FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har lite funderingar då jag är egenföretagare (som de flesta här inne) och funderar på att införskaffa en bostadsrätt. Tänker mig att jag skall skaffa mig en 2a, där ena rummet ska bli mitt kontor. Kan jag på någotvis ta ut en "hyra" på bolaget (Aktiebolag) för detta? Hur beräknar man i så fall avgiften? Per m2(förhållande till totala m2 i lägenheten och månadshyran) eller hur funkar det? Hoppas ni är med på hur jag menar. Trevlig kväll! Pontus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Här har du en bra översikt:
http://www.blinfo.se/2013/11/avdrag-...ld-firma__8139 Kort sagt. Ska du dra per m2 så är det lite omständigt, men schablonavdrag med 4000:- är smärtfritt.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Schablonavdraget gäller inte AB, du får räkna ut verkliga kostnaden - dvs. priset för X kvm som ditt kontor upptar.
Skatteverket är duktiga på att ge bra svar och bits inte, jag föreslår *alltid* att man ringer till de och frågar om sådana saker, då får du svaret snabbt istället för att vänta två dagar på ett publikt forum ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk på att det är mycket viktigt att du håller isär privata delen av lägenheten och ditt kontor eftersom schablonregeln inte gäller. Helst ska du ha egen ingång..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
[QUOTE=Lancelot;20492165] felpost
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
finns minsta lilla risk att du kan använda rummet eller verktygen privat så kommer du bli straffskattad för detta. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|