FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
1. Med tanke på att Sverige har skrivit på Bern Konventionen, undrar jag om Fair Use gäller i Sverige? http://www.wipo.int/treaties/en/ip/b...tml#P144_26032
2. Teoretiskt: Jag publicerar innehåll på min sida ifrån Sverige. Servern ligger i Amsterdam. Min host är Amerikansk och företaget som stämmer mig är också från USA. Vems lagar (gällande upphovsrätt) kommer gälla? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
1. Nej.
2. Min uppfattning är att det beror på. Dels vad som är mest fördelaktigt för den som väljer att stämma. Inte självklart att en domstol tycker samma som varken du eller den som stämmer, givetvis. Svensk lag kan gälla, eftersom du driver ditt bolag/tjänst härifrån. Holländsk lag kan gälla, eftersom servern står där. Ameriansk lag kan gälla om intrånget skett där, alltså en amerikansk besökare har sett innehållet. I princip de själva med andra ord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror på vad du är ute efter, du är svensk medborgare och bor i Sverige. Alltså för kunna kräva dig måste dom stämma dig i Sverige.
Du får docka tänka på det landet servern står i deras lag gäller med, så i princip kan dom även köra rättvist där. Men eftersom inget innehåll finns i USA eller du inte varit i USA kan du juridiskt sätt inte begått ett brott via deras lagstiftning. USA har dock aldrig iofs brytt sig om följa lagar i andra länder men det är annan sak. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|