FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köpte en klocka från en svensk sida för någon månad sedan. I produktbeskrivningen så står det att klockans armband är av "svart stål". Nu i efterhand kan jag tycka att det hela låter lite knepigt men då valde jag att lita på deras produktbeskrivning samt det svar jag fick från deras support i telefon, vilket var att det INTE var gummi.
När jag fick klockan så märkte jag dock direkt att det visst rörde sig om gummi och inte något svart stål som utlovats. Då jag visste att klockan inte skulle passa min arm så hade jag förbokat en tid för att förkorta kedjan samma dag jag mottog klockan, denna förkortning ägde så även rum men alla delar sparades i befintligt skick så det är enkelt att ändra tillbaka. Affären tog då väldigt hastigt bort skyddsplatsen på ovansidan av klockan. Efter det så tog jag på mig klockan och använde den samma dag, men inget mer och enbart i hemmet. Jag kontaktade deras support och påtalade skillnaden mellan verkligheten och deras produktbeskrivning och de fixade en retursedel och sa att jag kunde skicka tillbaka klockan så skulle de annullera fakturan. Fick dock nyss en påminnelsefaktura från dem där de kräver betalning inom 8 dagar, annars skulle det lämnas till inkasso. Efter att ha mailat dem om detta så fick jag svaret att de ej kan ta emot klockan då kedjan kortats samt att "de ansåg den såg använd ut". Jag nekar ej detta, men det röde sig om någon timmes användande av klockan samma dag jag mottog den.. Jag undrar nu - Och är fullt medveten om att många av er här inne är E-handlare - Om jag är skyldig att betala eller om jag kan häva detta? Skall kontakta ARN och KV men tänkte fråga er med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Normalt sett får man naturligtvis inte förändra eller modifiera en produkt.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nä, tänkte mest om det fanns något överhuvudtaget jag kan spela på för att åtminstone förhandla ner till billigare pris.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan ju alltid bestrida fakturan om du tycker att de inte har levererat enligt avtal,
då kan de inte skicka inkasso, eller de kan , men då skickar du en kopia på på din bestridan till inkasso så ska det inte gå vidare ..du kan alltid själv välja att " backa" från din bestridan och sen betala om du inte vill driva det till rättssak |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast du kan ju inte använda en produkt och modifiera en produkt. Och du kan inte i efterhand säga att den inte motsvarade vad som stod på sidan för du såg ju själv det när du fick den levererad.
Sedan efter det går och gör modifieringar på den håller inte. Du skulle då lämnat tillbaka den direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Varför valde du inte att reklamera den direkt då det är rätt stor skillnad på svart stål och plast.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du har ju vissa rättigheter när du handlar på distans. Det är bättre att kolla upp vilka lagar som är på din sida än att höra med e-handlare här.
Har du skickat tillbaks inom 14-dagar så tycker jag lagen är på din sida, så länge det inte är någon repa eller så på produkten d.v.s något synligt. Du borde aldrig sagt att du använt den, butiken kan ju spela på det beroende på hur seriösa dem är...... http://www.konsumentverket.se/Lagar-...ffarslokaler-/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med patrikweb i detta fall. Det hade varit enorm skillnad om du reklamerat klockan direkt och inte kortat länken, då hade du haft all rätt att reklamera den. Alternativt om du monterat ihop länken i ursprungsskicket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt konsumentverket:
"För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning." http://www.konsumentverket.se/Lagar-...ent/Angerratt/ Min tolkning (jag är ej ehandlare) är att du inte behövde förkorta länken för att se att klockan inte var av "svart stål", och så fort du lämnade in klockan på modifiering accepterade du leveransen. Bit i det sura äpplet och betala, eller börja bråka med en ehandlare som inte gjort något fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har väldigt svårt att se att du kan häva köpet ur ett juridiskt perspektiv. Du har en ångerfrist på 14 dagar vid distansköp, men det har ju passerat och dessutom har du gjort ändringar på varan.
Ditt alternativ är att du hävdar att varan är felaktig enligt 16 § Konsumentköplagen, eftersom den är av annat material än vad som framgår av produktbeskrivningen. Du måste dock reklamera inom skälig tid enligt 23 § Konsumentköplagen. Om reklamation sker inom 2 månader efter att du har märkt felet så anses reklamation ha skett inom rätt tid. I ditt fall skulle prisavdrag och eventuellt skadestånd kunna bli aktuellt, men det är nog inte särskilt troligt. Fick du skicka klockan på retur fraktfritt? Har de skickat tillbaka klockan till dig eftersom de kräver dig på pengar? Skickade du med delarna så att de har haft möjlighet att återställa den till ursprungligt skick? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|