Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföring - Gör jag rätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-05, 19:54 #1
Namentittada Namentittada är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2014
Nykomling

Standard Bokföring - Gör jag rätt?

Planerar att öppna en blogg och håller på att lära mig om bokföring. Jag har bestämt mig för att bokföra på papper och köpte en dagbok häromdagen.

Den ser ut så här

Affärshändelser jag kan tänka mig behöva bokföra är följande:
  1. Inköp
    Köpte till exempel den här dagboken. Den köptes innan verksamheten har startat, men läste att man kan dra av kostnader även för det.
  2. Intäkter
    Från Google Adsense annonser
  3. Betala F-Skatt
  4. Eget Uttag
    Lön. När jag vill använda pengarna till något privat.

Det jag har mest problem med är i vilka kolumner/konton jag ska föra över händelserna på. I skatteverkets broschyr använder de t.ex. Kassa, Bank, Eget Kapital, Moms etc., men när jag söker runt på nätet så hittar jag istället fyra siffriga siffror (3308, 2640, 5010 etc.). Är dessa två olika metoder eller är det två olika saker?

Och låt säga att jag bokför dessa händelserna: inköp innan verksamheten har startat, intäkter från Adsense, betalning av F-skatt och lön till mig själv. Hur gör jag?

Jag har gjort ett försök och det hade varit trevligt om någon skulle kunna ta en titt och se om jag har gjort rätt.

Namentittada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-05, 20:49 #2
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Siffrorna är grupperingar av konton. T ex så brukar man lägga tillgångar som bankkonton under 19xx oftast är bank 1930 kassa 1910 osv. Skulder under 2xxx, lån , eget kapital, skatteskuler mm. På detta vis har du större kontroll av siffrona.

När du tar ut pengar till lön eller för att betala med så bir det kredit på något tillgångskonto, normalt 1930. Så om du köper en bokföringsbok så blir det kredit 500 kr inte debet som det står i ditt exempel.

Gå in på blinfo och köp bokföringsboken. Har du inte koll på detta så kommer det att bli problem i framtiden.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-05, 22:30 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Siffrorna är grupperingar av konton. T ex så brukar man lägga tillgångar som bankkonton under 19xx oftast är bank 1930 kassa 1910 osv. Skulder under 2xxx, lån , eget kapital, skatteskuler mm. På detta vis har du större kontroll av siffrona.
Så det går alltså bra att skriva Bank istället för 1930?
Citat:
När du tar ut pengar till lön eller för att betala med så bir det kredit på något tillgångskonto, normalt 1930. Så om du köper en bokföringsbok så blir det kredit 500 kr inte debet som det står i ditt exempel.
Jag läste att om du köper något innan verksamhetsstart så bokför det som egen insättning?
Citat:
Gå in på blinfo och köp bokföringsboken. Har du inte koll på detta så kommer det att bli problem i framtiden.
Jag har redan läst skatteverkets broschyrer och 'Att föra bok', var allt i mitt försök fel?

Senast redigerad av Namentittada den 2014-06-05 klockan 22:37
Oläst 2014-06-05, 23:49 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Använd ett bokföringsprogram om du inte vill göra det onödigt svårt för dig. Det finns nästan bara nackdelar med papper och penna i det läget.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-06, 01:27 #5
Nykomling

Nykomling

Är det ingen som kan berätta för mig helt enkelt om jag har gjort rätt eller inte?

Citat:
Använd ett bokföringsprogram om du inte vill göra det onödigt svårt för dig. Det finns nästan bara nackdelar med papper och penna i det läget.
Anledningen till att jag inte använder ett bokföringsprogram är för att jag inte har råd. Tycker också att det är mycket enklare med papper och penna då jag bara har ett par affärshändelser i månaden.
Oläst 2014-06-06, 09:08 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Namentittada Visa inlägg
Är det ingen som kan berätta för mig helt enkelt om jag har gjort rätt eller inte?

Anledningen till att jag inte använder ett bokföringsprogram är för att jag inte har råd. Tycker också att det är mycket enklare med papper och penna då jag bara har ett par affärshändelser i månaden.
Om du inte har råd med 89 kr/mån som Fortnox kostar (självklart avdragsgillt), så är det nog ingen idé du ens försöker driva bloggen i vinstsyfte.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-06, 09:28 #7
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
Ingos avatar

Kan också tipsa om gratisversionen av exempelvis https://www.promikbook.com/
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-06, 15:34 #8
Nykomling

Nykomling

Känns som om ni ignorerar mina frågor och istället fastnar på att jag har valt att använda papper. Skatteverket rekommenderar själva att man ska använda papper om man bara har några få affärshändelser varje månad.

Jag känner själv ingen lust att lära mig använda en ny programvara och tycker att det skulle vara mer komplicerat. Som ni ser på mitt försök så är det inte alls mycket som jag behöver föra in, känns smidigare och ha allt på papper.
Oläst 2014-06-06, 17:29 #9
Ingos avatar
Supermoderator

Supermoderator
Ingos avatar

Har inte Lazat hjälp dig med ett bra svar?
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-06, 22:05 #10
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
1. Ja, det är helt ok att föra in sådant som du köpt innan verksamheten startade. Så länge det har med verksamheten att göra givetvis.
2. Lär dig den del av kontoplanen som du ofta använder. Kontoplanen är alltså den lista över konton (1xxx, 2xxx osv. som nämnts i tråden tidigare) som används i bokföringen. Du har ju inte så många olika konton att jobba med så det är ju bara till att skriva ner de få du har. Detta är bland annat för att du kommer in bättre i bokföringens värld men också för att det vid en eventuell granskning inte ska uppstå förvirring. Eventuellt tillhör det också god redovisningssed, men jag är ingen expert på bokföring så vågar inte uttala mig om detta.
3. Adsense kan exempelvis bokföras som debet på 1930 och Kredit på ett 3000-konto som du kan kalla exempelvis 3309-Försäljning Google Adsense. Ingen moms redovisas då det klassas som försäljning till annat EU-land (Irland). Dock ska en periodisk sammanställning lämnas in, glöm inte detta! (läs mer på skv.se).
4. Betala skatt gör du utifrån vad du lagt in när du startade bolaget. Spådde du en stor vinst första året så måste du redan nu börja betala in preliminärskatt. Satte du "0" så behöver du inte betala in något men kan få en smäll sen när bokslutet är inskickat om dina affärer har gått bra.
5. Som sagt så är kontona och dess benämningar inte två olika saker utan samma sak 1930=kassa, 2641=Debiterad ingående moms och så vidare. Sök på BAS kontoplan så hittar du snabbt hur kontoplanen ser ut.
6. Egna inköp kan bokföras som:
2018-Egen insättning Kredit 100:-
6110-Kontorsmaterial Debet 80:-
2610-Ingående moms Debet 20:-
7. Eget uttag kan bokföras som:
1930-Företagskonto Kredit 100:-
2013-Övr. egna uttag Debet 100:-
8. Du får ju inte lön i den bemärkelsen när du driver Enskild Firma. Utan du gör uttag och sedan blir resultatet i bokslutet din "lön" som skatten beräknas på.

Nu är jag, som sagt, långt ifrån någon expert på bokföring men jag hade gjort som ovan.

Sedan måste jag dock också instämma i kören att ha ett systemstöd för detta, PromiBook är gratis att använda. Skulle affärerna ta lite fart så är det skönt att ha plus att årsbokslutet går lättare då programmet till stor del fixar biffen åt dig. Det kan vara välinvesterad tid att lägga en timme eller två på att lära sig grunderna, längre tid tar det inte.

Senast redigerad av SmickSmack den 2014-06-06 klockan 22:08
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017