Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hallon.se vägrar skicka ut ett kvitto på köp???

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-05, 10:25 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Du kan alltid gå vägen via banken, bestrid betalningen och var väldigt tydlig med att bestridandet görs för att du inte får underlag från dem.

Troligen får du dock inget momskvitto, eftersom momsen inte "uppstår" på "värdeladdningen" utan vid användningen.
Ja problemet är om man bestrider något man faktiskt vet vad det gäller och även använt den pott man laddat på så kan man själv begått bedrägeri.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 12:06 #12
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Kontantkort fungerar liknande som presentkort.

Kund köper presentkort. Skuld uppstår då hos Säljaren, men inget egentligt köp har genomförts då Säljaren faktiskt är skyldig pengar.

Dvs, du kan inte få kvitto på ett köp som faktiskt inte genomförts då det egentligen inte har genomförts en försäljning från Säljarens sida.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 17:12 #13
kevvs kevvs är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 34
kevvs kevvs är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Kontantkort fungerar liknande som presentkort.

Kund köper presentkort. Skuld uppstår då hos Säljaren, men inget egentligt köp har genomförts då Säljaren faktiskt är skyldig pengar.

Dvs, du kan inte få kvitto på ett köp som faktiskt inte genomförts då det egentligen inte har genomförts en försäljning från Säljarens sida.
Kan man kräva ett kvitto på köpet när man bevisligen har nyttjat saldot?
kevvs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 18:15 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Hallon gör rätt. Du har fått ett kvitto på 0 kr och kostnaden "kommer få detaljspecifikationen månaden efter".

Du ska visserligen bokföra transaktionen (du har flyttat pengar från ditt bankkonto till ditt sim-kort). Men det uppstår inte någon kostnad för ditt företag när du köper kontantkortet och därför ska du inte heller dra momsen direkt. Kostnaden uppstår när du använder kontantkortet, dvs förbrukar ditt saldo.

Det är meningen att du ska bokföra kostnaden varje månad. Har du ett kontantkort på 149 kr och du har ringt för 8 kr, så ska du bokföra 8 kr...
Om du känner att det blir orimligt tidskrävande och omständligt, så kan du alltid ta dig friheten att kostnadsföra 149 kr direkt vid köpet av kontantkortet. Vid årsskiftet så kan du därefter inventerat kvarstående saldon på eventuella konstantkort i företaget och redovisat det som en tillgång eller fordran. På så vis behöver du bara "krångla" en gång om året och du får ändå ett korrekt bokslut.

Min förslag är förmodligen inte korrekt (vet ej och det är inte jag som sköter bokföringen i mitt företag). Men det värsta som kan hända är att Skatteverket har synpunkter vid en revision och att du blir upptaxerad med några ören, eftersom du tagit dig friheten att dra moms några dagar för tidigt (dvs när du köpte kontantkortet och inte när du senare ringde samtalen).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 18:24 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av kevvs Visa inlägg
Kan man kräva ett kvitto på köpet när man bevisligen har nyttjat saldot?
Man brukar alltid få ett vanligt kvitto när man betalar med presentkort.


Det är inte någon egentlig skillnad på ett presentkort och kontanter. En 100-lapp är i praktiken ett presentkort från staten. Så man kan säga att du betalar med presentkort varje gång du köper någonting som du betalar med pengar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 18:50 #16
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast då kan dom hävda att kunden bryter emot avtalet genom använda ett privat abb i ett företag.
Som enskild näringsidkare så borde man väl få ha ett privat abonnemang då man är en och samma juridiska person oavsett? Jämfört med ett aktiebolag då det är en juridisk person i sig.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 19:02 #17
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Som enskild näringsidkare så borde man väl få ha ett privat abonnemang då man är en och samma juridiska person oavsett? Jämfört med ett aktiebolag då det är en juridisk person i sig.
Inte nödvändigtvis, för dom har ju 2 alternativ företag eller privat. Handlar mer hur du använder det.

Men var mer ett svar på artikeln om moms, om man aktivt valt det som privatperson har man inte rätt säga det ska gå efter företagsrelegler.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-07, 02:59 #18
OnlyMe OnlyMe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 338
OnlyMe OnlyMe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 338
Nu vill jag inte vara pessimist och rätt ska ju vara rätt speciellt mot de stora jättarna.
Det jag är rädd för är att du lägger så mycket energi på detta så du får inkomstbortfall på annat håll. Ibland får man knyta näven och bita i det sura äpplet.
OnlyMe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-07, 11:30 #19
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Oavsett om man inte förbrukat pengarna så borde man väl kunna få en verifikation på att man förflyttat sina pengar till Hallon? Tänker på Loopia Prepaid, där får man ju en verifikation när man flyttar pengarna och en när man använder pengarna.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-08, 12:28 #20
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Nu vill jag inte prata illa om något av de nämnda företagen i tråden, för jag har ingen personlig erfarenhet av något av dessa.

Dock, rent generellt, det är fascinerande hur vissa företag nästan tävlar om att toppa varandra i usel kundvård och usel hantering av de egna kunderna!

Hur mycket kostar det att få en ny kund!?
När dom väl fått kunden känns det som om dom gör sitt yttersta för att bli av med dom, genom att skapa "Dålig Stämning" och provocerande irriterande användarupplevelser!

Uppenbarligen ser dom sig själva som vinnare i spelet om kundens förtroende, annars hade dom väl rimligen gjort något åt saken...!

Kan man tänka!

I senaste numret av Computer Sweden stod om ett e-handelsföretag i Las Vegas, som säljer skor på Internet, med värsta Kick-Ass kundtjänsten!

Svenska företags passiva hantering av kunder är inget nytt. Det är en utarbetad algoritm som någon med $$$ i fokus inte ser som anständig lösning, men som företag, bolag, aktivt praktiserat de senaste 20-30 åren.

Inget nytt under solen, alltså.

***
Sen detta med "privat-" versus "företagsabonnemang". Det är bara företagens egen geggamoja som dom skyfflar på de (förmodade) intresserade kunderna...

Det är samma Sverige, samma moms, samma nät, samma företag (operatör) samma verklighet.

Enda skillnaden är att operatören, med lagen i ryggen, kan annonsera företagsabonnemang utan moms på hemsidan. Allt annat är samma.

Alla betalar moms, vid betalning av faktura.
Sen kan företag, som redovisar moms, skippa momsen i ett senare skede. Men i betal-skedet betalar du 125 spänn oavsett privat eller företag. Inte 100 spänn om du är företag och 125 om du är privatperson.

Det är synnerligen irriterande.
Särskilt med tanke på syftet, "att vara kunden till lags".
???

Jag körde taxi tidigare. Jag myntade då uttrycket "kunden har alltid rätt, fast inte varje gång!"

Det ska bli spännande och se när det blommar ett företag som slår mynt av att fixa kundens problem, oavsett anledning, oavsett yttre omständigheter!

Man kan säga att de befintliga operatörerna (inkl. suspekta företag som ComHem med flera) har krattat manegen med imponerande precision de senaste 25 åren!!

Hoppas det löser sig för dig!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017