Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jag har skrivit lite om de kommande gTLDerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-17, 15:59 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Standard Jag har skrivit lite om de kommande gTLDerna

Nya toppdomänerna startskott för ett “world wild web”?
https://www.iis.se/blogg/nya-toppdom...orld-wild-web/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-17, 16:19 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Rörigt värre.. De borde minska på toppdomäner ist..
Ett per land, samt .com, .net och .org

De borde dessutom göra något åt dessa bulk-köpare som roffar åt sig en massa domäner... Det finns faktiskt folk som vill köpa en domän och inte slänga på en jäkla massa reklam på den, utan utnyttja den till något bra..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-17, 17:29 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Verkar som om alla storföretag (i princip) finns representerade bland de 1409. Jag hittade dock ej min egen firma. Vi måste ha ha varit bakfulla den dagen ;-)

Jag hittade inte heller .pepsi eller .cocacola. Även de var nog bakis!

Inte jag förstår heller riktigt vitsen med detta, men det kommer säker bli användbart och praktiskt i det långa loppet i varje fall.

Istället för: www.lexus.com/models kan vi alltså förvänta oss: www.models.lexus
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-17, 17:47 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Verkar som om alla storföretag (i princip) finns representerade bland de 1409. Jag hittade dock ej min egen firma. Vi måste ha ha varit bakfulla den dagen ;-)

Jag hittade inte heller .pepsi eller .cocacola. Även de var nog bakis!

Inte jag förstår heller riktigt vitsen med detta, men det kommer säker bli användbart och praktiskt i det långa loppet i varje fall.

Istället för: www.lexus.com/models kan vi alltså förvänta oss: www.models.lexus
Hehe, är du säker på att det inte var de andra som var bakfulla? Tror faktiskt inte så många företag vet vad de vill göra med sina toppdomäner än utan de säkrar nog bara sina varumärken och funderar över användningsområden allteftersom. Hur pass stor användning de kommer ha av dessa återstår väl att se, kanske mest blir till kampanjer. Gäller ju att vänja in folk innan det går att använda mer allmänt.
Oläst 2013-09-18, 13:02 #5
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Intressant att nämna är att Google stod för ca 100 stycken av de 1930 ansökningarna.

Rättelse på trådstarten, det är inte alls säkert att det släpps 1409 nya utefter ICANN's alla valideringar, utan det var 1409 st av de 1930 ansökningarna som var unika.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-18, 14:11 #6
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Mycket flitig postare

hade varit kul att höra dig, Peter, resonera kring varför du tror att icann lanserade dessa toppdomäner samt hur du förhåller dig till deras så kallade "non-profit" uppdrag.

Anser du att detta är för "internets bästa" som man tvingar ut över tusen nya gTLDs?
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-18, 15:45 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Intressant att nämna är att Google stod för ca 100 stycken av de 1930 ansökningarna.

Rättelse på trådstarten, det är inte alls säkert att det släpps 1409 nya utefter ICANN's alla valideringar, utan det var 1409 st av de 1930 ansökningarna som var unika.
Hel sant - det handlade initialt om 1409 unika strängar, dvs 521 ansökningar var ansökningar för "redan ansökta strängar". Så 521 ansökningar behöver komma överens eller bli "utköpta" osv.

Sedan kommer det nog inte att bli 1409 stycken, utan ett flertal av dessa kommer att falla bort av olika anledningar. Men 1930 (1409 unika) ansökningar till ICANN som vardera kostade över miljonen att ansöka om .. stämmer
Oläst 2013-09-18, 16:06 #8
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
hade varit kul att höra dig, Peter, resonera kring varför du tror att icann lanserade dessa toppdomäner samt hur du förhåller dig till deras så kallade "non-profit" uppdrag.

Anser du att detta är för "internets bästa" som man tvingar ut över tusen nya gTLDs?
Min uppfattning är att det är olika krafter från helt olika håll som påverkat beslutet.
Men jag tror inte att ICANN hade något direkt val i slutändan, för valet de ställdes inför var annars "separerade Internet" - något som inte skulle varit ett alternativ med åtskilda namnrymder.

Min egen åsikt är att denna mängd toppdomäner ger mer skada än nytta för Internet.
Vi kan som jag skrev i blogginlägget bara sia om vad som komma skall och jag har behövt editera bort en del jag skrev först eftersom det annars skulle blivit ett nattsvart inlägg.
Men här på WN brukar vi (jag också) ta Kevin Hams TLD-wildcard i .cm-zonen som en ytterlighet (Där han i samråd med registerhållaren för Kameruns TLD placerade ett wildcard i rot, som ledde till att alla oregistrerade .cm-domäner ledde till hans textannonssida). Detta har kommit att kallas "Mother of all typos", då det innebar att felstavade .com-adresser landade där.
Nu vet jag att ett antal av de kommande toppdomänerna har Mr Ham som förebild - så TLD-typos och wildcard i rot ser jag som ett sannolikt kommande problem.

Men jag har skrivit några egna inlägg kring detta, iofs innan jag visste VILKA strängar det kommer att handla om, men jag tror att det kan vara lite intressant för er att kika på.

http://www.internetsweden.se/dagens-...ast-fore-datum

Och ett inlägg som jag inte tror att ni förstår hur mycket research jag behövde göra för att få klart - men som ur ett domänperspektiv är ett av de mest innehållsrika jag själv tycker mig ha skrivit, då jag tittar på saker som Internettillväxt, Internetpenetration, gTLD-tillväxt, ccTLD-tillväxt: http://www.internetsweden.se/analys-...for-nya-gtlder

Hoppas att det ger er lite intressanta insikter!
Oläst 2013-09-18, 20:19 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Tack för ett bra svar som alltid. Jag tycks dela många av dina åsikter. Och ja, jag har också Hams deal i bakhuvudet

Ärligt talat så tycker jag att det är ganska uppenbart att endast någon procent (max) av dessa kommer att gynna internet som helhet, i den bemärkelse som jag tror att vi utgår från (möjligen smått naivt). Den förkrossande majoriteten kommer att vara upplägg á "den som tjänade mest under guldruschen var de som sålde hackorna".

Som domänälskare är jag emot detta, som förespråkare för vad jag anser vara objektivt bäst för internetanvändare så är jag nog också emot detta. Men det är lätt att se schilling, berkens, google, icann och de andra gnugga sina händer i välbehag.

Man måste notera skillnaden mellan att en ny gTLD "lyckas" i deras ögon (svarta siffror för registraren), och att den lyckas i bemärkelsen att joe schmoe anammar den, reggar seriösa namn och utvecklar dem. Det förstnämnda kommer att vara vanligast.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017