FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Skulle någon vilja hjälpa mig som inte är så duktig på databaser om vilket man bör göra i följande läge: Vi har ett användarsystem där vi har grupper och en användare kan tillhöra flera grupper och sedan i sin tur så kan alla moduler dela sin data till grupper. Exempel: Användare -> tillhör grupp 1-3 + 5. Dokument1 delas till grupp 1 + 4. Formulär1 delas till grupp 2 + 5 och låt säga att vi har 10 andra moduler som har denna rättighets struktur. Nu till frågan så har vi en tabell som innehåller Groups. Efter det så har vi 2 sätt att gå det ena är att vi skapar en generisk tabell som heter något med GroupRights som ser ut såhär: PK ObjectId (int) - Denna innehåller Idt från ObjectTypes tabell (exempel UserID om ObjectType är User) PK GroupId (int) FK till Id i Groups tabellen PK ObjectType (int) - Denna anger om det är en användare/dokument/formulär etc etc.. Vi kan också bygga det såhär: UsersToGroups tabell PK UserId - FK till Users.Id PK GroupId - FK till Groups.Id DocumentsToGroups tabell PK DocumentId - FK till Documents.Id PK GroupId - FK till Groups.Id etc etc... Vad skulle ni säga är bäst? Vad är pros/cons? -Jag kan ha gjort stora fel här, jag är som sagt inte så värst bra på databaser. Tacksam för svar ![]() |
||
![]() |
![]() |
|
|