FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! Jag har läst från vissa här att det inte är lönt att registrera ett företag om man bara tjänar några tusen spänn om månaden, men det jag inte förstår mig på är hur jag då betalar skatt?
Jag planerar att starta en underhållningsblogg och har ingen aning om hur mycket jag kommer tjäna (Adsense). Men om jag har läst rätt, så kvittar det hur mycket jag tjänar, och ska enligt Skatteverket registreras som ett företag. Eftersom jag vill driva detta lagligt, undrar jag: Behöver jag registrera min blogg som företag även om bara skulle dra in några kronor om dagen? Senast redigerad av Namentittada den 2014-05-26 klockan 18:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du inte driver med vinstintresse så kan du hålla det som hobbyverksamhet och deklarera inkomsterna i den vanliga deklarationen.
Om däremot ett vinstintresse finns behöver du registrera dig för F-skatt och moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Här är en länk till skattemyndighetens broschyr om hobbyverksamhet
http://www.skatteverket.se/download/...1479/34411.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar, det blir nog enskild verksamhet för mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En viktig fördel med att registrera företag är att dina kostnader för verksamheten blir avdragsgilla, det är dom i princip inte annars.
Men om du bedriver näringsverksamhet så har du skyldighet att bokföra från det att du tjänat dina första 100 kr på verksamheten. Näringsverksamhet blir det om du uppfyller alla 3 av dessa: - Självständighet från din arbetsgivare - Varaktighet - Vinstintresse (Dvs mer än 100 kr per år) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|