Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Affiliateintäkter och försäljning på sin hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-09, 21:07 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Standard Affiliateintäkter och försäljning på sin hemsida

Ska skriva ut mig från Sverige och flytta till Malta, alltså kommer jag inte att betala någon skatt i Sverige då jag inte har någon anknytning hit.

Idag har jag affiliateintäkter som skattas i Sverige och planen är att börja sälja saker via min hemsida också. Eftersom jag ska skriva ut mig ur Sverige, är det inget snack om företag i Sverige.

Det jag undrar över, är ifall jag är tvungen att starta upp ett företag på Malta och isåfall om det finns fler former än Ltd bolag som är billigare.

Min inkomst idag är ca 7 000 i mån genom affiliate, och vill börja sälja smycken från hemsidan också. Som ni märker är inte inkomsten särskilt hög idag, även om den förhoppningsvis ökar.

Kommer troligtvis, iallafall i början att jobba vid sidan om nere på Malta och kommer såklart då skatta på den inkomsten.

Men hur blir det med min affiliateinkomst och försäljning från hemsidan?

Är det tvunget att starta företag för detta, eller kan man driva det privat i början?

Tack på förhand, all hjälp på mina frågor uppskattas!
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-09, 21:33 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Malta har komplicerad skattesystem, och väldig hög skatt i grunden. Med rätt upplägg kan man betala 0-15% skatt.

Dock är 8500EUR skattefritt som privatinkomst varje år, så dina 7000 kommer bli skattefria om du tar dom privat.

Bolag är 35% bolagsskatt och kräv struktur med utländsk ägande holdingbolag för komma ner i skatt där.

Så skulle säga 7k inkomst per månad är inte värt ha bolag på Malta för, skulle då säga bolag i Gibraltar. 0% skatt för non-resident bolag.

Sedan bosätta dig på Malta bara. Dock måste du se till att du ska att tappar din obegränsad skatteskyldighet från Sverige. Annars lite problem med CFC regler för äga bolag i Gibraltar.

Men om du avslutar bolag i Sverige och inte har hus eller så kvar i Sverige är det inga problem.

Jag bor i Malta men jag reser väldig mycket, reser 1-3 veckor varje månad så bott mer på hotell än hemma om man säger så.

Men Malta är trevligt land, och bra land för bolag om det handlar om större inkomster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-10, 00:35 #3
Medlem

Medlem

Tack för svar! Ska kolla upp Gibraltar och se om det är något man kan lösa förmånligt.

Jag vill ha det så enkelt och billigt som möjligt eftersom inkomsterna inte är så stora i nuläget. Kommer inte ha någon anknytning till Sverige, och kommer inte flytta tillbaka hit permanent på flera år.

Räknas svenskt bankkonto som anknytning?

Är jag tvungen att starta ett företag eftersom jag vill sälja saker via hemsida? Skulle vara smidigt ifall man kunde bo på Malta, och till en början ta med det som en privat inkomst utan att behöva bokföra massa.

Kan man starta en enskild firma på Malta? och skulle det isåfall vara någon fördel i och med att jag inte har några jätteinkomster i dagsläget?

Spelar det någon roll att mina domäner ligger på en svensk server? Behöver jag flytta dessa till en utländsk registrar?
Oläst 2014-10-10, 08:05 #4

Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Tack för svar! Ska kolla upp Gibraltar och se om det är något man kan lösa förmånligt.

Jag vill ha det så enkelt och billigt som möjligt eftersom inkomsterna inte är så stora i nuläget. Kommer inte ha någon anknytning till Sverige, och kommer inte flytta tillbaka hit permanent på flera år.

Räknas svenskt bankkonto som anknytning?

Är jag tvungen att starta ett företag eftersom jag vill sälja saker via hemsida? Skulle vara smidigt ifall man kunde bo på Malta, och till en början ta med det som en privat inkomst utan att behöva bokföra massa.

Kan man starta en enskild firma på Malta? och skulle det isåfall vara någon fördel i och med att jag inte har några jätteinkomster i dagsläget?

Spelar det någon roll att mina domäner ligger på en svensk server? Behöver jag flytta dessa till en utländsk registrar?
Gibraltar kostar ca 5-15k starta första året och runt 5-8k per år i regel seden. Lite billigare är olika form av IBC bolag som exempel Seychellerna. Men du vill inte ha ett sådan bolag utåt riktigt och lite jobbigare öppna bankkonto till det.

Ett svensk bankkonto räknas inte som anknytning, dock skulle jag inte haft en svenskt konto du använder aktivt.

Vad jag vet finns ingen bolagsform i Malta för "sole proprietorship", om du är tvungen starta firma eller inte beror nog på om Affiliatebolaget tillåter sätta dig som privatperson skriven i Malta och att dom samtidigt betalar ut allt utan drar skatt.

Lättast är nog få allt till ett Gibraltar bolag.

Sverige har i sin lagstiftning att en server i Sverige kan räknas som fast driftställe, men har du utländskt bolag samtidigt du inte bor i Sverige så lär dom ändå få svårt driva något. Eftersom du endast ska svara fuck off och dom inte kan göra så mycket mer.

Men om du vill utesluta alla möjligheter bråka med idioterna så ställer du allt utomlands.
Oläst 2014-10-10, 12:37 #5
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2012
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar

Jag har ingen erfarenhet av bolag på Malta. Dock har jag ställt samma frågor som dig tidigare och det är nog inte värt att starta bolag för 7k i månaden. Blir för mycket huvudvärk/kostnader för en sån liten summa.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-10, 22:26 #6
Medlem

Medlem

Tack för svar!

Jesper, hur kan man då lösa det? Hur gör du i dagens läge?
Är det lika bra att ta dessa intäkter privat och skatta för på Malta då, och när det ökar till en högre summa, starta bolag då istället?

Dock för min del, försäljning via hemsida antar jag att det krävs registrering av företag..
Oläst 2014-10-11, 09:46 #7

Citat:
Tack för svar!

Är det lika bra att ta dessa intäkter privat och skatta för på Malta då, och när det ökar till en högre summa, starta bolag då istället?

Dock för min del, försäljning via hemsida antar jag att det krävs registrering av företag..
Du kommer nog inte få så mycket mer svar än dom du fått här och på flashback.

Men den inkomst finns inte så många alternativ som är kostnadseffektiva. Non resident Gibraltar bolag är billigast och säkrast. Sedan bankkontot i annat land, kanske Cypern för bolaget inte ska kunna räknas som bli resident i Gibraltar.

Ska du bo i Malta är det inga större problem, andra länder med CFC regler blir det problem och non-resident bolag blir inte under DTC avtal (Dubbelbeskattningsavtal).

UK LLP problem blir mer problematisk på långsikt.

Handlar det om större inkomster finns det väldigt många alternativ men kostar betydligt mer sätta upp och hög driftkostnad varje år.
Oläst 2014-10-16, 12:51 #8
Jesper Ribackas avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar

Citat:
Tack för svar!

Jag har tyvärr inget bra svar på frågan då jag inte har flyttat till Malta.
Men jag vet att det finns en del människor både här och på seo-forum.se som bor där som kanske har ett bättre svar

Lycka till!
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017