Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Politik. Känsliga kan ju hoppa över det här.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-05, 08:33 #61
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Tror ni det hade gjort någon skillnad i resultatet om man hade fått rösta med e-legitimation. Alltså sitta hemma och rösta istället för att gå till en vallokal?
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 08:50 #62
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Tror ni det hade gjort någon skillnad i resultatet om man hade fått rösta med e-legitimation. Alltså sitta hemma och rösta istället för att gå till en vallokal?
Marginellt, men inte i praktiken. Dvs jag tror inte att det hade ändrat mer än några promillen hit och dit.

Mina fördomar säger dock att SD skulle få ett par promille mer röster om det var så. Det är nog bara fördomar.

Ps. Nu har kvällstidningarna satt igång med valets anti-SD-kampanj. Jag var nästan orolig att de inte skulle komma. Jag höll på att skratta upp kaffet när jag såg den dammsugande bruden med naziarmbindel. Så roligt på så många plan.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 09:59 #63
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Nu tänkte jag mer på soffliggarna och inte SD. Men jag tror SD hade fått fler röster om man hade fått rösta i sitt hem

Jag hjälpte morsan med hennes facebook idag och såg detta. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...9ba49cb110a667 - Intressant! Ungefär så tänker min f.d svärfar oxå om Sverige. Han är Jugoslav och bott här i 40 år. Han kom hit och började jobba på varvet i Landskrona. Nu är han egen företagare.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 11:41 #64
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikAI Visa inlägg
Börjar bli off-topic nu kanske, men som sagt: Innan dina röster stoppas i lådan prickas du av i val-längden som du står med i. Din röst räknas inte där du förtidsröstar.
Jag tror du inte förstår min poäng. Det finns ingen synkronisering mellan förtidsställernas analoga pappersavprickning. Om jag åker och röstar på alla öppna ställen kommer de ha för många röster utan att kunna ordna upp det, utan någon form av omval.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 14:14 #65
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Jag tror du inte förstår min poäng. Det finns ingen synkronisering mellan förtidsställernas analoga pappersavprickning. Om jag åker och röstar på alla öppna ställen kommer de ha för många röster utan att kunna ordna upp det, utan någon form av omval.
Men dina röster räknas inte där du förtidsröstar. De går till din val-lokal*, och där prickas du av i val-längden innan din röst stoppas i lådan (och sen räknas).

*) Hinner de inte fram till din val-lokal räknas din röst efteråt i den s.k. onsdagsräkningen - men återigen, du prickas av i val-längden först.
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 14:32 #66
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Det Adestro menar att han åker runt och förtidsröstar på säg 10 ställen och på så sätt skulle det bli 10 röster istället för en? Men jag skulle tro att "reglerna" är så att om det dyker upp flera röster på samma person i val-längden (när man sammanställer alla förtidsröster med vanliga röster) så räknas endast den första? Alternativt den sista, om det finns någon tidstämpel på röstningen när man röstar?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 14:37 #67
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lubic Visa inlägg
Det Adestro menar att han åker runt och förtidsröstar på säg 10 ställen och på så sätt skulle det bli 10 röster istället för en? Men jag skulle tro att "reglerna" är så att om det dyker upp flera röster på samma person i val-längden (när man sammanställer alla förtidsröster med vanliga röster) så räknas endast den första? Alternativt den sista, om det finns någon tidstämpel på röstningen när man röstar?
Sedan kommer farbror polisen och knackar på ytterdörren och man inser att det blir så mycket enklare att bara rösta EN gång.
Oläst 2014-09-05, 14:39 #68
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Sedan kommer farbror polisen och knackar på ytterdörren och man inser att det blir så mycket enklare att bara rösta EN gång.
Undra om det ens finns en lag för det :P Finns garanterad ingen praxis i domstol alla fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 14:44 #69
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Denna typen av valfusk har jag bestämt för mig kan ge dagsböter eller fängelse i upp till sex månader. Om polisen knackar på eller inte är dock mer oklart. De har fullt upp med sin byråkrati på stationen/polishuset.

Edit: "Otillbörligt verkande vid röstning" heter det tydligen och kan maximalt ge sex månaders fängelse. Sedan kan det tydligen bli betydligt allvarligare påföljd om man tar till hot eller våld i samband med ett val, men det är ju en helt annan sak.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-09-05 klockan 14:52 Anledning: Tillägg
Oläst 2014-09-05, 14:56 #70
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Ps. Personligen tycker jag nog att minimistraffet för manipulation av valresultatet borde vara fängelse, eller i varje fall villkorlig dom.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017