Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


starta företag utomlands

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-03, 19:27 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Standard starta företag utomlands

Hej!

Har lite frågor angående att starta företag utomlands.

Vår tanke är att etablera kundkrets i Sverige och sedan i Norge osv.. Däremot skulle vi gärna vilja flytta utomlands, och har inga problem med att företaget skulle vara registrerat i utlandet

Vill helst betala så lite i skatt som möjligt, känns inte så kul ifall man bara får behålla 30 000 av 100 000 i försäljning här i Sverige.

Vet att skatter skiljer sig mellan olika länder, men undrar hur man slipper betala skatt i Sverige ifall man har bolag registrerat i utlandet?

Våra affärer kommer ske över internet och ingen fysisk butik kommer finnas till en början.

Är det möjligt att starta företag utomlands och sälja till svenskar utan att behöva beskattas av svenska staten?


Eller finns det någon bra lösning så man får behålla åtminstone en vettig del av sin försäljning?

Vad krävs?

Tack på förhand!
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-03, 21:39 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är inga problem med företag utomlands och komma undan med bolagsskatt på 0-10%, pga CFC regler får man bygga en struktur för komma undan dom.

Dock din privata inkomstskatt eller kapital skatt kommer du inte undan lagligt om du bor kvar i Sverige.

Det SKV kan gnälla över är att dom anser företaget har fast driftställe i Sverige och att företaget ska beskattas i Sverige.

Men om du startar företaget utanför EU så har dom ingen juridiskt makt att göra något alls.

Men krävs lite struktur på det hela
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-03, 23:52 #3
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Har du möjligtvis företag utomlands själv?

Ifall jag skulle starta företag på Malta och flytta dit, och ha hemsida på svenska och sälja till svenska personer.

Kommer jag få alla fördelar med att ha företag utomlands då? eller kommer svenska staten kräva företaget på pengar iallafall?

Finns där någon bra guide för detta? Vet att det finns lite olika företag som hjälper till med detta, men dem är så många och man vet inte vilka som är bra och prisvärda.
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-03, 23:59 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Har du möjligtvis företag utomlands själv?

Ifall jag skulle starta företag på Malta och flytta dit, och ha hemsida på svenska och sälja till svenska personer.

Kommer jag få alla fördelar med att ha företag utomlands då? eller kommer svenska staten kräva företaget på pengar iallafall?

Finns där någon bra guide för detta? Vet att det finns lite olika företag som hjälper till med detta, men dem är så många och man vet inte vilka som är bra och prisvärda.
Jag bor utomlands och har en hög företag på olika ställen i världen. Men jag har även företag på Malta. Och bor här på Malta, även om jag reser världen över och är bortrest 1-3 veckor varje månad.

Bolagsskatten är hög på Malta, 35% men om du har Holding bolag utanför Malta som äger bolaget kan du komma ner till 5% skatt.

Även 0% inkomstskatt på inkomster som kommer utanför Malta så länge dom inte remitteras till Malta.

Men bor du utomlands med utländsk företag utan fysiska personer / kontor i Sverige så kan dom inte göra något.

Finns dock en sak om du säljer saker till privatpersoner i Sverige så efter en viss summa ska du börja betala in moms till Sverige.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 00:26 #5
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Det låter ju bra, har letat runt lite och såg att det här med 5 % så brukade folk ha ett holding bolag på Cypern..

Sen har jag läst något om 1200 euro för malta ltd.

Men vad landar man på ungefär i pris för att starta upp allting, med holdingbolag. Revisor på Malta för det antar jag att man behöver?

Lite moms till Sverige kan man stå ut med

T.ex på Malta ska man då ha sin bostad som kontor eller vad är bäst?

vet du något företag som är duktiga och prisvärda som hjälper till med allting så det går rätt till?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 00:34 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Det låter ju bra, har letat runt lite och såg att det här med 5 % så brukade folk ha ett holding bolag på Cypern..

Sen har jag läst något om 1200 euro för malta ltd.

Men vad landar man på ungefär i pris för att starta upp allting, med holdingbolag. Revisor på Malta för det antar jag att man behöver?

Lite moms till Sverige kan man stå ut med

T.ex på Malta ska man då ha sin bostad som kontor eller vad är bäst?

vet du något företag som är duktiga och prisvärda som hjälper till med allting så det går rätt till?
Ja Cypern är rätt populärt för Holding. Ja räkna med från 1200-2000eur för Malta bolag om du inte vill sköta pappersjobb själv med starta.

Holding bolag beror ju vilket land du startar i vad kostnad blir.

Tror jag betalar 250-350eur i månaden för bokföring och revision och övrigt pappersjobb. Men har du mycket verifikationer varje månad ökar det.

Jag har både kontor och bostads. Har kontor i Sliema centrum.

Om du vill kan du får kontaktuppgifter för dom jag använder.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 00:48 #7
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Okej Cypern hade jag väl tänkt mig isåfall att ha holdingbolag i.

Kostar det alltid så, eller beror det på hur mycket man har? Det kommer ta ett tag innan det kommer börja rulla in större ordrar till företaget.

Det skulle vara grymt om jag kunde få det, så man kan fråga dem lite mer och höra vad allt skulle gå på

Och sen tänkte jag höra, finns där någon gräns egentligen när det är värt att ha företag utomlands istället för i Sverige?

Har inget emot att flytta utomlands, så den biten spelar ingen roll. Utan det gör jag gärna ifall man har mycket att vinna på det pengamässigt.

Känns inte så kul om man har företag i Sverige och hälften av intäkterna går till staten..
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 03:49 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Så länge inget håller dig kvar i Sverige - varför funderar du ens på att inte flytta?

Om något fortfarande håller dig kvar så skulle jag säga att du behöver tjäna ganska många miljoner innan det ens är lönt att lämna "allt". Men detta är ju högst subjektivt. Jag värderar t.ex. min familj, vänner, Kungen och Fosterlandet ganska högt att jag inte har något sug av att flytta. Landet har också gett mig tillbaka mycket under uppväxten med utbildning, etc. Visst, onödigt hög skatt suger, men man måste tjäna många miljoner för att det ska skilja så mycket pengar att det blir lönt.

Du kan ju inte ha något kvar i Sverige. Vissa köper ett sommarhus och detta funkar men du måste räkna dagarna du är i Sverige. Blir det för många dagar så kan SKV ge sig på dig. Försök också betala så mycket cash du kan i Sverige. Använder du kort spårar de dig på 2 sekunder.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 10:47 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg

Och sen tänkte jag höra, finns där någon gräns egentligen när det är värt att ha företag utomlands istället för i Sverige?

Har inget emot att flytta utomlands, så den biten spelar ingen roll. Utan det gör jag gärna ifall man har mycket att vinna på det pengamässigt.

Känns inte så kul om man har företag i Sverige och hälften av intäkterna går till staten..
Beror vad du värderar i pengar, en besparing på 10k i skatt varje månad är 120k om året. Bara där blir en väldigt bra semester resa i lyx. 20k besparing av skatt ger 240k extra per år.

Det är inte svårt komma upp i stora summor om man slipper skatt eller väldig låg skatt.

Fördelen med Malta är över 300 soldagar per år och slippa allt regn, och bättre levnadsstandard här i ute liv och miljö.

Och alkohol är nästan gratis här
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 10:53 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg

Du kan ju inte ha något kvar i Sverige. Vissa köper ett sommarhus och detta funkar men du måste räkna dagarna du är i Sverige. Blir det för många dagar så kan SKV ge sig på dig. Försök också betala så mycket cash du kan i Sverige. Använder du kort spårar de dig på 2 sekunder.
Beroende på hur din status ser ut kan du vara i Sverige precis under 6 månader per år eller i 72 dagar eller vad det är per år beroende på.

Du blir inte spårad på 2 sekunder om du använder kort, det är sant att alla utländska kort i Sverige övervakas. Men är avancerad mönster dom går på.

* Från vilket land är kortet ifrån, vissa skatteparadis / banker blir mer kollade
* Mönster, är kortköpen turist mönster eller någon som bor här.
* Hur stora summor totalt och hur ofta kort används i Sverige

Så om man bara använder ett kort enstaka tillfällen och man är korta perioder i Sverige så risken att SKV börjar utreda det väldigt liten.

Men bor man i Sverige och använder kort varje månad och tar ut stora summor från ATM då är risken att det börjar utredas.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017