Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Prata ex moms med kund?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-07, 10:56 #11
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Jag tycker att man alltid skall prata inkl. moms när man vänder sig till privatpersoner och exkl. moms när man vänder sig till företag. Att göra på något annat sätt tyder på att företaget i fråga inte är seriöst, vilket gör att jag som kund undviker företaget.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 14:44 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Webjake Visa inlägg
Skulle vilja fråga er hur ni pratar med en privatkund, är det alltid ink moms man ger pratar, exempel vid offert via telefon eller mail?

Vissa kollegor pratar nämligen exkl moms för att det "låter" mindre och på ett sätt redogör för hur stor del som inte är skatt.

Likaså det här med milersättning, pratar man om detta eller bakar man in detta i priset?
Med privatpersoner, föreningar och även företag som saknar Momsregistrering ska man ALLTID prata priser INKLUSIVE moms, eftersom de inte kan dra av momsen så är det en kostnad för dem.

Jag anser det vara rent bedrägeri att prata om ett pris som sen inte gäller för kunden. Pratar man priser utan moms så tillkommer ju alltid en kostnad på 25%, då tar kunden beslut utifrån felaktiga förutsättningar. En leverantör som luras på det sättet borde vara inlåst.

Det är även så att om man inte berättar att priset är exklusive moms så måste man faktiskt leverera till privatkunden för det priset inklusive moms, eftersom man har avtalat om ett pris, då blir det en förlustaffär för leverantören.

Det lönar sig aldrig att lura kunden in i ett avtal där de inte får vad de förväntar sig.

Det är bättre att vara just i affärer än att luras. Håller man på och luras så ska man slås ut från marknaden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-04-07 klockan 14:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 14:51 #13

Citat:
Ursprungligen postat av Webjake Visa inlägg
tack för er input. Självklart så lägger man till om det är ink el exk moms, men vad är det psykologiskt bästa? Det låter mindre med priset ex moms i mina öron, men det är väl mer brukligt att bara tala om ink moms med privata kunder?

Vad säger ni om milersättningen då? Ska denna bakas in i priset, eller ska detta nämnas redan när man talas vid per tfn? Det kan väl bli för mkt detaljer att ta och på så sätt röra till det för kunden?
Vad är det för typ av tjänst/vara som du säljer till privatpersoner.

Det där med milersättning kan vara väldigt olika.

Det kan i vissa fall vara bättre att baka in reskostnader i arvodet, men i vissa fall är det inte bra, så det beror väldigt mycket på praxis i branchen.
Oläst 2014-04-07, 15:38 #14
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Detta är väl en ickefråga då det är lagstadgat att priser riktade mot privatpersoner måste anges inklusive moms och alla omkostnader.

Paragraferna som berörs i Prisinformationslagen (2004:347)
Citat:
2 § I denna lag avses med

konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten,
produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle,
pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter,

jämförpris: det slutliga priset för en produkt per kilogram, liter, meter eller annat vanligen använt mått för produkten, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter.

3 § Lagen gäller för sådana näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller produkter till konsumenter.

7 § Prisinformation för varor skall lämnas genom uppgift om varans pris och jämförpris.

För andra produkter än varor skall prisinformation lämnas genom uppgift om produktens pris. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att även jämförpris skall anges för sådana produkter.

10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 16:41 #15
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Reg.datum: Jul 2010
Vid tidigare tillfällen (när jag inte kunde något om moms) så föredrog jag att se priset inklusive moms + frakt om det är "applicable", så jag vet exakt vilken summa jag ska betala.

Ogillar även offert-sidor. Vem vill skicka en offert om det finns andra webbplatser med fast pris (eller åtminstone en ungefärlig summa)? Många företagare verkar inte förstå detta (även om det är svårt att sätta pris på vissa tjänster/produkter).
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 16:57 #16

Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Vid tidigare tillfällen (när jag inte kunde något om moms) så föredrog jag att se priset inklusive moms + frakt om det är "applicable", så jag vet exakt vilken summa jag ska betala.

Ogillar även offert-sidor. Vem vill skicka en offert om det finns andra webbplatser med fast pris (eller åtminstone en ungefärlig summa)? Många företagare verkar inte förstå detta (även om det är svårt att sätta pris på vissa tjänster/produkter).
Det finns många företag (särskilt större som gör affärer med större kunder) där man tillämpar kundspecifika eller avtalsspecifika prislistor eller avancerade rabattsystem (som ofta tas fram efter förhandlingar). Då kan det vara bra att kunna lämna offerter för att få en klar prisbild.

Det finns även mindre företag som kan ge rabatter eller som har mer komplex prissättning och då är det bra att kunna få se en offert så man kan se exakt vad det egentligen kommer kosta.

Men det är även bra för privatpersoner att kunna få svart-på-vitt vilka artiklar och priser leverantören lovar.

det är i slutändan offerten som kunden har som underlag för att fatta beslut om det ska bli affär eller inte.

När kunden har gjort en accept av offerten, så bör leverantören skicka en orderbekräftelse för att ytterligare bekräfta att man har uppfattat beställningen och att och hur leverantören tänker fullfölja beställningen.

Offerter passar bra när man som privatperson ska köpa lite dyrare eller mer komplexa saker som när man bygger villa eller sommarstuga exempelvis.

Som kund brukar jag numera begära skriftlig offert av alla telefonsäljare, det vill de aldrig ge och då blir det ingen affär.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017