FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Vilken statistik anser ni är absolut relevant för en webbshop? Personligen anser jag att Average Order Value, Conversion Rate och Revenue per visitor är viktiga. Finns det någon jag glömt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
De du räknar med är relevanta. Dock skulle jag även räkna med Cost of customer acquisition, dvs hur mycket varje kund kostar dig. Kan vara svårt att uppskatta ifall det inte finns en tydlig korrelation mellan marknadsföringsbudget och antalet kunder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ROI så specificerat som möjligt. Exempelvis på olika kampanjer i AdWords.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Björn: Med andra ord
- Besök från Adwords och antalet avslut på dem i % - Inkomst från Adwordskunder delat med antalet besökare Något jag glömt där? Jag gissar att man även borde dela upp på kampanjer för en viss vara |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Återköpsgrad
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla mätetal som tagits upp hittills är relativa, men man måste ju också ha några absoluta siffror för att de sofforna ska få någon relevans. Det är ju inte bra om de relativa går upp men de absoluta går ned.
Vet inte riktigt om det här är mätetal som du vill ha men några som måste vara med är: Omsättning, Besökare(nya+återkommande), (Brutto)vinstmarginal m.m. Ett annat mätetal som i vissa fall kan vara ett av de absolut viktigaste för att mäta effektivitet är lageromsättningshastighet, dvs hur lång tid det tar för dig att omsätta lagervärdet. Det är viktigt att hålla koll på för att man inte ska binda upp för mycket kapital i lager. Stora kedjor brukar ha som mål att omsätta lagervärdet 5-10 gånger per år. En annan sak som är viktig att hålla koll på är mängden returer. Det är i många fall något som kan äta upp marginalerna väldigt fort om man inte håller koll på det. Om en viss produkt returernas ofta kanske man måste höja priset på den för att kompensera eller rent att ta bort den ifrån sortimentet eftersom den inte är lönsam. Sedan är är det även viktigt att kunna ta ut mätetalen per kategori och per produkt så att man kan göra analyser på sitt sortiment och produktutbud för att vad man ska se vad som går bra och vad som går mindre bra. Det är väldigt viktigt att kontinuerligt jobba med att förnya och utveckla sitt sortiment och de här sofforna A och O för att kunna ta bra beslut när det gäller det här. Några spontana tankar. Det finns hur mycket som helst man kan analysera ned på detaljnivå när det gäller e-handel. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|