Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta upp AB tillfälligt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-05, 11:13 #1
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Medlem

Standard Starta upp AB tillfälligt

En lite annorlunda frågeställning.

Hade tänkt att vara med i en offentlig upphandling till en kommunalt uppdrag.
Har i dagsläget en enskild firma, men funderar om det ger ett seriösare intryck med att delta i denna upphandling med ett AB. Skulle i såfall starta upp ett AB, och vid ett ev senario att man inte vinner denna upphandling, då byta tillbaka. Tidigare år så ser man att samtliga andra budgivare har varit AB.

Hur pass omfattande är denna process med ett byte av bolagsform vara?
Andra för- nackdelar?
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-05, 12:27 #2
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Företagsformen spelar ingen roll om du möter skallkraven i förfrågningsunderlaget.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-05, 12:40 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Det är en stark fördel att använda AB vid offentliga upphandlingar, ibkand skriver de uttryckligen att det är ett krav, men det är sällan jag sett att andra bolagsformer får kontrakt.

Däremot så är inte ett tillfälligt AB möjligt. Du kan inte "byta-tillbaka" eftersom AB kan bara avslutas på tre olika sätt, Konkurs, Likvidation eller sammanslagning med annat AB. Det kommer att vara mycket negativt för dig som person i kreditupplysningar om du väljer Konkurs eller Likvidation.

Dessutom brukar (inte alltid men mycket vanligt) det i offentliga upphandlingar krävas att bolaget har minst 3 historiska årsbokslut att visa upp. Det utesluter i praktiken nystartade bolag att delta i offentliga upphandlingar.

I många fall krävs även en viss minimiomsättning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-05, 13:47 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är en stark fördel att använda AB vid offentliga upphandlingar, ibkand skriver de uttryckligen att det är ett krav, men det är sällan jag sett att andra bolagsformer får kontrakt.

Däremot så är inte ett tillfälligt AB möjligt. Du kan inte "byta-tillbaka" eftersom AB kan bara avslutas på tre olika sätt, Konkurs, Likvidation eller sammanslagning med annat AB. Det kommer att vara mycket negativt för dig som person i kreditupplysningar om du väljer Konkurs eller Likvidation.

Dessutom brukar (inte alltid men mycket vanligt) det i offentliga upphandlingar krävas att bolaget har minst 3 historiska årsbokslut att visa upp. Det utesluter i praktiken nystartade bolag att delta i offentliga upphandlingar.

tackar conny. exakt det jag ville veta.
Får "chansa" med min enskilda firma då. Det står dock ingen kravspec på AB samt minimiomsättning men jag har 6 års historik iallafall. Vad mer kan det bli aktuellt att visa upp? referenser möjligtvis?
Oläst 2014-05-05, 16:28 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Varför inte starta AB ändå? Om du tänker ge dig in i offentlig upphandling gissar jag att du har hygglig omsättning.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-05, 16:56 #6
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2013
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg

Hej jag har en fråga. Varför är det negativt i kreditupplysningen för?

Räknas inte ett AB som en juridisk person och det finns ju personer som gång på gång startat upp ett nytt bolag i t.ex. byggfirmor där de tar lån gång på gång osv.?

Vet att det inte ser så bra ut att ha gått i konkurs med ett bolag, men det ska väl inte påverka den privata möjligheten till eventuella lån eller dylikt?
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-05, 16:58 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Varför inte starta AB ändå? Om du tänker ge dig in i offentlig upphandling gissar jag att du har hygglig omsättning.
nja, en nackdel är ju också i just denna upphandling att bolaget är nytt utan historik. Det är ett skäl till varför jag troligtvis har bättre chans som det är nu.
Oläst 2014-05-05, 22:16 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
Hej jag har en fråga. Varför är det negativt i kreditupplysningen för?

Räknas inte ett AB som en juridisk person och det finns ju personer som gång på gång startat upp ett nytt bolag i t.ex. byggfirmor där de tar lån gång på gång osv.?

Vet att det inte ser så bra ut att ha gått i konkurs med ett bolag, men det ska väl inte påverka den privata möjligheten till eventuella lån eller dylikt?

En frivillig likvidation har ingen påverkan på kreditvärdigheten. Det är det enda sättet att upplösa företaget förutom genom fusion eller konkurs (vilket kan ha negativ inverkan på kreditvärdigheten, beroende på hur konkursen avlöper).
Oläst 2014-05-06, 16:10 #9
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Rätta mig om jag har fel, men du ombildar inte ett EF/HB till ett AB - du skapar ett nytt bolag. Därför ser jag ingen nackdel i att du faktiskt startar ett AB undertiden som används frammåt?

Lycka till i upphandlingen!
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-06, 18:22 #10

Jag håller med många här om att ett AB är en långsiktigt bättre lösning än EF.

Det kommer dock inte att hjälpa i just denna upphandling, pga att man oftast kräver en lång historik (typ minst 3 år).

Men att starta AB bör TS göra i oavsett hur denna upphandling fortlöper, när TS har 3 års historik med AB blir situationen en helt annan, och bättre.

I offentliga upphandlingar spelar BOLAGETS historik en viktig roll, det spelar mindre roll att varje medarbetare har 20 års erfarenhet om bolaget i sig är nystartat. (F.ö. en mycket märklig inställning från myndigheternas sida).

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-05-06 klockan 18:25
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017