Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ska jag skriva "ni" eller "du"?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-09, 19:47 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Men Jisses.....

"Have you been freezing dry or doing hard time"....

Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....

I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din....

Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-09, 21:22 #2
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men Jisses.....

"Have you been freezing dry or doing hard time"....

Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....

I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din....

Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma.
Så exempelvis partneransvarig på Microsoft ska försöka knyta nya kontakter

"Jag önskar att samarbeta med dig"

istället för

"Vi önskar att samarbeta med er".

yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-11, 03:14 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Så exempelvis partneransvarig på Microsoft ska försöka knyta nya kontakter

"Jag önskar att samarbeta med dig"

istället för

"Vi önskar att samarbeta med er".

Båda formuleringarna kan göras bättre. Jag vet inte det större sammanhanget av meningen men jag skulle föreslå mer åt det här hållet:

"Hej Johan,

...

Jag ser gärna att du ansluter dig till/registrerar dig.../... i Microsofts Partnersamarbete...


Med Vänlig Hälsning
Anna Svensson
Ansvarig för Microsoft Partnersamarbete
"

Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-11, 14:54 #4
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Som jag skrev så ska man vara personlig utan att bi påträngande. Man kommunicerar alltid med en person i taget, annars blir det löjligt. Man ska alltid undvika att låta kunden/den man kommunicerar med känna sig som en liten prick i det stora universum, man ska låta kunden känna sig stor och betydelsefull, det gör man inte genom att distansera sig och tala till en klump människor långt där borta...
Håller med dig till 100 på den här punkten. Tycker verkligen att det blir bättre med Du istället för ni.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-10, 08:13 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....
Eller utanför Sverige
I många europeiska länder (Tyskland, Kroatien, etc..) använder man aldrig "du" när man talar till en person man inte känner eller äldre, det anses rätt ohyfsat. Där gäller "ni" istället.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-12, 12:52 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men Jisses.....

"Have you been freezing dry or doing hard time"....

Använd ALDRIG Ni eller Er som tilltal, det är verkligen inte professionellt, det låter som ni växte upp på 1930-talet.....

I kommunikation med kunder, oavsett om det är personliga brev eller marknadsföring ska man använda Du, Dig, Din....

Man måste vara noga med att knyta an det personliga utan att bli påträngande, men Ni, Er distanserar dig från kunden, det vill du ALDRIG åstadkomma.
Riktar man sig till flera, eller till ett företag, anser jag att "ni" är det korrekta, pratar du direkt med någon angående dennes behov är det "du".

Det är aldrig varken "Ni" eller "Du" med versaler.

Det är enkel grundläggande svenska.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-12, 12:58 #7
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Riktar man sig till flera, eller till ett företag, anser jag att "ni" är det korrekta, pratar du direkt med någon angående dennes behov är det "du".

Det är aldrig varken "Ni" eller "Du" med versaler.

Det är enkel grundläggande svenska.
Pronomen.

-----

Riktar man in sig till företag då är det ni/er som gäller.

Vi bollar lite.

Eniro ska kontakta Volvo för att försöka få alla deras verkstäder att gå med som betalande kunder.

Eniro skickar ett mail till partneransvarig på Volvo.

"Nu ger jag dig chansen att dina verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

kontra

"Nu ger vi er chansen att era verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

Givetvis går det att formulera texten bättre, men punkten bör ändå gå igenom klart och tydligt.

När du vänder dig till privatpersoner eller egen firma - visst, använd jag/du/dig. Annars är det att tilltala företaget som gäller i mina ögon, och har i mina år samarbetat med några av de större aktörerna i Sverige och har aldrig sett någon annat.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-12, 17:00 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Pronomen.

-----

Riktar man in sig till företag då är det ni/er som gäller.

Vi bollar lite.

Eniro ska kontakta Volvo för att försöka få alla deras verkstäder att gå med som betalande kunder.

Eniro skickar ett mail till partneransvarig på Volvo.

"Nu ger jag dig chansen att dina verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

kontra

"Nu ger vi er chansen att era verkstäder ska synas på Eniro ännu bättre."

Givetvis går det att formulera texten bättre, men punkten bör ändå gå igenom klart och tydligt.

När du vänder dig till privatpersoner eller egen firma - visst, använd jag/du/dig. Annars är det att tilltala företaget som gäller i mina ögon, och har i mina år samarbetat med några av de större aktörerna i Sverige och har aldrig sett någon annat.
Resonemanget haltar betänkligt då det ALDRIG är företag som skriver texten, det är oftast en människa som skriver texten.

Samma sak på mottagarsidan, det är ALDRIG ett företag som läser texten, utan en människa. Oftast sitter man inte i en stor grupp och läser ett brev utan man läser det på sitt rum i all sin ensamhet (även om man sitter i ett kontorslandskap).

Vitsen är att sätta sig in i mottagarens situation, hur ser det ut i verkligheten för mottagaren/människan?

En sak ska man har klart för sig och det är att affärer görs inte mellan företag utan mellan människor, oavsett hur stort företag man jobbar på.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-12, 17:08 #9
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Resonemanget haltar betänkligt då det ALDRIG är företag som skriver texten, det är oftast en människa som skriver texten.

Samma sak på mottagarsidan, det är ALDRIG ett företag som läser texten, utan en människa. Oftast sitter man inte i en stor grupp och läser ett brev utan man läser det på sitt rum i all sin ensamhet (även om man sitter i ett kontorslandskap).

Vitsen är att sätta sig in i mottagarens situation, hur ser det ut i verkligheten för mottagaren/människan?

En sak ska man har klart för sig och det är att affärer görs inte mellan företag utan mellan människor, oavsett hur stort företag man jobbar på.
Du som människa representerar företaget, och kontaktar företaget.

Nu förstår jag att det är bra att bygga upp en personlig relation med de man arbetar med, men i detta fall är det ni/er/vi som gäller enligt mig.

Ett annat exempel, privatperson pratar med en webbyrå (som inte är 1 person enbart dvs).

"Hej! Skulle ni kunna göra detta projektet"

kontra

"Hej! Skulle du kunna göra detta projektet"

Skulle kunna ge dig tusen exempel, i mina ögon och öron är det ni/vi/er som gäller när man pratar företag mot företag. Skulle jag däremot exempelvis prata direkt med ex. utvecklaren hos en av våra partners skulle jag använda jag/du, för då pratar jag till utvecklaren/personen och inte till företaget.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-10, 22:32 #10
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jag har beslutat att använda mig av "Du" då målgruppen är små företag och att det låter mer personligt.
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017