FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
en tanke som slog mig ang facebook, det stör mig att facebook har ett gigantiskt datacenter med hela världens privata information.
fick en idé hur man önskar att det skulle fungera: man bygger ett socialt nätverk på p2p-teknik! jag lagrar all min privat information på min dator, väljer sedan vilka som skall ha tillgång till vad. information delas mellan vänners lokala hårddiskar, en central får hålla reda på relationer mellan dom olika data-typerna, men ingen privat data skall lagras i datacentret. man bör bygga en "klient" för alla olika operativsystem, linux, osx,windows för att lagra all sin privata information. allt skall vara open source.. man skall ha möjlighet att ta bort, göra backup osv av all privat information. bygg detta, och jag byter direkt. ![]() Senast redigerad av MRDJ den 2014-01-01 klockan 01:45 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hade aldrig funkar i verkligheten i den skalan som FB, sedan skulle det sluta med att stor del information blev offline ofta.
Sedan få in en server application på det sättet på folk datorer i antal miljoner användare hade aldrig funkat. Och 99% av användarna är folk utan kunskap som inte hade velat hantera data på så djup och avancerad nivå. Hade det varit så hade FB kanske varit 1% av vad den är idag. Och skulle folk ändå litat på en 3:e part application ändå inte innehåller någon bakdörr? Och man bör ju aldrig dela känslig information på FB eller liknande, lite nakenbilder, vem man knullar. Eller annat random data som vanligt folk kan anse privat är inte så intressant ändå ha extrem hög säkerhet på. 90-95% av befolkningen är information värdelös att skydda för i verkligheten, enda gången information är av värde är om man kan använda det antingen för utpressning av nyckelpersoner inom vissa områden. Att NSA som exempel hade haft intresse av vanliga idioters data är inte troligt, värdet är endast kunna samköra data för hitta vissa personer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |