FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Såklart :S Eller vad har du?
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har kontantkort med Fastpris både privat och i företaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör på och använd telefonen både privat och i företaget. Så länge du har ett fast pris så ökar ju inte kostnaderna. Och telefonen går lätt att motivera varför du även använder den privat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Detta exempel på skatteverket säger rätt mycket.
"4.5.4 Exempel 3 Arbetsgivaren tillhandahåller Per, som arbetar som löneassistent, en mobiltelefon med abonnemang mot fast avgift. Abonnemanget ger Per tillgång till telefoni och surf. Båda tjänsterna är nödvändiga för att han ska kunna sköta sitt arbete som löneadministratör. Per utför allt sitt arbete på kontoret. Arbetsgivaren kräver att Per ska vara tillgänglig på telefon efter kontorstid och Per får därför ta med sig sin mobiltelefon hem. Arbetsgivaren tillåter att Per får använda mobiltelefonen för privat bruk även när han inte är på sin ordinarie arbetsplats (kontoret), vilket Per också gör. Mobiltelefonen med tillhörande abonnemang mot fast avgift är, såvitt gäller telefoni, nödvändig för att Per ska kunna utföra sina arbetsuppgifter utanför den ordinarie arbetsplatsen. Förmånen att få använda mobiltelefonen privat är av begränsat värde och det är svårt att särskilja det privata användandet från användandet i tjänsten. Han ska därför inte beskattas för den eventuella förmån som kan uppkomma när han använder telefonitjänsterna privat. Däremot är inte tillgången till fri surf av väsentlig betydelse för att han ska kunna utföra sina arbetsuppgifter utanför den ordinarie arbetsplatsen. Per ska därför förmånsbeskattas för möjligheten att utnyttja abonnemang för surf utanför den ordinarie arbetsplatsen. Att fri surf ingår i det abonnemang som arbetsgivaren tecknat påverkar inte den skattemässiga bedömningen eftersom varje tjänst i abonnemanget ska prövas var för sig när det gäller vad som är av väsentlig betydelse för arbetets utförande. Värdet på förmånen är vad det skulle ha kostat Per att ha ett abonnemang med fast avgift inklusive surf minus kostnaden för ett abonnemang med fast avgift utan surf." Snack och SMS är inga problem. Men surfen räknar de annorlunda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Jag skulle argumentera att särkostnaden för arbetsgivaren för surf är 0 kr och därmed är förmånsvärdet 0 kr.
Arbetstagaren har heller ingen möjlighet att "välja bort" surf från jobbmobilen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Conny: Låt säga att man inte fördjupar sig i allt och kör på med ett kontantkort där allt ingår. Skulle verkligen skatteverket påpeka något om det? Jag menar, det hör ju till vardagen att man har en mobil..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Kör man kontantkort med fastpris eller abbonnemang med fastpris, kan jag inte se varför skattmasen skulle ha något att invända.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
För att vara på säkra sidan så har jag ett privat fast pris abonnemang. Då kostnaderna för företaget skulle öka med ytterligare ett abonnemang så använder jag mitt privata abonnemang för företagets samtal då det inte ökar mina privata kostnader, dessutom vill jag inte gå med två mobiltelefoner.
Så kan det också bli om man ska köra alla regler ner i botten med paragrafrytteri. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|