FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Har tröttnat lite på att använda router, den fungerar lite när den själv vill.
Sambons son spelar mycket och ser ofta på film. Vi funderar på att skaffa powerline för att kör internet genom eluttagen. Vilka rekommenderar du? Märke spelar ingen roll, bara det fungerar stabilt. Vi bor i lgh så det borde inte vara nga problem. Jag behöver en master och 3 slaves och helt får det vara inbyggt kontakt i den, men inget krav. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har testat två olika fabrikat i mitt hus.. TP-Link och Zyxel PL4211 tror jag den heter...
Båda märken fungerar bra. Nu har Zyxel nya powerline modem med 500Mbit överföring hastighet (teoretisk så klart) och 1Gbit portar för Ethernet. En stor fördel är också att slavarna har WIFI och därmed kan du få WIFI på ställen där det annars inte fungerar. I och med att du bor i lägenhet så borde inte hastigheten dras ned. I mitt ormbo av elkablar från gud vet när och 2st säkringsskåp så får jag väl ut kanske 20-30Mbit via elnätet.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Man har tur om man kommer upp i över 100mbit (bor i lägenhet). Det mesta jag har maxat är nog 80-85mbit. Har testat flera märken, Devolo och Zyxel är de som jag tycker fungerat bäst, dock har 2 av 4 Zyxel adaptrar dött efter ungefär 2 års användning så jag vet inte om jag kan rekommendera det märket.
Tänk också på att om du har annan teknik som drar mycket ström på samma uttag så går hastigheten i vissa fall ned. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Olika tester som jag gjort i lägenhet med ZyXELs produkter:
50-talshus: ca 30-40 Mbit 60-talshus: ca 60-70 Mbit Men det viktigaste är ju att anslutningen är stabil och inte som trådlösa som fluktuerar för mycket. Därför är det inga problem att streama film på dessa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
AFAIK har Zyxel inga Powerline modem (första gången jag hör talas om det) utan det närmaste du kommer är PLA4225 vilket är ett Powerline switch. 500Mbit är tyvärr inte vad du (någonsin) kommer få ut ur en Powerline adapter, har du riktigt bra tur får du maximalt 100Mbit.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Köp ett par som kör nya AV2-standarden, t.ex.
http://www.kjell.com/sortiment/dator...lug-av2-p94773 http://www.kjell.com/sortiment/dator...lug-av2-p95489 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för era svar. Läste lite på sweclockers där många inte rekommenderar internet genom elen, bättre med en bättre och dyrare router med Wifi. Så jag är lite kluven på hur vi ska göra
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bäst resultat får du om drar riktigt kabel, men jag förstår det som att det inte är ett alternativ?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Använder TL-PA511 själv, ger samma hastigheter och latency på mitt 100mbit fiber som med sladd, mycket nöjd :-)
http://www.tp-link.com/lk/products/d...model=TL-PA511 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|