FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skrev på ett anställningsavtal i dagarna som konsult och privatperson. I avtalet stod det att lönen skulle betalas ut månaden efter, vilket inte är konstigt då det gäller en timanställning.
Efter alla papper var påskrivna så pratade jag med min chef och gled tillslut in på frågan om lön. Tydligen så betalar dom bara ut lön för de projekt man avslutat. Så om ett uppdrag är 100h och de tar två månader så får man inte lön baserat de 100h från uppdraget för än månad 3. Är detta normalt? Är inte hela iden med en anställning att företaget ska ta på sig risken ifall kunden börjar "vela" under uppdraget? Skulle kunden te.x lägga till fler punkter i specen, ändra sig stup i kvarten eller aldrig godkänna projektet så drabbas jag i slutändan. Är detta verkligen normal? Observera att jag inte är med i facket. Det står heller inget om detta i mitt avtal, de var något som poängteras efteråt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det förekommer att man kan jobba "på beting" men det måste framgå av anställningsavtalet annars är det inte giltigt. Arbetsgivren kan inte ensidigt ändra anställningsavtalet i efterhand.
Ett avtal är ett avtal och skall hållas av båda parter! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Jävla dumheter är vad det är. Jag ser ännu värre saker i byggbranschen, tyvärr.
Hur som helst, är du anställd på timbasis så ska lönen betalas ut senast månaden efter de arbetade timmarna, förutsatt att du har redovisat de timmarna till företaget. Är du däremot anlitad som företagare är det upp till dig och kunden att komma överens om när betalning ska ske. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag rekommenderar Nerix att sök nytt jobb hos annan arbetsgivare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han kan ju försöka komma överens med arbetsgivaren om ett vettigare upplägg först men annars håller jag med dig. Man ska inte stödja sådana arbetsgivare.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta skall du helt enkelt inte acceptera! Så jobbar överhuvudtaget inga seriösa företag. Självklart är det alltid företaget som tar på sig hela risken om kunden "velar" - men allvarligt talat skall det inte behövas: det är därför det skrivs avtal mellan köpare och säljare, det är därför man för en kontinuerlig dialog med kunden under arbetets gång och det är därför man fakturerar löpande. Hela företaget låter oseriöst.
Försök föra en dialog, protestera, dokumentera och om det behövs byt jobb. Du kan alltid vända dig till din ombudsman i din fackförening för att få råd och hjälp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Smidigt att driva företag om ens anställda tar risken
![]() |
|||