Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen mail server vs Hos webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-16, 11:38 #1
ehsanpo ehsanpo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2011
Nykomling

Question Egen mail server vs Hos webbhotell

Idag har vi på företaget egen mail server kerio connect och vi har haft lite problem med att servern går ner ibland och jag tycker att det e dåligt att man behöver köpa licens till varje användare...

Jag funderar starkt på att flytta över till vår webbhotells mail (Citynetwork) eller byta från kerio connect.

Men vad är nackdelar och fördelar med att ha egen Mail server?
ehsanpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-16, 12:29 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ehsanpo Visa inlägg
Idag har vi på företaget egen mail server kerio connect och vi har haft lite problem med att servern går ner ibland och jag tycker att det e dåligt att man behöver köpa licens till varje användare...

Jag funderar starkt på att flytta över till vår webbhotells mail (Citynetwork) eller byta från kerio connect.

Men vad är nackdelar och fördelar med att ha egen Mail server?
Jag körde egen mailserver innan men tröttnade. Ställer man inte in allt 100% perfekt så strular det som bara den. Nu kör jag med Windows live e-posttjänst, fungerar riktigt bra. Upp till 500 användare helt gratis samt att de kan koppla skydrive till varje konto.

För utgående e-post från hemsidorna använder jag CityNetworks e-postserver och det har fungerat förträffligt. Alla mejl som skickas kommer till mottagarna som de ska, inget hamnar i skräpposten.

Windows live e-post http://www.domains.live.com/
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-16, 13:38 #3
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Fördelarna är enl mig, Du får ha hur många konton du vill, Du har inga begränsningar i
hur du vill lägga upp det, Du vet att ingen annan kommer åt din mail (Om du inte blir hackad) Du kan enkelt flytta eller byta server som du vill, Osv,

Nackdelar: Kan vara dyrt beroende på vilken programvara du använder, Du bör kunna ditt mailsystem för att konfigurera det säkert, Du måste uppdatera programvaran konstant,
Du skall hålla koll på spam och virus, Det kräver egen hårdvara, m.m.

Kör själv med Mdaemon och det har aldrig gått ner för mig under 10 års tid, Har ngt krånglat så är det hårdvara eller dns, Enkelt att ta backup och flytta mellan servrar, Dock inte ett direkt billigt system...
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-16, 20:32 #4
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Som nackdelar vet jag att en del avvecklar sin server för att minska antal problem med trasig hårdvara, strömavbrott, internetproblem, stöld m.m. Jag har svårt att se några direkta fördelar med just egen mailserver med tanke på dagens tjänster och tekniska lösningar.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 08:06 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Du vet att ingen annan kommer åt din mail
Så för mig den enda nackdelen är att jag vill inte lägga ut något så känsligt som mail till någon på nätet. Men har inte webbhoteller någon policy ang sådana saker? ex Citynetwork?

Och man vill nu slippa hårdvara problem finns det nån skillnad mellan att ha de hos en webbhotell eller ha en cloud server som mail server hos Citynetwork då? Är de svårt och underhålla en linux mail server?
ehsanpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 16:55 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Egen mailserver är bara vettigt om du har några speciella behov eller tycker det är intressant och spännande att göra det själv.
För 90% är det bättre att lägga ansvaret på någon annan - det blir förmodligen billigare i både tid och pengar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 17:53 #7
Medlem

Medlem

Det är rätt mycket pyssel att ha en mailserver, den ska patchas, hållas borta från svartlistor, kolla loggar när nåt mail inte kommer fram m.m. så enligt mig är det rätt krävande att äga en mailtjänst.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 18:50 #8
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
Vi kör Google apps(gmail) vilket också ger en hel del extra fördelar i form av kalender,drive,docs med mer och rekommenderar det till våra kunder. Förvånar mig att det ändå är så många som ligger kvar på webbhotell , egen server mail , Sedan kan man diskutera hur rädd man ska vara för NSA .
ah-berg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017