FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Kontantkort fungerar liknande som presentkort.
Kund köper presentkort. Skuld uppstår då hos Säljaren, men inget egentligt köp har genomförts då Säljaren faktiskt är skyldig pengar. Dvs, du kan inte få kvitto på ett köp som faktiskt inte genomförts då det egentligen inte har genomförts en försäljning från Säljarens sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hallon gör rätt. Du har fått ett kvitto på 0 kr och kostnaden "kommer få detaljspecifikationen månaden efter".
Du ska visserligen bokföra transaktionen (du har flyttat pengar från ditt bankkonto till ditt sim-kort). Men det uppstår inte någon kostnad för ditt företag när du köper kontantkortet och därför ska du inte heller dra momsen direkt. Kostnaden uppstår när du använder kontantkortet, dvs förbrukar ditt saldo. Det är meningen att du ska bokföra kostnaden varje månad. Har du ett kontantkort på 149 kr och du har ringt för 8 kr, så ska du bokföra 8 kr... Om du känner att det blir orimligt tidskrävande och omständligt, så kan du alltid ta dig friheten att kostnadsföra 149 kr direkt vid köpet av kontantkortet. Vid årsskiftet så kan du därefter inventerat kvarstående saldon på eventuella konstantkort i företaget och redovisat det som en tillgång eller fordran. På så vis behöver du bara "krångla" en gång om året och du får ändå ett korrekt bokslut. Min förslag är förmodligen inte korrekt (vet ej och det är inte jag som sköter bokföringen i mitt företag). Men det värsta som kan hända är att Skatteverket har synpunkter vid en revision och att du blir upptaxerad med några ören, eftersom du tagit dig friheten att dra moms några dagar för tidigt (dvs när du köpte kontantkortet och inte när du senare ringde samtalen). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är inte någon egentlig skillnad på ett presentkort och kontanter. En 100-lapp är i praktiken ett presentkort från staten. Så man kan säga att du betalar med presentkort varje gång du köper någonting som du betalar med pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Som enskild näringsidkare så borde man väl få ha ett privat abonnemang då man är en och samma juridiska person oavsett? Jämfört med ett aktiebolag då det är en juridisk person i sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men var mer ett svar på artikeln om moms, om man aktivt valt det som privatperson har man inte rätt säga det ska gå efter företagsrelegler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu vill jag inte vara pessimist och rätt ska ju vara rätt speciellt mot de stora jättarna.
Det jag är rädd för är att du lägger så mycket energi på detta så du får inkomstbortfall på annat håll. Ibland får man knyta näven och bita i det sura äpplet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Oavsett om man inte förbrukat pengarna så borde man väl kunna få en verifikation på att man förflyttat sina pengar till Hallon? Tänker på Loopia Prepaid, där får man ju en verifikation när man flyttar pengarna och en när man använder pengarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu vill jag inte prata illa om något av de nämnda företagen i tråden, för jag har ingen personlig erfarenhet av något av dessa.
Dock, rent generellt, det är fascinerande hur vissa företag nästan tävlar om att toppa varandra i usel kundvård och usel hantering av de egna kunderna! Hur mycket kostar det att få en ny kund!? När dom väl fått kunden känns det som om dom gör sitt yttersta för att bli av med dom, genom att skapa "Dålig Stämning" och provocerande irriterande användarupplevelser! Uppenbarligen ser dom sig själva som vinnare i spelet om kundens förtroende, annars hade dom väl rimligen gjort något åt saken...! Kan man tänka! I senaste numret av Computer Sweden stod om ett e-handelsföretag i Las Vegas, som säljer skor på Internet, med värsta Kick-Ass kundtjänsten! Svenska företags passiva hantering av kunder är inget nytt. Det är en utarbetad algoritm som någon med $$$ i fokus inte ser som anständig lösning, men som företag, bolag, aktivt praktiserat de senaste 20-30 åren. Inget nytt under solen, alltså. *** Sen detta med "privat-" versus "företagsabonnemang". Det är bara företagens egen geggamoja som dom skyfflar på de (förmodade) intresserade kunderna... Det är samma Sverige, samma moms, samma nät, samma företag (operatör) samma verklighet. Enda skillnaden är att operatören, med lagen i ryggen, kan annonsera företagsabonnemang utan moms på hemsidan. Allt annat är samma. Alla betalar moms, vid betalning av faktura. Sen kan företag, som redovisar moms, skippa momsen i ett senare skede. Men i betal-skedet betalar du 125 spänn oavsett privat eller företag. Inte 100 spänn om du är företag och 125 om du är privatperson. Det är synnerligen irriterande. Särskilt med tanke på syftet, "att vara kunden till lags". ??? Jag körde taxi tidigare. Jag myntade då uttrycket "kunden har alltid rätt, fast inte varje gång!" Det ska bli spännande och se när det blommar ett företag som slår mynt av att fixa kundens problem, oavsett anledning, oavsett yttre omständigheter! Man kan säga att de befintliga operatörerna (inkl. suspekta företag som ComHem med flera) har krattat manegen med imponerande precision de senaste 25 åren!! Hoppas det löser sig för dig! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|