Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

web scraping

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-14, 23:16 #1
FGarmer FGarmer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
FGarmer FGarmer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Thumbs up web scraping

Hej!

Jag planerar att dra igång ett projekt inom web crawling/scraping/data extraction/mining - verkar finnas många begrepp inom detta område. Under en längre tid har jag inom min bransch sett ett tydligt behov av att samla viss information från utvalda webbplatser på ett ställe, för att ge i första hand mig själv en bättre överblick. Ett klassiskt problem, där jag idag lägger onödig tid på att klicka mig trött och söka manuellt.

För att lösa detta på egen hand har jag testat några tjänster, bl a Mozenda och 80legs. Har även sett att det finns flera alt inom open source. Jag kan säkert få insamlandet att fungera på ett skapligt sätt, och jag vet vilken information som ska samlas in och hur den ska presenteras när den är insamlad. Men jag är inget vidare på de tekniska detaljerna och anlitar gärna en kunnig person för att insamlad data lagras i en db och visas på en sajt, samt att det blir mer kvalitetsmässigt utfört.

Upplägget är tänkt att fokusera på den bransch i Sverige som jag är verksam inom men den går säkert att applicera på fler länder. Jag utesluter inte att tjänsten kan/ska kommersialiseras men eftersom jag själv har ett tydligt behov är jag beredd att satsa kapital och tid på att testa tjänsten.

Jag erbjuder således ett arvoderat uppdrag, där omfattningen får fastställas efter att vi diskuterat specifikationen. Kan även tänka mig att vi gör det i projektform och delar på ägandet vid kommersialisering om det är intressant.

Tar tacksamt emot förslag från personer som tycker att detta är ett intressant område.

Mvh,
Fredrik
FGarmer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017