FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har nyligen registrerat ett nytt AB, och nu försöker jag registrera F-skatt och moms. Men förstår mig inte på vissa fält. PS. jag har inga planer på att ta ut någon lön, utan tar en utdelning istället. Verksamhetens överskott: *Här gissar jag på att skriva in min ev. vinst* Inkomst för investeringsfond som ingår i överskottet ovan: ??? Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader: ???? Underlag för avkastningsskatt på pensionsförsäkringar (15%): ???? Underlag för avkastningsskatt på kapitalförsäkringar (30%): ???? Skatteavdrag från inkomst som redovisas i näringsverksamhet: ???? Tacksam för all hjälp jag kan få. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
0 kr 0 kr 0 kr 0 kr 0 kr och 0 kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jo, men om du är osäker är det bättre att nolla den tills du vet att du kommer göra överskott annars lånar du ut pengar till skatteverket som du kunde använt i verksamheten.
Om du vet att du gör överskott från start ska du ange uppskattad vinst här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
jag vet att jag kommer från början ha ca 3000 kr i vinst. alltså skriver jag detta som: Verksamhetens överskott: 3000 kr Inkomst för investeringsfond som ingår i överskottet ovan: ???? Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader: 0 kr Underlag för avkastningsskatt på pensionsförsäkringar (15%): 0 kr Underlag för avkastningsskatt på kapitalförsäkringar (30%): 0 kr Skatteavdrag från inkomst som redovisas i näringsverksamhet: ???? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja du kan ändra det när du vill. Preliminärskatten ändrar man dock på skatteverket.se ej via verksamt.se (fattar inte varför men så är det).
Ja, det är korrekt. Dina frågetecken är förklarade lite här på sida 2: http://www.skatteverket.se/download/...848/431305.pdf De lär inte påverka dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
betala varje månad t.o.m. januari året därpå. T.ex: Ska du betala in 40.000 i skatt och du skickar in blanketten i september så får du betala 10.000 varje månad okt-jan. Du är skyldig att skicka en ny deklaration om du vet med dig att din tidigare uträkning är mer än ett prisbasbelopp (ca 44000 kr) fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
tackar! uppskattar verkligen all hjälp!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
dags för nästa fråga, som kanske ni också kan hjälp till med.
Hur ofta bör jag lämna in momsdeklaration. år? kvartal? månad? ex. om jag väljer att momsdeklerar varje månad, innebär det då också att jag kommer få tillbaka momsen varje månad? sen varför finns det två datum? 12:e varje månad/26:e varje månad. finns det några för- och nackdelar beroende på vilken man väljer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Om du kör månadsvis så får du betala in momsen den 12:e varje månad. Om du ska få tillbaka moms så betyder det att ditt bolag gör förlust... Det är inte rekommenderat oftare än i sällsynta fall.
12:e är det som gäller. 26:e är samma månad och gäller bolag med mycket hög omsättning. D.v.s. Januari-momsen betalar storbolag in 26:e februari medans du betalar den 12:e mars. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|