FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej.
Vilka regler gäller om man skall recensera en tjänst eller en produkt. I detta fall mat. Är kostnaden avdragsgill eller får jag helt enkelt betala det privat? Spontant känns det som om det borde vara avdragsgillt eftersom det inte går att skapa en guide utan att provsmaka luncher. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag testar bilar ibland. Jag drar av kostnader för bränsle, rena utlägg. Jag tar inte upp den indirekta kostnaden som timmar vid ratten innebär. Tala med din revisor
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Just mat är lite känsligt. Restauranger måste alltid skatta för att de anställda äter där. Det spelar ingen roll att de anställda (av någon anledning) äter egen matlåda, restaurangen beskattas i alla fall.
Skatteverket förutsätter helt enkelt att det finns mat på en restaurang. Om du provar mat tillkommer rimligen någon form av resa. Du kan väl rimligen inte promenera till alla restauranger!? Det är lämpligt att samtala med någon som har koll på bokföring och vilka regler som är normen, så att säga! Tidigare var det himla tjaffs om att telefoner användes för lite allt möjligt, men det är ju borta nu... Så, det kan ändra sig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Slipper du köpa egen lunch/mat de dagar du recenserar?
Då är det en förmån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Så enkelt är det. Om du slipper betala för något privat så blir det en förmån. Om du recenserar 1 eller 10 luncher per dag, så kommer du ändå att förmånsbeskattas för en (schablonmässig) lunch.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Ser fram emot en ny säsong av Super-size me.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|