FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har tänkt skapa en webbplats där jag beskriver olika moment samt hur man gör för att ta MC-kort (tanken är att dra in pengar via Adsense framöver). Hela vägen från helt grön tills MC-kortet är i handen. Detta i samband med att jag ska ta kortet under sensommaren/hösten. Nu slog det mig att jag borde kunna ta kostnaden för MC-kortet på mitt företag? Då detta ligger till grund för webbplatsen? Tänker jag rätt/fel här? /bst Edit: Missade ett ord i rubriken, "Dra kostnad för MC-kort" Senast redigerad av Bst den 2014-05-09 klockan 08:55 Anledning: Rubrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Där lär gränsen gå, du kommer få mycket svårt få igenom det.
Det är en engångshändelse, så svårt bygga ett affärsmässigt beslut på det. För din sida lär inte kunna motiveras i den storlek så det går under en affärsverksamhet. Du lär garanterat inte dra in så mycket pengar på sidan så du kan motivera ett sådant avdrag. Hade varit helt annan sak om man hade en reseblogg / resetidning om olika resemål där du skriver om nya hela tiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar Patrik!
Tanken som jag spunnit vidare på är att kanske ta ytterligare typer av "certifikat", dyk osv och publicera på samma webbplats så kommer ju bli ett flöde av information in på webbplatsen. Men det kanske inte går ändå som du skriver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle nog hört med skatteverket faktiskt. Det är som patrik säger - en fin linje.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Troligen kan du dra kostnaden men behöver ta upp förmånsvärde för att du som privatperson fått detta som lön av dig som arbetsgivare
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Glöm det, du har bevisbördan att detta är nödvändigt för att företaget ska tjäna pengar och inte ska/kan nyttjas privat.
Skulle du mot förmodan få rätt i detta så kommer Skatteverket kolla på vilka intäkter det genererats i efterhand. Även om du idag genuint tror att du kommer tjäna pengar på sajten så kommer Skatteverket använda siffrorna i efterhand som kommer säga vadå? Jag håller på och tar MC-kortet just nu vilket kostar mig 12'000. Trafikskolorna har sedan många år massor med utförliga beskrivningar och videos på alla moment fritt tillgängligt på nätet. Det blir mycket svårt att konkurrera med dessa i SERPen och då har du ju uppenbarligen gjort ett avdrag för privat bruk :-p |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Då är det bara att glömma
![]() |
||