FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker att man alltid skall prata inkl. moms när man vänder sig till privatpersoner och exkl. moms när man vänder sig till företag. Att göra på något annat sätt tyder på att företaget i fråga inte är seriöst, vilket gör att jag som kund undviker företaget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag anser det vara rent bedrägeri att prata om ett pris som sen inte gäller för kunden. Pratar man priser utan moms så tillkommer ju alltid en kostnad på 25%, då tar kunden beslut utifrån felaktiga förutsättningar. En leverantör som luras på det sättet borde vara inlåst. Det är även så att om man inte berättar att priset är exklusive moms så måste man faktiskt leverera till privatkunden för det priset inklusive moms, eftersom man har avtalat om ett pris, då blir det en förlustaffär för leverantören. Det lönar sig aldrig att lura kunden in i ett avtal där de inte får vad de förväntar sig. Det är bättre att vara just i affärer än att luras. Håller man på och luras så ska man slås ut från marknaden. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-04-07 klockan 14:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Det där med milersättning kan vara väldigt olika. Det kan i vissa fall vara bättre att baka in reskostnader i arvodet, men i vissa fall är det inte bra, så det beror väldigt mycket på praxis i branchen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Detta är väl en ickefråga då det är lagstadgat att priser riktade mot privatpersoner måste anges inklusive moms och alla omkostnader.
Paragraferna som berörs i Prisinformationslagen (2004:347) Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vid tidigare tillfällen (när jag inte kunde något om moms) så föredrog jag att se priset inklusive moms + frakt om det är "applicable", så jag vet exakt vilken summa jag ska betala.
Ogillar även offert-sidor. Vem vill skicka en offert om det finns andra webbplatser med fast pris (eller åtminstone en ungefärlig summa)? Många företagare verkar inte förstå detta (även om det är svårt att sätta pris på vissa tjänster/produkter). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Det finns även mindre företag som kan ge rabatter eller som har mer komplex prissättning och då är det bra att kunna få se en offert så man kan se exakt vad det egentligen kommer kosta. Men det är även bra för privatpersoner att kunna få svart-på-vitt vilka artiklar och priser leverantören lovar. det är i slutändan offerten som kunden har som underlag för att fatta beslut om det ska bli affär eller inte. När kunden har gjort en accept av offerten, så bör leverantören skicka en orderbekräftelse för att ytterligare bekräfta att man har uppfattat beställningen och att och hur leverantören tänker fullfölja beställningen. Offerter passar bra när man som privatperson ska köpa lite dyrare eller mer komplexa saker som när man bygger villa eller sommarstuga exempelvis. Som kund brukar jag numera begära skriftlig offert av alla telefonsäljare, det vill de aldrig ge och då blir det ingen affär. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|