FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Följande kod för en tabell fungerar som jag vill i FF men inte i IE. Problemet är att IE inte accepterar höjderna jag sätter, utan fördelar höjderna lika mellan alla rader.
Så här ser det ut: Produktgrupp | Produkt =================== text | rad 1 text | text | rad 2 text | text | rad 3 text | Fast jag vill att det ska se ut så här: Produktgrupp | Produkt ==================== text | rad 1 text | rad 2 text | rad 3 text | text | text | Jag kan inte sätta en fast höjd på td:n med texten eftersom textmassans storlek varierar. Något förslag på hack eller omstrukturering för att få det att se ut som jag vill? Kodexempel: Kod:
<table border="1"> <tr> <th>Produktgrupp</th> <th>Produkt</th> </tr> <tr> <td rowspan="3">textmassa</td> <td style="height:20px">rad 1</td> <!-- denna höjd ska gälla --> </tr> <tr style="height:20px"> <!-- denna höjd ska gälla --> <td>rad 2</td> </tr> <tr> <td>rad 3</td> </tr> </table> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
valign=top kanske i tr-taggen kanske hjälper?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej, tyvärr inte...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
<td valign="top"> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
sätt line-height:20px;
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Uppskattar hjälpen! Men tyvärr ger förslagen ingen skillnad på höjden på cellerna. Bara texten inuti flyttas/förändras.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Insåg att du förmodligen angriper fel problem. Är inte helt säker på vad du vill åstadkomma, men det går nog att göra lite enklare om du t ex använder divs.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Du vill alltså att "rad1, rad2, rad3" ska ligga under varandra i högra columnen med radhöjderna 20px, oavsett hur hög vänstra columnen är? Har jag förstått rätt?
Isåfall är endast en table fel val eftersom cellerna "följer" höjden automatiskt... Du behöver skapa t.ex. en tabell med en vänster och en höger column, sen ytterligare en tabell i den högra, eller ännu bättre/enklare 3 st divs på samma plats. t.ex.: Kod:
<table border="1"> <tr> <td> Textmassa </td> <td style="vertical-align: top"> <div style="height: 20px">Rad 1</div> <div style="height: 20px">Rad 2</div> <div style="height: 20px">Rad 3</div> </td> </tr> </table> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, tackar.. provar nästlade tabeller istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
IE gillar att alla rader har en höjd angiven samt även total höjd i table. Om du inte vet total höjd rekommenderar jag nästlade tabeller.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|