FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Säg att jag tjänar 20 000 en månad och vill köpa en dator till företaget för 10 000 kronor. Det ses då som en utgift som jag kan dra av från mina intäkter.
Får jag då köpa den datorn för 10 000 kronor som jag egentligen skulle ha skattat på som en del av vinsten, men utan att skatta på pengarna eftersom att det ses som en utgift för företaget? Är det vad man menar med något som är avdragsgillt? Min revisor har gett mig bilden av att utgifter i företaget kan vara bra och att man kan vinna på att ha utgifter i viss mån. Om det jag skriver stämmer så förstår jag hur man kan "vinna" på sina utgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det stämmer på sätt och vis vad din revisor säger. Det är bättre att förbruka pengarna inom företaget och utnyttja dom på bästa sätt än att låta allt gå till vinst och som den ska beskattas, för då försvinner 60-70% av alla dina intäkter i olika skatter.
Jag har kört EF i 10 år och startade nu ett AB i år för att nu fan får det vara nog med "maxbeskattning". Kommer låta allt gå till utdelning med först bolagsskatt (ca 26-28%, för 2013 är det nere på 22%, tack alliansen som ökar viljan att tjäna pengar inom landets gränser) och sedan skatten på utdelningen 20%-30% (inte upp till 60-70% som det blir med EF). Det ger iaf mig bra mycket mer cash i fickan än vad mitt EF gör. Samt kan jag behålla pengar till nästa år istället för att tvingas lägga allt för beskattning eller sättas i fonder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Enda extra är du har lite fika pengar du kan dela ut för 20% |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Börjar bolaget tjäna mycket pengar så kan du spara 100 tals miljoner i skatt i slutändan genom flytta från Sverige under sin livs tid. Visst kan man tjäna lite pengar extra om man precis ligger på gråzon men väldigt lite i det stora hela, du kan inte ens bjuda anställd på frukost utan det räknas som förmån och ska beskattas. Finns ju inte så mycket kul man kan göra avdrag ens för, så blir ändå väldigt lite pengar där. Bästa jag gjort hela mitt liv var flytta från skitlandet Sverige, mycket trevligare ha över 300 soldagar om året och kunna gå till sin pool varje dag om man vill eller ta sig en tur med båten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du har 20 000 kr i INTÄKTER exklusive moms så är det från den du kan dra av KOSTNADER du har i din verksamhet. Köper du en dator för 10 000 kr exklusive moms så är det ett inköp av en inventarie som är under halva basbeloppet och då får man göra ett direktavdrag. Hade datorn kostat mer än halva basbeloppet så hade du varit tvungen att göra en avskrivningsplan på den och därmed fördela inköpskostnaden under exempelvis 3-5 år (vilket innebär att du i slutändan betalar mer skatt första året än om du kan göra direktavskrivning). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Lunch på McDonalds för anställda ska inte förmånsbeskattas, vill jag minnas att de kom fram till för några år sedan exempelvis.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Så därefter köpte de bara burgaren så fick vi själva köpa drickaburken som bolaget redan sålde billigt med löneavdrag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|