FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En lite annorlunda frågeställning.
Hade tänkt att vara med i en offentlig upphandling till en kommunalt uppdrag. Har i dagsläget en enskild firma, men funderar om det ger ett seriösare intryck med att delta i denna upphandling med ett AB. Skulle i såfall starta upp ett AB, och vid ett ev senario att man inte vinner denna upphandling, då byta tillbaka. Tidigare år så ser man att samtliga andra budgivare har varit AB. Hur pass omfattande är denna process med ett byte av bolagsform vara? Andra för- nackdelar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Företagsformen spelar ingen roll om du möter skallkraven i förfrågningsunderlaget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en stark fördel att använda AB vid offentliga upphandlingar, ibkand skriver de uttryckligen att det är ett krav, men det är sällan jag sett att andra bolagsformer får kontrakt.
Däremot så är inte ett tillfälligt AB möjligt. Du kan inte "byta-tillbaka" eftersom AB kan bara avslutas på tre olika sätt, Konkurs, Likvidation eller sammanslagning med annat AB. Det kommer att vara mycket negativt för dig som person i kreditupplysningar om du väljer Konkurs eller Likvidation. Dessutom brukar (inte alltid men mycket vanligt) det i offentliga upphandlingar krävas att bolaget har minst 3 historiska årsbokslut att visa upp. Det utesluter i praktiken nystartade bolag att delta i offentliga upphandlingar. I många fall krävs även en viss minimiomsättning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Får "chansa" med min enskilda firma då. Det står dock ingen kravspec på AB samt minimiomsättning men jag har 6 års historik iallafall. Vad mer kan det bli aktuellt att visa upp? referenser möjligtvis? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Varför inte starta AB ändå? Om du tänker ge dig in i offentlig upphandling gissar jag att du har hygglig omsättning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Räknas inte ett AB som en juridisk person och det finns ju personer som gång på gång startat upp ett nytt bolag i t.ex. byggfirmor där de tar lån gång på gång osv.? Vet att det inte ser så bra ut att ha gått i konkurs med ett bolag, men det ska väl inte påverka den privata möjligheten till eventuella lån eller dylikt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
nja, en nackdel är ju också i just denna upphandling att bolaget är nytt utan historik. Det är ett skäl till varför jag troligtvis har bättre chans som det är nu.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
En frivillig likvidation har ingen påverkan på kreditvärdigheten. Det är det enda sättet att upplösa företaget förutom genom fusion eller konkurs (vilket kan ha negativ inverkan på kreditvärdigheten, beroende på hur konkursen avlöper).
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Rätta mig om jag har fel, men du ombildar inte ett EF/HB till ett AB - du skapar ett nytt bolag. Därför ser jag ingen nackdel i att du faktiskt startar ett AB undertiden som används frammåt?
Lycka till i upphandlingen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med många här om att ett AB är en långsiktigt bättre lösning än EF.
Det kommer dock inte att hjälpa i just denna upphandling, pga att man oftast kräver en lång historik (typ minst 3 år). Men att starta AB bör TS göra i oavsett hur denna upphandling fortlöper, när TS har 3 års historik med AB blir situationen en helt annan, och bättre. I offentliga upphandlingar spelar BOLAGETS historik en viktig roll, det spelar mindre roll att varje medarbetare har 20 års erfarenhet om bolaget i sig är nystartat. (F.ö. en mycket märklig inställning från myndigheternas sida). Senast redigerad av Conny Westh den 2014-05-06 klockan 18:25 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|