Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tomteland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-20, 17:09 #1
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Standard Tomteland

Jag undrar om nån kan se om namnet tomteland är registrerat varumärke för att använda på nätet?
Ser att tomteland är registrerat varumärke nationellt i klass 39 41 42
De klasserna står det inget om internet i?
Men jag är ingen expert på långa vägar så jag frågar för säkerhets skull.
Det finns flera tomteland i olika nordiska länder.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-20, 20:50 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Jag undrar om nån kan se om namnet tomteland är registrerat varumärke för att använda på nätet?
Ser att tomteland är registrerat varumärke nationellt i klass 39 41 42
De klasserna står det inget om internet i?
Men jag är ingen expert på långa vägar så jag frågar för säkerhets skull.
Det finns flera tomteland i olika nordiska länder.
Det finns normalt sett inga varumärken som är begränsade till att "använda på nätet". Om du börjar sälja läsk under namnet Coca Cola i en fysisk butik eller på nätet spelar exempelvis ingen som helst roll.
Oläst 2014-11-20, 23:08 #3
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns normalt sett inga varumärken som är begränsade till att "använda på nätet". Om du börjar sälja läsk under namnet Coca Cola i en fysisk butik eller på nätet spelar exempelvis ingen som helst roll.
Ok, tack. Då får man räkna med att tomteland är "fredat" för svenskt bruk iaf.
Oläst 2014-11-20, 23:51 #4
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Utan ha gjort några som helst efterforskningar så är det inte den slutsatsen du kan dra av inlägg #2. Beror ju helt på vad du gör och vilka rättigheter som finns
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-21, 00:24 #5
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Utan ha gjort några som helst efterforskningar så är det inte den slutsatsen du kan dra av inlägg #2. Beror ju helt på vad du gör och vilka rättigheter som finns
För att gå rakt på sak så har jag domänen tomte.land som jag tänkte använda som "partnersajt" till ett par andra sajter med en mycket känd julprofil.
När jag nyss kollade upp lite så finns frasen tomteland reggad som varumärke men jag är dålig på att läsa den sortens dokument så har svårt att tolka vad som gäller.
Oläst 2014-11-21, 01:05 #6
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2012
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar

Reg.datum: Oct 2012
Jag antar att det är denna som det handlar om: http://www.tomteland.se/

Ska du göra något av följande under det domännamnet så kan du nog få problem:

39 Transport; emballering och förvaring av gods; anordnande av resor, resebyråverksamhet, transport av resenärer, bokning av resor, reseledartjänster.

41 Undervisning/utbildning; anordnande av handledning/instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter; nöjespark.

42 Hotell; hotellbokningar; pensionat; pensionatsbokningar; andra login för semester och kortvarigt boende, upplåtande av campingplatser och servering av mat och dryck, restaurangverksamhet.

16 Papper och papp samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; tryckalster; bokbinderimaterial; fotografier; pappershandelsvaror; bindemedel (klisterämnen) för pappersvaror och för hushåll; konstnärsutrustning; penslar, skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (dock ej möbler), instruktions- och undervisningsmaterial (dock ej apparater); förpackningsmateriel av plast (ej ingående i andra klasser); spelkort; trycktyper; klichéer.

20 Möbler, speglar, tavelramar; varor, icke ingående i andra klasser, av trä, kork, vass, rotting, korg, horn, ben, elfenben, valfiskben, snäckskal, bärnsten, pärlemor, sjöskum eller av ersättningsmedel för dessa material eller av plast.

24 Vävnader och textila produkter, ej ingående i andra klasser; överkast för sängar och bord.

28 Spel och leksaker; gymnastik- och sportartiklar, ej ingående i andra klasser; julgransprydnader.

Som jag förstår det, utan att vara expert, så har dom skyddat namnet "tomteland" inom dessa områden.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-21, 06:22 #7
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Ribacka Visa inlägg
Jag antar att det är denna som det handlar om: http://www.tomteland.se/

Ska du göra något av följande under det domännamnet så kan du nog få problem:

39 Transport; emballering och förvaring av gods; anordnande av resor, resebyråverksamhet, transport av resenärer, bokning av resor, reseledartjänster.

41 Undervisning/utbildning; anordnande av handledning/instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter; nöjespark.

42 Hotell; hotellbokningar; pensionat; pensionatsbokningar; andra login för semester och kortvarigt boende, upplåtande av campingplatser och servering av mat och dryck, restaurangverksamhet.

16 Papper och papp samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; tryckalster; bokbinderimaterial; fotografier; pappershandelsvaror; bindemedel (klisterämnen) för pappersvaror och för hushåll; konstnärsutrustning; penslar, skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (dock ej möbler), instruktions- och undervisningsmaterial (dock ej apparater); förpackningsmateriel av plast (ej ingående i andra klasser); spelkort; trycktyper; klichéer.

20 Möbler, speglar, tavelramar; varor, icke ingående i andra klasser, av trä, kork, vass, rotting, korg, horn, ben, elfenben, valfiskben, snäckskal, bärnsten, pärlemor, sjöskum eller av ersättningsmedel för dessa material eller av plast.

24 Vävnader och textila produkter, ej ingående i andra klasser; överkast för sängar och bord.

28 Spel och leksaker; gymnastik- och sportartiklar, ej ingående i andra klasser; julgransprydnader.

Som jag förstår det, utan att vara expert, så har dom skyddat namnet "tomteland" inom dessa områden.
Ja. Det är nog lika bra att lägga ner planerna för tomte.land
Får komma på nått annat land till "min" gubbe.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017