FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har en fråga när det gäller överföringar... Säg att jag har börjat dra in ca 15,000 kr på appar via appstore. för att slippa betala skatt på dessa, undrar jag om jag kan ta emot dessa i pengar i Indien (på tjejens konto) och sedan göra en vanlig överföring till mitt konto? Inte kommer skatteverket bry sig eller? För de har ju ingen aning om hur mycket pengar tjejen hade på sitt konto i Indien innan hon flytta till Sverige. Hon kan ju ha varit rik där, och nu när vi behöver pengarna så skickar vi över pengar från hennes konto till mitt konto här i Sverige. Borde det räcka som förklaring? Tacksam för svar! PS. har inte tänkt att göra detta! Utan läser Fek A och där ingår det som projektarbete att diskutera ett samtals ämne som man tycker är värt att ta upp, för att sedan göra en presentation av det hela. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Klart det går, men bara en tidsfråga tills du blir upptäckt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skriv till Skatteverket och fråga. De brukar ge bra svar på det mesta. Maila en vecka senare och fråga samma sak. Har du tur får du en annan tvist på svaret. Glömt inte att länka dina trådar på WN och att uppge ditt personnummer
![]() Senast redigerad av altruixm den 2013-09-19 klockan 21:41 Anledning: Humor added |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
hehe, förra tråden handlar om samma sak.. fast diskutera drog aldrig igång så som jag ville, så därför skapar jag en ny tråd och frågar...
FYI, så har jag även ringt och mailat skatteverket och frågat, men de ger mig bara hänvisningar till olika sidor på deras sida att läsa.. men jag BEHÖVER en diskussion... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vill man bo i Sverige o ta del av de fördelar som det innebär tycker jag att man bör rätta sig efter systemet och betala den skatt som avkrävs. Annars kan man ju flytta till ett land med fördelaktigare skattesystem.
För att svara på din fråga; Kan Skatteverket upptäcka ditt scenario? Svar: Ja och nej. Om du blir föremål för skatterevision och Skatteverket anser att betalningarna från Indien ska beräknas som intäkt från näringsverksamhet så är det upp till dig att bevisa motsatsen. Du kommer då behöva ha en bra historia och dokument som styrker detta. Men nu är det ju så små belopp så jag tvivlar på att de orkar bry sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fribeloppet ligger väl på 18.000 kr per år så det är väl bara att ta emot pengarna..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Gåvor är ju fritt och ge som man vill
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
ok, nu till nästa fråga, säg att tjejen var rik i indien, och nu skickar över pengar till Sverige, måste man skatta på dessa pengar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
så du kanske även kan förklara hur och varför? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sluta fiffla och gör rätt för dig, eller flytta utomlands.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|