Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Definitionen av en webbdesigner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-30, 11:01 #1
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Flitig postare
Jimmits avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Programmerar ni två? Självklart beror det på hur pass avancerad och vad för funktioner sidan innehåller.

Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit.

När jag utvecklar en hemsida så brukar det se ut såhär: (NOVELL)

Sådär brukar det se ut för en Frontend utvecklare som mig.

Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css.

Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar!
Yes jag programmerar, men jag programmerar på en byrå med inriktning mot interaktionsdesign. Personerna som gör interaktionsdesignsarbetet lägger betydligt mycket mer tid än vad en vanlig "webbdesigner" gör enligt min erfarenhet, dock gör dessa ingen front-end programmering alls utan det brukar bl.a. jag lösa. Det låter ju helt kanon om du gör alla de sakerna som en webbdesigner, men min erfarenhet är att de flesta är alldeles för dåliga på det.

Hur som helst, för den som orkar, här är ett flöde för hur våra uppdrag ser ut.

Deras (interaktionsdesignernas) arbete börjar med att ta fram en strategi och målsättning med vilka problem man ska lösa för deras användare. I detta stadiet handlar ingenting om hur någonting ska se ut, utan enbart ta fram konkreta mål och försöka hitta lösningar på problem som idag finns.

Andra fasen består av att analysera problemen och lösningarna, leta information om hur andra har löst liknande problem. Alltså ungefär som du beskrev första stadiet där du kollar vad andra har gjort för inspiration och idéer. Men fortfarande ingenting konkret som har med design att göra.

Tredje fasen är det dags att ta fram "Koncept och struktur", vilket innebär att man försöker hitta koncept som kan fungera, ta fram olika wireframes utifrån olika koncept och försöka väva in idéerna man fått från första och andra fasen till någonting mer handfast och fungerande. Ofta blir det flera wireframes för samma delar eftersom det kommit många bra idéer och man vill prova vilket som fungerar bäst. Här är det inte heller ovanligt att man gör användartester, exempelvis om kunden har beställt ett internsystem så får kanske 10-15 anställda komma och säga sitt, ställa frågor etc. för att vi ska kunna vara säkra på att det fungerar som de "förväntar sig". Många gånger bygger vi upp markup som kunden får titta på, i exempelvis twitter bootstrap, det gör att kunden får en känsla över hur allt kommer fungera i alla olika upplösningar.

Fjärde fasen är det äntligen dags att ta fram den faktiska designen. Nu finns det väldigt mycket data att gå på, allt från vad kunden förväntar sig till vad vi tror är den bästa lösningen, vilket brukar göra designarbetet ganska straight forward enligt de som sitter med det själva. Så detta är egentligen "den lilla delen" av interaktionsdesignerns arbete.

Femte fasen, designen är klar, alla olika UI-element är designade. Här brukar jag som programmerare hoppa in och köra front-end programmeringen, även om det är vanligt att andra designers sköter det så fungerar det inte så hos oss.

Sjätte fasen - inga designers är involverade om det inte sker något oväntat. Här ingår allt från att bestämma vilka tekniker vi ska använda, typ om vi ska använda Angular, bestämma vilket back-end ramverk vi ska köra, vilka API:er vi kan tänkas behöva implementera, och försöka läsa in sig på de eventuella tekniker man inte kan sedan tidigare. Det är ofta många okända faktorer man måste ta hänsyn till som utvecklare, oftast finns det någon som är duktig på varje del. Men inte i alla fall och då får man helt enkelt lära sig det innan man kan sätta igång. Senaste 3 åren har varit helt galna med allt från Angular, Ember, LESS/SASS, Laravel etc etc. OBS att kunden inte ska behöva betala för all tid inlärningen tar heller, man får bara hoppas man tjänar på det i längden.

Sjunde fasen, dags att optimera och testa funktionaliteten. Ser alltid olika ut beroende på vilka tekniker som används, men det ingår i mitt arbete. Planera inför lansering.

Åttonde fasen, lansering.

För den som undrar, så har vi precis lanserat ett projekt och designersen är i tredje fasen av nästa projekt vilket gav mig tid att skriva här
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 14:40 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Det känns som att det blir lite separata diskussioner i ett nu. Med en "designer" så menar jag en person som huvudsakligen ägnar sig åt just design. När du börjar ta in js osv. så blir det mer av en frontendutvecklare. Sen skiljer sig saker och ting åt beroende på arbetsplats och projektens natur/storlek. Den arbetsmetodik du beskriver passar nog bäst in på mindre projekt och hobbyprojekt där man får göra betydligt mer på egen hand. I lite större verksamheter så blir det ofta en helt annan uppdelning där man t.ex. har ordentliga tester och arbetsuppgifter som helt saknas eller ser helt annorlunda ut i mindre projekt. Sen finns det backendutvecklare som även kan hantera frontend och vice versa så det beror ju även på hur man delar upp arbetet sinsemellan.

Det blir i slutändan lite som att diskutera hur man bäst bygger en myrstack om man bara är två myror
Oläst 2014-01-29, 16:10 #3
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Mycket flitig postare

Du har rätt i det du säger. Jag har inte tänkt på det på det sättet.

Vi kan ju iaf dra slutsatsen att det skiljer sig åt beroende på projekt och natur, men i de flesta fallen så utför programmeraren den största uppgiften.

Men det skall understrykas att det beror helt och hållet på uppdelning också. Jag gör ganska mycket själv, och jag har bara jobbat med mindre projekt, därför kanske det känns som om jag gör det mesta.

Vad skulle du kalla mig? Jag vill nog inte kalla mig endast designer, inte heller endast frontend designer, och jag heller inte inte ta med alla benämningar i ett och samma ord...

- What you see is me! (Lät ju jävla coolt!)
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 17:54 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Daniel, jag vet inte om du bara var ointresserad eller arrogant, men jag skrev också

Citat:
hitta inspiration, om det kanske finns en tydlig trend inom det exakta området, hur andra har gjort, och vad som gillas eller inte gillas av andra mm. På så sätt får jag ett förestående om hur denna bransch fungerar.
Enligt min egen mening så tycker jag att jag lyckas ganska bra att poängtera att det inte endast innebär att leta inspiration.

Som jag sagt tidigare så kan jag inte speciellt mycket om programmering, varför jag frågade, så jag kan inte uttrycka mig om det, men utifrån era utlåtanden så känns det som om programmeraren gör det tyngsta jobbet.

Någon annan som har tankar på detta? Någon som kanske jobbar med båda delarna som vill flika in?
Oläst 2014-01-29, 18:50 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Som jag sagt tidigare så kan jag inte speciellt mycket om programmering, varför jag frågade, så jag kan inte uttrycka mig om det, men utifrån era utlåtanden så känns det som om programmeraren gör det tyngsta jobbet.
Näe, vi har väl redan konstaterat att det beror helt på vad som ska göras? Ibland kan det vara så att man redan en färdig mjukvara och vill i princip bara ha design. Som sagt var, ska man generalisera så blir det snabbt en väldigt meningslös diskussion. Bättre då att diskutera specifika projekt om man vill få ett hum.

Som svar på din tidigare fråga så kalla dig precis vad du vill Jag skulle själv kalla dig för frontendutvecklare / webbdesigner med ledning av det du sagt i den här tråden. På lite större arbetsplatser har man inte sällan någon AD / grafisk designer som endast står för designbiten. Sen beror det ju på vilka kunder man riktar in sig på också. Bosses VVS vet till exempel troligtvis inte vad frontend och backend är.
Oläst 2014-01-29, 19:03 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Näe, vi har väl redan konstaterat att det beror helt på vad som ska göras?
Korrekt, dumt formulerat av mig.

Idag kallar jag mig för designer, men jag känner att det förknippas med något mindre än vad jag egentligen gör, därför frågade jag er om ni kunde någon mer rättvis namn på vad jag gör. Men "Frontendutvecklare & designer" får bli min nya titel. Designer är dessutom så pass kort att det ibland kan bli fult rent designmässigt hahah!

Må gott!
Oläst 2014-01-30, 11:16 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Grymt Jimmit! Låter ju så galet mycket smidigare med fler personer involverade och som är "experter" inom sina områden. Dessutom (antar jag?) har man flera personer inom samma område på plats som man kan bolla med när någonting kärvar ihop sig, eller hur?

Jag har själv suttit och skrivit frontend i lite mindre än 10 år, så det är nog js som jag är svagast på. Jag vill nog även gärna tro att jag har ett väldigt gott öga för design.
Men jag håller med dig, det är inte ofta man stöter på en person som är riktigt duktig på båda delarna.
Oläst 2014-01-30, 13:38 #8
Jimmits avatar
Flitig postare

Flitig postare
Jimmits avatar

Citat:
Grymt Jimmit! Låter ju så galet mycket smidigare med fler personer involverade och som är "experter" inom sina områden. Dessutom (antar jag?) har man flera personer inom samma område på plats som man kan bolla med när någonting kärvar ihop sig, eller hur?

Jag har själv suttit och skrivit frontend i lite mindre än 10 år, så det är nog js som jag är svagast på. Jag vill nog även gärna tro att jag har ett väldigt gott öga för design.
Men jag håller med dig, det är inte ofta man stöter på en person som är riktigt duktig på båda delarna.
Yes, vi är bara 3st på företaget jag jobbar på, men vi har mängder med samarbetspartners för olika delar. Är nästan alltid minst 3 företag inblandade för ett projekt i normal storlek.

Absolut, sett designer du gjort och tycker det ser grymt bra ut Men är tyvärr precis som du säger väldigt ovanligt med någon som är riktigt bra på båda delarna även enligt min erfarenhet.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-30, 14:14 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Där ser man! Jag har nästan uteslutande ensam jobbat med både design och frontend faktiskt. Kan inte komma på något projekt jag har gjort där det är mer än 2 personer involverade faktiskt.. Vi är dessutom endast 2 som jobbar med öppettider.nu. Där jag sköter all design och frontend mm, medans den andra personer sköter all backend mm.

Tycker det fungerar smidigt som det är nu, men det hade helt klart varit skönare med fler personer som var involverade. Kanske i framtiden
Oläst 2014-01-30, 18:43 #10
mavraj mavraj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
mavraj mavraj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tack för en intressant tråd!

Sitter själv med samma fundering. Jag vet nämligen inte om jag vågar kalla mig för designer, grafisk designer eller webdesigner då jag endast håller på med Adobe Photoshop samt Illustrator och inte jobbar med någon front end, what so ever. Har heller ingen utbildning inom yrket så blir än svårare att claima en titel när jag är självlärd och inte jobbar med det på heltid. Även om inte utbildning är relevant känns det som att varje människa jag stöter på känner en "designer" eftersom denne skapat en logotyp till farsans byggfirma. Men, å andra sidan kanske min titel inte bör vara designer/grafisk designer eller dylikt eftersom jag inte livnärar mig på yrket?

Tål att diskuteras iaf ^^

Skoj att du delar me dig av hur ni arbetar, Jimmit!
mavraj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017