FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad rekommenderar ni för e-post tjänst, när man prioriterar säkerhet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du bör nog specificera vilken säkerhetsnivå du eftersöker. Men skall det vara en online tjänst, så kanske Hushmail eller Countermail duger..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Känns säkrare att det inte finns någon online tjänst, dvs när jag laddat ner mina mejl finns de enbart på min dator.
Har en e-post gratis via min ISP, duger den till att ha som primary? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du är orolig för att mail lagras på externa servrar så får du helt enkelt sätta upp en egen mailserver som du säkrar upp till max. Detta eftersom mailen ligger på deras servrar tills din klient laddar hem den.
Att köra POP3 (ladda ner mail lokalt) anser jag personligen vara en extremt dålig lösning eftersom du inte har möjlighet till någon form av mailsynk mellan enheter och du är beroende av backup av en enskild klient. Om du kör Exchange, Google Apps for Business eller IMAP så lagras din mail på servern och du kan synka mellan alla enheter du ansluter. Men som sagt, om du inte litar på din leverantör så är du tvungen att sätta upp en egen server. Något alternativ finns knappast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Riktigt känslig information bör inte förmedlas med e-post alls. Annars duger säkerheten hos leverantörerna.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Guest
|
Att ha sin mail under en ISP´s domän är väl inte så lyckat om man vill ha en säker lösning. Skaffa en egen domän så kan du ju styra var du vill att din e-post ska hostas eller om du ska köra en egen mailserver.
|
||
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har inte haft några problem med mail tills igår, dock var det inte så illa som jag befarade, det blev missförstånd.
Vare sig jag vill eller ej så är ju e-post ofta en extra möjlighet när det gäller att återställa lösenord, det jag fick "hackat" var min webmail, och spam gick ut till ca 1000 innan ett skydd slog till och spärrade för att sedan ändra lösenord på host och e-post. Dock märkte jag ganska fort min e-post bytt lösenord för att jag kunde inte ta emot nya e-post. Så jag hörde av mig till kundtjänst, och frågade om något hade hänt med servern som jag använde till e-post, då tyckte jag det var konstigt att inte mitt lösenord funkade på varken på host/e-post. Och kundtjänsten typ idiotförklarade mig... Senare fick jag ett mejl ifrån säkerhetsansvarig och han nämnde att de ändrat lösenord som en skyddsåtgärd. Så det blev förvirrat jag tolkade som att en person hade fått tillgång till mina lösenord, när det enbart var webmail som hade blivit "hackad". Men det jag fortfarande inte förstår är att inga exploits/brute force hade använts enligt kundtjänst, vilket är märkligt. Om man nu kommer åt ett lösenord och använder det till att "spamma"? Finns bättre saker att göra, vilket jag är glad för att han inte gjorde. Jag har inte hittat något skumt på min dator. Hade de sagt att någon gjort en brute force och skickat spam hade jag mer förstått det. Man har användaren och login och direkt, tar lite tid men det kanske hade gått att göra så. Men dåligt att jag inte fick reda på vilka eposter han skickade till och inte vad det var för meddelande i mejlet. Och att jag aldrig har använt webmail för den e-posten gör att det hade varit ganska lätt att se vem som har loggat in, men de ville inte svara på något om det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag som är korkad, jag har förmodligen använt samma lösenord, och oklart om något har överhuvudtaget blivit "hackat". Svårare än så är det inte. Men det har jag ju fixat till, så jag kan nog ha kvar det lösning som jag har.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|