FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Börjar att tappa lite väl mycket hår nu
![]() Jag har en server med CentOS och whm/cpanel hos City Cloud. Jag ska lägga till flera ip-adresser på den för att tilldela webbplatser på servern. Men jag får inte in dem. Jag lägger till nytt interface i City Cloud. De säger att då ska ett ip automatiskt tilldelas, men det blir liksom inte det. Tänkte att man måste tilldela genom att lägga till i /etc/sysconfig/network-scripts med ett ifcfg-ethX för interfacet som har den hardwareaddress. Och lägga in för dhcp. Men det går ju inte så bra det heller ![]() Är det någon har erfarenhet av detta hos City och med centos? Jag har kontaktat supporten också, men de kunde inte ge svar direkt så får nog det i morgon. Men det känns liksom inte kul att det felar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
I Ubuntu måste man göra följande:
Prova att editera /etc/sysctl.d/10-network-security.conf och ändra: net.ipv4.conf.default.rp_filter=1 net.ipv4.conf.all.rp_filter=1 till net.ipv4.conf.default.rp_filter=0 net.ipv4.conf.all.rp_filter=0 Och starta om servern. ---- Samt: Då er server har fått adresser i olika nät så kan det hända att den inte förstår hur det ska skickas tillbaka trafik ordentligt. Ni behöver då lägga in följande i er nätverkskonfiguration (dessa är för ubuntu/debian och ska in under dev eth1 i /etc/network/interfaces) post-up ip rule add from 141.255.188.xxx dev eth1 table 1 post-up ip route add default via 141.255.188.1 dev eth1 table 1 Gör likadana rader för de andra interfacen, byt ut adresser mot adressen som interfacet fått och använd olika table för alla. ex. post-up ip rule add from 91.123.200.xxx dev eth2 table 2 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Det verkar fungera nu. En sida med ett dedikerat ip fungerar bra, samt att jag kan pinga alla andra ip-adresser. Jag gjorde så här i CentOS release 6.4: Kod:
nano /etc/sysctl.conf Kod:
net.ipv4.conf.default.rp_filter = 1 Kod:
net.ipv4.conf.default.rp_filter = 0 ctrl+x (avsluta nano) Nu vill jag veta vad jag gjorde ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Har egentligen ingen aning, men det var CityNetworks support som fixade detta åt mig ( med svarstider på 1-2 minuter med vändande post ) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|