FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har en fråga till affiliate experter här... Som privatperson i en affiliate program, är man då skyldig att betala arbetsgivaravgifter? Jag hade en provision hos adtraction, som såg sådär hut för utbetalningen igår. Total provision 1 279,16 Skatt och arbetsgivaravgifter -503,84 Totalt SEK 775,32 Jag tycker att 500kr avgifter på varje 1200kr är rätt mycket... Vem är skyldig att betala arbetsgivaravgiften, jag som privat person eller adtraction? Tack för hand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Adtraction eftersom de betalar ut ersättning till dig som privatperson.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tekniskt sett så gör dom en löneutbetalning till dig. Då är det skatter och avgifter att ta hänsyn till. Inget konstigt här.
I grova drag kan du vänta dig ungefär hälften av vad du tjänat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
En privatperson kan aldrig sälja tjänster. En privatperson för lön för sina tjänster.
Detta har inget med affiliate att göra, det är en skattefråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att trådskaparens fundering grundar sig i om affiliatenätverket ska dra arbetsgivaravgiften från provisionen eller betala den till SKV på provisionen.
Standard, och för enkelhetens skull (mest för nätverket), är att den dras från provisionen innan provisionen utbetalas med avdrag för inkomstskatt. Om inte detta upplägg använts hade provisionen till löntagare behövt vara lägre för att löntagare ska vara lönsamma som affiliates i nätverket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Efter en lång diskussion med dem så har de mejlat mig deras räknesätt på provision för privatpersoner.. Citat:
Det är verkligen jättetråkigt.. ska börja fokusera på icke svenska affiliate program då får man mer provision o inte behöva betala arbetsgivaravgiften när man är privatperson... Tack för er svar allihopa! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Hela trådrubriken har helt fel grund, det är inte Adtractions utbetalningsavgifter. Det är vanlig svensk skatt, inget annat.
Starta företag så får du hela provisionen, men får betala skatten själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men aja, ni som äger affiliate programmen får hitta på ännu mer nya regler, inget mer jobb med er... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är inget påhitt av affiliateprogram eller nätverk. Om du tror att du skall pusha utländska nätverk och komma undan utan att skatta så kommer du åka dit för skattebrott förr eller senare. Läs på lite om skatt och moms så att du förstår hur det fungerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Är du seriös? Som tidigare personer skrivit så är ju detta ett normalt förfarande när det kommer till utbetalning. Menar du att ett företag ska betala ut svart till dig? Verkar så enligt ditt resonemang. Eller nu var jag lite hård kanske. Du menade att du enbart skulle betala skatten, men att arbetsgivaravgiften ej skall dras. Tack för dagens skratt iaf. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|