FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är lite märkligt att just i vår bransch skall allt vara gratis och det som är normalt i alla andra branscher (följa avtal, betala för vad man förbrukar etc.), det ses i vår bransch som onormalt och elakt.
Om du hyr en lägenhet med 30 dagars uppsägningstid och inte säger upp den i tid och dessutom bor kvar när du skulle ha flyttat, är det rimligt att slippa betala då? Om butiken erbjuder 10 äpplen för 10 kronor, men du lägger ned 12 äpplen i påsen, skall du få de två extra äpplena gratis? Visst, det är en annan bransch, men det är väl inget konstigt med att följa avtalen man ingått? Bäst är väl att kanske ha det så som många erbjuder, om pengarna inte finns på plats på förfallodagen så stannar dina tjänster och kommer igång först när du betalt igen. Då slipper man alla dessa diskussioner...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dock inom IT så är det många som inte vill förstå (oavsett vad det gäller). Dom har gett sig fan på att allt inom IT är krångligt och därmed per definition inget dom förstår och skyller ifrån sig lite. Säger inte att det är så i just detta fallet som tråden handlar om, säger bara att det är ofta så det fungerar när "vanligt folk" är med i IT-svängarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag anser ju att när jag lämnar in bilen för att rikta framvagn eller liknande så är det "bara skruva lite" som gäller, men nog inser jag att det måste jag betala för. Det verkar dock inte gälla för IT, där ska det vara gratis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Men en uppsägningstid är väl det minsta man ska ha järnkoll på när man väljer tjänster, skönt att den oftast är lika med noll i den här branschen, men gäller det telefonabonnemang, bredband etc (och aftonbladet plus, netflix mm) så får man väl se till att hålla tiden, annars åker man på en ny period
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hej DistansData Jag kan bekräfta att avtalsperioden är 12 månader, detta är på grund av att abonnemangstiden för domäner är 12 månader. Hosting tjänsterna kopplat till domännamnet har därför samma bindningstid. Alla situationer är naturligtvis inte alltid likadana, om du kan skicka kundens kundnummer i PM så ska vi göra vad vi kan för att hitta den bästa lösningen & förklaringen till kunden. Med Vänlig Hälsning Active 24 Support Senast redigerad av Active 24 Support den 2013-11-21 klockan 10:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
https://www.iis.se/docs/Bilaga-2_Reg...0603_final.pdf : 5.1.7.3 Innehavaren vänder sig till den avlämnande Registraren och begär att få ut Auktoriseringskod för Domännamn som omfattas av bytet av Registrar. Avlämnande Registrar ska skyndsamt, dock senast inom fem arbetsdagar från begäran, lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut Auktoriseringskoden inom fem arbetsdagar äger Stiftelsen rätt att ta fram och lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Att man betalar för domänen en gång om året genom en registrar är fristående från respektive registrars webbhotellstjänster. Och man får inte lura folk att tro att det finns uppsägningstider på att flytta domäner någon annanstans. SE och NU ska registraren som sagt släppa till EPP-koden inom 5 dagar. För andra toppdomäner får man ofta betala en ny avgift vid flytten och årskostnaden löper från det, men det ska fortfarande inte vara bundet till en registrar utan man ska få flytta en domän när man vill, och inte tvingas stanna hos en viss registrar i 12 månader (och säga upp domänen innan den 11e månaden gått ut) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|