FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Haj alla kunniga och trevliga personer här på WN hoppas att ni så här långt har en bra Måndag.
Jag undrar om det finns något sätt eller hur ni andra gör för att kolla om en gammal domän är "svartlistad" (säger man så)? Om man tar över en gammal domän till exempel så vill man ju helst att den ska vara grön. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Japp:
http://www.blacklistalert.org/ Testade 1 domän jag har och den var med i listan ![]() Men det är negativt att vara med i listan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Fast den är väl enbart för mail?
Gäller det Google/Sökmotorer eller mailservers? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
vet ej......
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
en duktig snappare kan i vissa fall lyckas "lura" google och behålla PR. men eftersom .SE-domäner ligger inaktiva såpass länge så tror jag dom nollställs. mycket handlar nog om vad man gör efter man tagit över domänen, lägger man den på nya namnservrar, ny ip-range, hostar i ett annat land.. osv.. så fattar nog google att det är en ny ägare. Senast redigerad av MRDJ den 2013-10-21 klockan 16:00 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej och tack för svar det gäller sök motorer
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kolla länkprofilen med valfritt verktyg. Ahrefs, Majestic SEO osv. Där kan du se länkar som pekar till domänen i fråga. Du ser snabbt om det är någonting att ha eller inte. Ibland kan man få gräva djupare in ett par nivåer.
Dock så visar dessa verktyg inte alla länkar. Kanske 70-80 %. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
"Om man tar över en gammal domän till exempel så vill man ju helst att den ska vara grön." Det finns olika "grön"
![]() Jag hade nog inte litat på "Check-if-my-domain-have-bad-links-and-what-its-worth"-tjänster. Enklaste sättet är att ta delar av innehållet (inläggsrubriker, sökfraser eller stycken) på olika sidor och se hur det rankar. Domän/länk-värderingstjänster visar oftast fel, "hittar på effekter" för att du ska köpa deras tjänst eller är dåligt uppdaterade. Annars beror det på dina syften. Köper du en PR4-domän om smslån som dumpats för att den är straffad på ett eller fler nyckelord men inte på andra sökfraser så kan du fortfarande sälja artiklar på den eller ranka på annat. Jag bedömer en domän efter lämplighet när det gäller värdet av befintlig trafik eller, långt ord, länkförsäljningspotentialen. En vettig länkprofil är fördelaktigt. Mvh Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Nu ska vi reda ut lite saker här.
Citat:
Dock att man via webmastertools nu enkelt kan ta reda på vad statusen är för en domän och dessutom skicka in en omprövning där man som ny ägare kan påvisa att spammet inte är något man själv har gjort. Det går också att genom "disavow links" verktyget be google att ignorera dåliga länkar till domänen och dåliga länkar är i 99 fall av 100 anledningen till filtren/straffet (om det inte är malware eller liknande men det har ju redan försvunnit i samband med att domänen hostas på en ny server efter släppet). Citat:
Citat:
Den nya sitens innehåll är därmed av stor vikt. Google förstår relevans väldigt bra så man bör försöka relatera nytt innehåll till det gamla i så stor utsträckning som möjligt. Dessutom har ofta en domän länkar till undersidor som det är viktigt att ta hand om länkkraften till att titta igenom var länkarna går och göra 301 ![]() Citat:
Titta på PR historik över tid via www.domaincrawler.com för att identifiera stora hopp vilket kan peka på att något fishy har gjorts tidigare. Titta på TrustFlow och CitationRank via www.majesticseo.com, ration mellan dessa är på en "bra" domän ganska låg och har en domän väldigt hög citation men låg trustflow så är det en varningsklocka. Allt över 10 är generellt helt OK. Titta på länkarna via www.majesticseo.com. Hur många länkar har domänen? Hur många olika siter kommer dom ifrån? Är det bara ett fåtal riktigt starka siter som länkar och det därmed finns en risk att hela SEO värdet tas bort om de tar bort sin länk? Titta på ankartextprofilen via www.majesticseo.com. Hur ser spridningen ut? En "bra" site har inte sökord som sina vanligaste ankartexter utan istället bör det vara brandlänkar i form av varumärket, domännamnet och liknande som dominerar profilen. Senast redigerad av eng3l den 2013-11-15 klockan 11:12 |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Glömde nämna www.archive.org där jag också tittar på det gamla innehållet historiskt för att på så sätt eliminera eventuella gamla spambloggar och liknande som droppar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|