Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dedikerad server eller VPS?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-19, 19:41 #1
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2012
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2012
Är absolut inget serverproffs men det är ganska enkelt att komma igång med en server (VPS, från $5/mån) på digitalocean.com t.ex. med Ubuntu för att köra Wordpress-sajter på eller liknande. Enklare server-administration (brandvägg, automatiska säkerhetsuppdateringar etc.) kan man hantera t.ex. via tjänster som serverpilot.io utan kostnad.
Rosch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 22:30 #2
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Mycket flitig postare

MrClick:

Börja med det du är bra på, vilket jag misstänker är att bygga webbplatser. Börja inte fundera på vilken VPS du ska ha nu, utan färdigställ sin webbplats och slipa på den så mycket som möjligt (inte för mycket dock, då kommer du aldrig live).

Sen när sajten är live kan du börja med optimeringar och se vart flaskhalsarna sitter allteftersom sajten växer. Nu vet jag inte vad det är för system du har men du kanske kommer långt med ett vanligt webbhotell till en början.

Om du vid det skedet (när du börjar växa ur ditt webbhotell) fortfarande inte känner dig bekväm att skapa en egen VPS, så rekommenderar jag skarpt en sk. Managed Server. Många (om inte alla) av de större aktörerna har en sådan tjänst och går ut på att dom hanterar servern, står för brandväggen, konfar webbservern/databasen, uppdaterar/patchar operativsystemet osv osv. Tro mig, detta är inget du vill göra om du inte verkligen vet vad du gör. Det enda du gör är att du får FTP-access (eller liknande) till webbserverns hostmapp och en öppning mot databasen för att kunna hantera din webbplats.

Visst, att göra allt själv är ett sätt att lära sig men då ska du ha råd med att allt kan gå åt pipsvängen med om du gör minsta misstag.

Att skapa en VPS och "learn as you go" är _inget_ jag rekommenderar dig att göra när det gäller en live site (möjligen om det är i samband med utvecklingen). Fokusera och lägg din tid på det du är bäst på och det du tycker är kul!

Senast redigerad av gregoff den 2015-01-19 klockan 22:33
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 22:48 #3
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2013
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2013
Tack för alla bra svar. Känns som jag får lägga krut på det jag faktiskt kan och bygga sajten. Verkar betydligt bättre att låta någon som faktiskt kan serverbiten sköta den med tanke på vad ni skriver.

Flera av er pratar om att man kan skala upp allt eftersom. Det jag är rädd för är att jag sajten kommer upp, får en hel del trafik första veckan och sedan så börjar sidan bråka och gå trögt pga. trafiken på en gång.

Jag är ganska säker på att jag kommer ligga på ett par tusen besökare per dag redan från start eftersom jag kommer satsa en del pengar på annonsering. Så med andra ord är det VPS som jag ska kolla efter?

Vad är det man ska tänka på när man väljer leverantör av en VPS? Kan ni rekommendera något företag som säljer dessa tjänster? Gärna med inga eller korta bindningstider då sajten likaväl kan bli en riktig flopp som det kan bli en riktig hit.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-20, 08:15 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ett par tusen besökare om dagen är behöver inte vara mycket last, men det beror givetvis på webbplatsen. Se det såhär: 2000 besökare med 3-5 sidvisningar var ger totalt 10.000 sidvisningar. Det är i snitt _en_ sidvisning var 8 sekund (självklart inte jämt utspridd över dygnet med ger ändå en fingervisning).

Om du på allvar ändå vill kolla på VPS så rekommenderar jag Glesys. Dom skräddarsyr servern efter dina behov. Dom har inga bindingstider heller. Läs mer på http://www.glesys.se/managed.php
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-22, 14:06 #5
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Ett par tusen besökare om dagen är behöver inte vara mycket last, men det beror givetvis på webbplatsen. Se det såhär: 2000 besökare med 3-5 sidvisningar var ger totalt 10.000 sidvisningar. Det är i snitt _en_ sidvisning var 8 sekund (självklart inte jämt utspridd över dygnet med ger ändå en fingervisning).

Om du på allvar ändå vill kolla på VPS så rekommenderar jag Glesys. Dom skräddarsyr servern efter dina behov. Dom har inga bindingstider heller. Läs mer på http://www.glesys.se/managed.php
Du är rolig fick precis ett svar efter förfrågan hos Glesys på pris för en managed vps att dom inte ville ha mig som kund, och att jag skulle välja en annan leverantör typ Ordeland
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-22, 14:40 #6
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult Visa inlägg
Du är rolig fick precis ett svar efter förfrågan hos Glesys på pris för en managed vps att dom inte ville ha mig som kund, och att jag skulle välja en annan leverantör typ Ordeland
Hur kan du tolka svaret så? Självklart vill vi ha dig som kund, om du betalar för våra tjänster.

"har endast webbhotellkunskap och kändes jobbigt att lära sig konfigurera eran tjänst"

Du ville inte betala kostnaden vi tar för managed hosting.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-22, 16:17 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Hur kan du tolka svaret så? Självklart vill vi ha dig som kund, om du betalar för våra tjänster.

"har endast webbhotellkunskap och kändes jobbigt att lära sig konfigurera eran tjänst"

Du ville inte betala kostnaden vi tar för managed hosting.
Frågan i mejlet var ju vad det skulle kosta med managed tjänst
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 10:18 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Magento är Magento. Om artikeldatabasen växer (vilket är ganska naturligt) så behöver man bygga en miljö som man kan lita på och har kontroll över. En webshop är ändå ens levebröd och kan omsätta rejält många miljoner per år. Då får man helt enkelt anpassa sina marginaler så man kan trygga en säker drift.

Sen om detta är ett delat webbhotell eller en dedikerad miljö på SSD-diskar har ju med varje enskilt case att göra. Man kan inte generalisera en Magento-installation. Bara för att en tom Magento-installation laddar på under 1 sekund hos ett webbhotell betyder inte det att den gör det när du har 150.000 artiklar i databasen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017