FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är en användare som kan hantera webben någorlunda bra men jag är ingen programmera, kodnisse. Jag har nu börjat få ihop ett betydande antal sajter med mycker arbete bakom.
Hur gör jag för att på bästa sätt (Samtidigt hanterbart för mig) skapa backup på dessa? De flesta sajterna är uppbyggda med wordpress. De finns på en VPS och en shared hosting plan. Tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Backup av vadå? De flesta hostingställen erbjuder ju backup även till VPS:er. Så köp till det?
Annars kan du köpa en billig VPS till med enbart utrymme som du använder som egen backupserver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, har sett att det finns tjänster att betala för som jag kommer överväga. Ville mest höra med folk på wn innan jag gjorde detta.
Men när man göra en backup av webbsidor och dess material. Innebär det då som i med "vanliga filer" att man bara kopierar över allt till en annan location? Kan tänka mig att databaser måste hanteras på ett speciellt vis? Svar: Försöker backa upp wordpress-sajter och dess material. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För alla mina Wordpress-sidor så har jag InfiniteWP där jag centraliserar allt. Där kan jag också välja att göra backup till tex Dropbox eller FTP. InfiniteWP är gratis i standardutförande. Det kostar extra med Addons som backup till Dropbox och att den ska köras automatiskt.
Om du använder tex Digital Ocean för att sätta upp en VPS och FTP så kommer du rätt billigt undan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, ska kika närmare på detta. Men anser du att man behöver specialkunskaper eller kan backup och ev. återställning göras med "point n click"
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Du måste dock installera InfiniteWP på ditt webbhotell eller någon annan hosting som du har. Vill du ha det riktigt enkelt med dina WP-sidor så är ManageWP enklare, men kostar betydligt mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||