Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varning för att använda Servage

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-07, 10:15 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
Ingos avatar

Thumbs down Varning för att använda Servage

En stor varning för detta webbhotell (som ingår i Online Group med bl.a Crystone mfl.l) skulle jag härmed vilja utfärda efter mina erfarenheter. Tänkte här redogöra vad som har hänt:

Den 4:e november väljer jag att bli kund hos webbhotellet och dagen efter får jag en bekräftelse att allt är klart samt inloggningsuppgifter för kontot samt ett kvitto att pengarna har kommit in och man har sänd en bekräftelse på betalningen samt ett tack mail från en viss Fredrik, en person som säkert många har hört talas om då han alltid står som avsändare för Crystons alla mail.

Så den 6:e november så väljer man helt utan vidare att stänga av mitt konto och jag väljer då att kontakta chatten på hemsidan, denna visar sig dock enbart vara på engelska vilket gör att jag ringer de för att få svar på vad som har hänt. De har ingen information kring detta utan mailar frågan vidare till Tyskland då samtliga support ärende går dit.

Efter att inte fått något svar så pratar jag med en kille igår efter 17 som säger att han inte kan hjälpa mig då jag ligger på Servage.net´s konto och inte på Servage.se som har svenska servrar. Men går man in på www.servage.se och gör en beställning så www.servage.se så kommer man automatiskt att slussas vidare till https://secure.servage.net/ordering/

Det som också är intressant är att denna Fredrik som tackar mig för att blivit kund hos Servage inte ska jobba kvar som marknadschef på Servage utan har en annan roll i företaget. Antagligen jobbar enbart med ansvararet för alla oändliga utskick för Crystone webbtjänster.

Det jag hittills vet från den tyska supporten är:
-Servage.se och Servage.net är samma system, du kommer automatiskt dit när du gör en beställning.
-Svensk support via telefon är fram till klockan 19 på vardagar, varav efter 17 så är man alltid bemannade med enbart en person.
-Alla supportärende sköts via tyska supporten.
-Några servrar i Sverige har inte Servage utan alllt placeras från ett datacentrum som är placerad i Tyskland.
-Det finns ingen chat support på svenska

Man märker tydligt att när man ringer till de supporten att de inte har någon form av kompetens gällande frågor som man har, så jag blir lite fundersam varför man har ett telefonnummer när allt ändå skickas vidare till Tyskland. Så fort man ställer en fråga så får man vänta kvar i luren för att de ska kontrollera vad som gäller.
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 10:46 #2
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Mycket flitig postare

Dåligt att satsa så mycket på marknadsföring och inte ta hand om sina kunder.
Ser deras annonser överallt.

Låter som ett företag som är intresserad av att expandera i flera länder snabbt utan att planera noga.

Jag var nära att köpa hosting hos dem nyligen men valde citynetwork istället...
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 11:02 #3
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2012
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar

Reg.datum: Oct 2012
Har du inte fått något svar idag varför ditt konto är nedstängt?
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 11:16 #4
Frebjos avatar
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Flitig postare
Frebjos avatar

Hejsan Ingo,

Jag skulle först och främst vilja säga att jag absolut jobbar kvar som Marknadschef för både Servage och Crystone, jag tar hand om samtliga webbhotell i vår koncern och sköter om marknad och produkter. Jag har även andra ansvarsområden inom koncernen så det kanske blev något missförstånd när du fick informationen om att jag inte jobbade kvar som det.

Jag tänkte besvara dina frågor här öppet så alla får en klar bild:

- Servage.se och Servage.net är samma system, det stämmer bra.
- Supporten är öppen på engelska dygnet runt, den svenska supporten stänger 19.00 och är bemannad av en person tillsammans med vår engelska personal, så det stämmer också bra.
- Det stämmer inte helt, vi har även personal här i Sverige som sköter om supporten för Servage.
- Servrarna är i Tyskland nu men kommer att flyttas till Sverige i och med övergången till Atomia.

Denna flytt kommer ske i Januari och vi kommer inte ha kvar vårt datacenter i Tyskland, denna information har vi även gått ut med öppet i PR utskick tidigare i höst. Vår kundtjänst kommer att sköta om samtliga bolag i samma kontrollpanel som kommer vara Atomia, även jag finns här för alla våra kunder som Marknadsansvarig för samtliga Webbhotell inom Online Group.

Vi har gjort ständiga förbättringar i hanteringen utav Servage kundtjänst och få deras kontor i Tyskland och vårt i Sverige att sammarbeta så nära som möjligt, men tyvärr verkar det ha brustit i rutinerna här och vi kommer självklart se till att det löses omgående. Så att det varken kan drabba dig eller någon annan kund igen.

När det gäller nyhetsbreven så har Crystone gjort 5 utskick under oktober så det behöver jag absolut inte lägga 100% av min tid på dessa.

När det gäller nerträngningen av ditt konto så kan vi inte ta detta här då det är betalningen det gäller, om du mailar mig direkt på [email protected] så fixar vi det över mail istället.

Med vänlig hälsning, Fredrik Björklund Servage / Crystone - Online Group
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 15:59 #5
Diverges avatar
Diverge Diverge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Diverge Diverge är inte uppkopplad
Medlem
Diverges avatar

Reg.datum: Feb 2013
Kan inte annat än instämma med TS.

Jag hade ett antal siter på Servage och hade ganska mycket gott att säga om dom, fram tills för typ ett år sen.

Samma sak, dom fimpade kontot, kommer inte ihåg om jag fick nån vettig förklaring men intrycket jag fick av supporten var att dom knappt kunde skilja på webserver och telefonen dom pratade i.
Kom inte åt FTP:er, databaser nada utan ett antal jävligt arga samtal.

Tycker att som ganska trogen kund borde dom åtminstone kunna motivera varför kontot blivit låst.
Diverge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 17:08 #6
Frebjos avatar
Flitig postare

Flitig postare
Frebjos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge Visa inlägg
Kan inte annat än instämma med TS.

Jag hade ett antal siter på Servage och hade ganska mycket gott att säga om dom, fram tills för typ ett år sen.

Samma sak, dom fimpade kontot, kommer inte ihåg om jag fick nån vettig förklaring men intrycket jag fick av supporten var att dom knappt kunde skilja på webserver och telefonen dom pratade i.
Kom inte åt FTP:er, databaser nada utan ett antal jävligt arga samtal.

Tycker att som ganska trogen kund borde dom åtminstone kunna motivera varför kontot blivit låst.
Hej Diverge,

Kan inte annat än att be om ursäkt för detta, absolut ska det inte behöva gå till på det sättet. Jag kan ta fram ursäkten till vad som hände, ett konto ska absolut inte kunna avslutas utan att vi säger exakt anledning och orsak. Dessutom så ska vi alltid kontakta kunden innan vi stänger ner er så att vi inte bara stänger av viktiga livesidor.

Om du kontaktar mid direkt så ser jag till att vi kollar historiken och tar fram exakt varför du blev avstängd förra året.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-07, 17:59 #7
Ingos avatar
Supermoderator

Supermoderator
Ingos avatar

Kan summera lite här vad som har hänt under dagen efter att jag dels tog upp ärendet här på WN men också PM:a Fredrik kring detta.

Först måste jag verkligen säga att det är glädjande att han ringer upp som ansvarig person för att kunna ge min bild kring hela ärendet, hur den svenska och utländska supporten har agerat samt det värsta av allt att man stänger ner kontot.

Anledningen till att man stängde ner kontot var pgr av att betalningen som var bekräftad av såväl Paypal som Servage hade dragits tillbaka vilket gjorde att man valde att stänga ner webbhotellet omgående. Såg också följande meddelande i kontrollpanelen under Support-Ärende följande meddelande:
Please understand that we need a clarification by 06-11-2013 02:03:02 latest. Due
to this we kindly ask you to get in touch with us asap. Please consider that if this dispute shouldn't be solved by 06-11-2013 02:03:02 due to lack of co-operation from your side, we are obliged to proceed with punitive measures like locking your account and suspending your domains.

Här var några viktiga punkter som jag tog upp:

-Som jag sa till Fredrik så tycker jag att det är ett oacceptabelt beteende att man stänger av det per automatik utan att jag som kund kan agera, man har också såväl adress som org nummer och därmed också möjlighet att sända faktura. Så visst kunde man ha löst det på ett helt annat sätt.

-Jag påtalade bristen av kunskap från den svenska supporten som är anmärkningsvärt riktigt dålig och under all kritik.

Vi kom dock fram till en deal som innebär att jag blir överflyttad till Crystone och jag ska verkligen ge de en ärlig chans för detta företag. Jag hoppas jag inte blir utlåst ;-)
Oläst 2013-11-08, 03:06 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

@ Ingo varför drogs betalningen tillbaka? Var det paypal?

Hade en kompis som blev av med över 100 websidor hos hostgator för att han var på semester och några dagar sen med betalningen. Kostade honom oerhört mycket i förlorade intäkter och han hade inte backup på alla sidor. Tycker det är fel att stänga ner konton sådär, man borde bara få betala förseningsavgifter, kontot borde bara stängas efter 2-3 månader då betalning inte skett. Kostar inte mycket för hosten att bara ha sidorna kvar lite extra.

Har du någon lösning mot att sidor raderas från en server?

Kanske att man har 2 olika hosting med exakt samme innehåll? Att man kan bara ändra domän DNS när/om ena servern går ner?

Vore bra med en lösning till det då man inte orkar ta backup hela tiden på hemsidorna.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-08, 08:49 #9
Ingos avatar
Supermoderator

Supermoderator
Ingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
@ Ingo varför drogs betalningen tillbaka? Var det paypal?

Hade en kompis som blev av med över 100 websidor hos hostgator för att han var på semester och några dagar sen med betalningen. Kostade honom oerhört mycket i förlorade intäkter och han hade inte backup på alla sidor. Tycker det är fel att stänga ner konton sådär, man borde bara få betala förseningsavgifter, kontot borde bara stängas efter 2-3 månader då betalning inte skett. Kostar inte mycket för hosten att bara ha sidorna kvar lite extra.

Har du någon lösning mot att sidor raderas från en server?

Kanske att man har 2 olika hosting med exakt samme innehåll? Att man kan bara ändra domän DNS när/om ena servern går ner?

Vore bra med en lösning till det då man inte orkar ta backup hela tiden på hemsidorna.
Vad gäller Paypal så är det fortfarande under utredning kring varför man drog tillbaka pengarna vilket innebar att webbhotellet stängde utan förvarning, jag kunde med andra ord inte agera på något annat sätt. Sedan tycker jag att det är mer praktiskt att betala via faktura och i andra hand via kort. Men det är väl hur mycket man litar på Paypal eller ej.

Gällande backup så beror det lite i vilken bransch man är i men jag skulle rekommendera en backup av ett webhotell, iallafall en sida där man kan informera sina besökare vad som händer. En sak isåfall att tänka på om man har en "Känslig" domän är att placera den på ett fristående webhotell där man enbart har ett domän konto, för att på så sätt snabbt peka om den.
........................................

Något som jag påtalade för Fredrik på Crystone igår var den ej korrekta informationen, denna information skulle tas bort
"Svensk support
Du får hjälp med vad som helst, när som helst."

Tänkte bara ta upp en annan sak samtidigt och det är kring deras information om vunna priser, Award Winning host och klickar man sig vidare kan man läsa följande text:
"Prisvinnande webbhotell
Sedan 1998 har vi samlat på oss några av industrins mest prestigefyllda pris - vissa från redaktörer av framstående tidningar, andra av deras läsare. Vi är stolta att då och då få omnämningar som "Best in Test", "Outstanding", "Editors Choice" och "Best Overall Webhost".

Jag har då dels gått in på https://www.servage.net/blog/ för att sökt information kring deras vinnande och dels via Google som pekar mig vidare till Wikipedia som ger mig följande information:
Award Nominations
2010 XBIZ Award Nominee: Web Host of the Year

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Servage_Hosting

Man har alltså blivit NOMINERAD av Xbiz som bästa webb hotellet, något mer hittar jag inte.

Men det finns säkert svar på varför det är så, vem vet ;-)
..................................................

Men som sagt nu ser jag fram emot att testa Crystone...

Senast redigerad av Ingo den 2013-11-08 klockan 10:23
Oläst 2013-11-08, 11:40 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det där med halvfalsk marknadsföring och spam är ju lite av Crystones grej (inte för att de är sämre än många andra företag där). Jag påpekade redan för ett år sedan att deras information på hemsidan om "Sveriges bästa support" och fasta svenska supporttider inte var särskilt väl förankrad i verkligheten. Man kunde då mycket väl få engelskspråkig support på den "svenska tiden". Det tycker jag känns lite som när färdtjänst lägger sin verksamhet i Afrika eller Baltikum, det vill säga inte helt lyckat för kunden men en god affär för leverantören.

Crystone går ju för övrigt över till Atomia som kontrollpanel snart också precis som Binero och City Network tyvärr gjort. Frågan är vad som är bäst - en rekordrörig men snabb kontrollpanel eller en överskådlig men sirapsseg dito

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-08 klockan 11:43
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017