FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 5.48% |
Miljöpartiet (MP) |
9 | 6.16% |
Socialdemokraterna (S) |
18 | 12.33% |
Centerpartiet (C) |
8 | 5.48% |
Folkpartiet (FP) |
4 | 2.74% |
Kristdemokraterna (KD) |
6 | 4.11% |
Moderaterna (M) |
49 | 33.56% |
Sverigedemokraterna (SD) |
38 | 26.03% |
Feministiskt initiativ (F!) |
1 | 0.68% |
Piratpartiet (PP) |
5 | 3.42% |
Antal röster: 146. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#181 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Och vad är svensk kultur? Vem bestämmer det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Två exempel tagna ur luften: Hip hop är onekligen en amerikansk kulturyttring (även om den fått influenser från bla Jamaica). Den uppstod i South Bronx, men i dagens läge är det nog få som inte skulle hålla med om att det finns "svensk hip hop". Muaythai är Thailands nationalidrott och således thailandsk kulturhistoria. Ändå har Sverige svenska mästerskap i idrotten och således finns det även "svensk thaiboxning". Osv... Svaret på vem som bestämmer det är väl vi alla och historien. Jag tycker att kulturer/nationer bör värna sin kulturhistoria och vara stolta över de kulturyttringar som är bra. Förhoppningsvis kan även andra människor, från andra kulturer, få glädje av dessa. Jag är utskriven från Sverige och har tillbringat en tredjedel av mitt liv utanför Europas gränser. I någons ögon kanske Zlatan är mer svensk än mig. ![]() Ps. Knäckebröd är svensk kultur. Förbjud croissant!
![]() |
![]() |
#183 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men alltjämt en mycket viktigt och intressant sådan. Frågan är vad som gör Svensk kultur till just svensk kultur. Den rådande trenden idag är att säga att Svensk kultur är dess invånare, dvs. alla som bor och lever i Sverige skapar svensk kultur. Med det resonemanget skulle man kunna byta ut hela Sveriges befolkning mot människor från någon helt annan del av världen (med helt andra traditioner och seder) och Sverige skulle fortfarande ha en svensk kultur. I mina öron håller inte detta resonemang. Det må vara ett känsligt ämne, men få om ens något annat land i världen hyser ett sådant självförakt för sin historia och kultur som vi gör. För mig är det självklart att vi har värden och traditioner i vårt samhälle som gör vår kultur unik, vilka också är värda att bevara. Sen anser jag att du förenklar lite när du säger "Utan mångkultur hade vi bara haft folkmusik.". Bara för att ett samhälle byggs upp kring en gemensam kultur, betyder inte det att andra kulturer och kulturinfluenser inte får finnas i Sverige. Dock blir det inte en del av svensk kultur bara för att man råkar befinna sig i Sverige när man lyssnar på Salsa eller lagar spaghetti Carbonara. Sedan behöver detta inte betyda att SD:s assimileringspolitik är den bästa vägen att gå. Och givetvis förändras kultur över tid, men det är skillnad på att aktivt plocka bort ett samhälles kulturyttringar och former och att låta dem förändras av tidens tand. Sen om man anser att det är viktigt att vi har en gemensam svensk kultur eller inte det är en annan fråga. Senast redigerad av spexer den 2014-09-11 klockan 11:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||||||
|
|||||||
Flitig postare
|
Citat:
Vill de som är emot mångkultur bevara vad de anser vara den svenska kulturen får de väl börja måla likt Carl Larsson, starta folkdanslag och bära folkdräkt. Det om något är ju svenskt... Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Oavsett så kommer svensk kultur alltid finnas. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Nä, men dåliga "kulturyttringar" är väl sådant som crystal meth och the knockout game. Vad som är bra är väl upp till betraktaren, men jag menar nog sådant som inte är skadligt, rasistiskt och inhumant i allmänhet.
![]() |
![]() |
#186 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har nog inte så mycket att tillägga utöver att, resonemanget om vad svensk kultur är, troligtvis är av mindre vikt om man inte önskar en gemensam svensk kultur.
Ett mångkulturellt samhälle, har ju per definition ingen enhetlig kultur utan många olika. Likaså om man inte anser att nationer bör existera, är kulturbegreppet kanske inte direkt intressant? Sen tycker jag att det är viktigt att åter poängtera att det är viktigt att göra skillnad på på mångkultur och ett mångkulturellt samhälle. Även om ett samhälle har en gemensam kultur, så kan det naturligtvis existera andra kultur/subkultur inom samma samhälle. Ett tillägg, till mitt resonemang ovan för att göra det ännu tydligare: "Alla som bor och lever i Sverige just i detta nu skapar svensk kultur". Min syn är att Svensk kultur i första hand bygger på vår historia och traditioner men att denna kultur fortsätter att formas och omformas. Kultur är inte i första hand territoriell utan snarare samhällets själ. Om inte du eller någon annan har någon följdfråga på detta, tänker jag tacka för mig i denna tråd nu. Kan väl eventuellt komma tillbaka och diskutera banksystem, upphandlingar och annat smått och gott om någon börjar dra i dom frågorna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker Zlatan tillhör svensk kultur i dag om jag får fortsätta tjata om honom!
Men han beter sej ju tydligen inte på ett tillräckligt svenskt sätt enligt SD. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att du misstolkar begreppet mångkultur. Det är inte ett ord som kan användas för att beskriva "allting som kommer från utlandet".
Mångkultur är när människor med olika kulturer (värderingar, tankemönster och moralkod) lever på samma geografiska plats. En viss genre inom musiken kan vara skapad ur en mångkulturell kontext. Jazz är ett sådant exempel (afro-anglosaxisk mångkultur i USA under 1800-talet). Men att hävda att vi bara skulle ha haft folkmusik, utan mångkultur är helt enkelt inte sant. Sverige var ett av världens mest homogena länder fram till slutet av 1980-talet, men det betyder INTE att vi som är uppvuxna på 80-talet bara hade svensk folkmusik att lyssna på! Det är fullt möjligt att uppskatta andra kulturer och att ändå anse att mångkultur inte är något eftersträvansvärt. Det är inte konstigare än att man kan gilla sol och värme och ändå anse att klimatförändringar och global uppvärmning inte är någonting eftersträvansvärt. Det folk som varnar för mångkultur eller klimatförändringar oroas över, är sällan ny spännande musik och vackert väder. Utan det är snarare Saharas utbredning och korallrevens tillbakaveckling (i fallet med klimatet) och konflikterna såsom på Balkan, Syrien, Israel-Palestina, Irak, Darfur, Ukraina (i fallet med mångkultur), som oroar folk med dessa åsikter. Att man ser ett samband mellan mångkultur och krig/konflikt, innebär dock inte att man måste rösta SD. Lika lite som man måste rösta V bara därför att man ser ett klassamhälle, F! därför att man ser en könsmaktsordning, eller Mp därför att man tror att människans utsläpp påverkar klimatet. Jag kan inte definiera svensk kultur, lika lite som jag kan definiera någon annan kultur. Men alla som har provat på att bo en längre tid utomlands (Captain Thailand? WebboT?) är nog överens om att svensk kultur inte bara är något påhitt och att det finns mer än bara surströmming och midsommarkransar. Kultur är ett fenomen som inte kan betraktas inifrån, utan som bara låter sig observeras om man betraktar den utanför "bubblan". Själv bodde jag fyra år i Bayern som tonåring och därefter levde jag tillsammans med en amerikansk familj i Sverige. Både Bayern och USA är kulturellt mycket lika Sverige, men skillnaderna är ändå tydliga och blir synliga i det som är norm, dvs "normalt", självklart och acceptabelt. I Sverige ser man ofta begreppet kultur nämnas tillsammans med mat eller musik (exempelvis i ditt eget inlägg). Mat och musik är en del av varje kultur. Men det är inte pga sina unika smaklökar, som svenskar finner traditionell kosherslakt eller kannibalism motbjudande. Jag äter gärna kinesiskt eller vietnamesiskt, men jag äter inte hund som man gör i delar av Kina och Vietnam. Mina smaklökar kanske skulle gilla hundkött (!?), men min kulturella bakgrund gör det är omöjligt för mig att äta hund, eller att ens acceptera att mina grannar gör det på vår gemensamma bakgård. Av samma anledning så utgår jag ifrån att amerikanska djurrättsaktivister inte angriper japanska valfångare, pga att de inte gillar hur delfin smakar? Eller att militanta sunniter förbjuder dans och musik i erövrade områden i Syrien, därför att alawiter har dålig musiksmak? Kultur är i första hand en fråga om moral och inte om smak. Jag ser inte världen i termer av gott och ont och därför finns det enligt mig inte någon kultur som är bättre eller sämre. Men att leva med människor som har en annan moral än en själv, är tyvärr mycket svårt. Hade kultur bara varit en fråga om smak, så hade vi inte haft SD, ingen hade hatat SD, integrationen av invandrare hade gått på nolltid och några flyktingar hade vi inte heller haft, eftersom krig och förföljelse av minoriteter inte hade existerat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite mer information:
"20 % av Svenska folket kan tänka sig rösta på partiet Enhet. 75 % av väljarna stöder Enhets politik." Källa La upp en bra video om Enhet på www.everyone.se och några andra parkerade domäner. Senast redigerad av eNamn den 2014-09-12 klockan 09:38 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|