på MPEG2 och VC-1. Banana Pi använder jag som övervakningsserver som via egenskriven mjukvara och SNMP övervakar och styr nätverket.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 19:50 #6
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
http://battlepi.wordpress.com
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-17, 22:11 #7
nim nim är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2014
nim nim är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2014
Min RPI används som väckarklocka. Absolut bästa och stabilaste väckarklockan jag haft. ( och jobbigaste då den slumpar fram random internet radios )
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-18, 10:20 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Har 2st Raspberry Pi (model B samt v2) och en Banana Pi. RPi använder jag som mediaspelare med Kodi på Rasbian (har kört OpenELEC och XBian tidigare) där båda går mot en central mySQL databas på NAS:en som innehåller all mediainformation så man slipper uppdatera var för sig. Båda har jag köpt nycklar till så att jag har hårdvaruacceleration på MPEG2 och VC-1. Banana Pi använder jag som övervakningsserver som via egenskriven mjukvara och SNMP övervakar och styr nätverket.
Jag kollade in Banana Pie och såg att de stödjer RP programvara, skillnaden verkar bara vara att BP har gigabit kort medan RP har 100Mbit i sin. Tycker du bättre om Rasbian? Varför?

Nim: Nice! Ska bli spännande att leka med dessa små fantastiska sakerna när de kommer hem
Oläst 2015-03-18, 10:41 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Jag kollade in Banana Pie och såg att de stödjer RP programvara, skillnaden verkar bara vara att BP har gigabit kort medan RP har 100Mbit i sin. Tycker du bättre om Rasbian? Varför?
Det är faktiskt lite mer skillnad mellan en Banana Pi och RPi än bara gigabit kortkrets. Först och främst är det en annan CPU samt 1GB RAM gentemot model B:s 512Mb. Den har även SATA 2.0, egen kamera kontakt, power/reset knapp, mikrofon samt IR mottagare. Köper man en Pro-modell får man även OpenGL ES 2.0/1.1 stöd och inbyggt WLAN med 802.11n.

Jag föredrar Raspbmc (ser nu att jag skrev fel i ursprungliga inlägget) för den är självuppdaterande och har allt man behöver från början. Man behöver alltså inte mecka för att uppdatera till senaste release. En annan sak är att i Rasbmc ligger Kodi (aka. XBMC) ovanpå Rasbian vilket gör att du kan installera vad tusan du vill vid sidan av Kodi och köra utan att behöva oroa dig. När du väl har installerat OpenELEC på SD kortet så är det det enda du kan köra, inget annat.

Senast redigerad av jayzee den 2015-03-18 klockan 10:49
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-18, 11:13 #10
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Det är faktiskt lite mer skillnad mellan en Banana Pi och RPi än bara gigabit kortkrets. Först och främst är det en annan CPU samt 1GB RAM gentemot model B:s 512Mb. Den har även SATA 2.0, egen kamera kontakt, power/reset knapp, mikrofon samt IR mottagare. Köper man en Pro-modell får man även OpenGL ES 2.0/1.1 stöd och inbyggt WLAN med 802.11n
Du har helt rätt. Vette tusan vad jag fick det ifrån, har för mig att jag såg en bild där specen på de båda stod. Jag googlade nu och fick fram att det skiljer sig rätt mycket. Banana Pie pro för 455 kr, bra pris?

RP nya har 1GB RAM som standard.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017