Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

OK VPS till OK pris

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-15, 22:57 #11
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Medlem

amazon, aws. Du har dessutom free tier på microinstanserna som ligger kring 512mb minne...
irland närmst

Senast redigerad av bya den 2013-08-15 klockan 22:58 Anledning: la till irland
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-16, 08:45 #12
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av bya Visa inlägg
amazon, aws. Du har dessutom free tier på microinstanserna som ligger kring 512mb minne...
irland närmst
Svenska leverantörerna har gått andra vägen här - vilket jag mer och mer börjar känna är helt fel baserat på alla som tar upp detta att det finns en fri microinstans. ;-) Dvs många svenska leverantörer ger fri bandbredd men tar betalt för servern. Jag väntar ännu på att någon skall ta upp det från det hållet - och inte från att man får en fri maskin. Det har aldrig hänt så dags och tänka om. :-) Detta gäller relativt generellt hos de svenska leverantörerna. Man tänker alltid fri maskin och missar gärna kringkostnaderna som i AWS fall vida överstiger en microinstans - allt som oftast. Så med all respekt med ovan rekommendation från ett prisperspektiv - så är instansen fri men glöm inte att om du faktiskt använder maskinen aktivt så kommer det olika andra kostnader direkt. I Yllas fall behöver han 500 GB data ut och det kostar då 499 GB X 0,12 USD vilket då är ca 60 USD. Utöver det kommer diskarna jobba och det drar upp IOPS mm. Så den fria instansen som rekommenderas får du i Yllas fall hos en svensk leverantör ofta flera kärnor - flera GB RAM och samtidigt dubbla bandbredden (dvs 1 TB) för samma pris som rekommendationen ovan. Och då kändes det ändå helt rätt att rekommendera AWS - för där får man en fri instans... Inget ont om den rekommendationen men det visar lite på den djungel det är för en kund.

Du har sedan den andra extrement som DigitalOcean står för där man pressar priset fantastiskt men tullar på lite andra saker - men håller kanske bästa priserna i världen just nu på en instans just nu? De säger också att de har SSD diskar - men vad jag hör från folk som testar är IO prestandan samma som de andra större leverantörerna? Hur vet du som kund vad du får?

En annan bit som man kanske vill ta i beaktning när man driftar en server är support. Som gammal räv i leken att köra internet startups - så har jag vid många gånger tullat på support och hur enkelt det bör vara att återställa backup mm men sedan vid kraschen insett hur mycket jag förlorat i det långa loppet. Tyvärr har jag varit en sådan person som många gånger fått lära mig den hårda vägen innan man riktigt förstod. ;-) Sedan finns det alltid lägen där man får tulla på saker och ta billigaste bästa - och vid läge sakta men säkert förbättra. Med IaaS-tjänster överallt idag - så känns det dock inte som man behöver det. Oftast är det inte 50 eller 100 kr i månaden för en server som är skillnaden för ens budget.

IaaS leverantörer har en lång väg att gå innan det är helt lätt att jämföra priser mellan varandra. Det gäller inte bara jämförelsen för om man går tillbaka till rekommendationen av AWS ovan och ens nämna pris - så är det ingen av oss som har en aning om dolda kostnader som IOPS innebär för Yllas. Stabilitet och annat är ju andra stora faktorer man skulle vilja automatiskt kunna jämföra... Vi får alla ta åt oss.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-16, 08:52 #13
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Vill bara förtydliga mitt användande av bandbredd,
3.8 GB of 500 GB Used på 16 dagar
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-16, 09:17 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
Vill bara förtydliga mitt användande av bandbredd,
3.8 GB of 500 GB Used på 16 dagar
Det var mer en generell reflektion även om ditt exempel låg till grund. :-)
Oläst 2013-08-16, 12:11 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Det var mer en generell reflektion även om ditt exempel låg till grund. :-)
Tog inte hänsyn till 500gig, där får jag backa!
Är det så han bara trycker 7 gig i månaden blir det ingen större kostnad per månad dock...
I eget fall passar amazon mycket bättre än någon leverantör på hemmaplan. Har kört citycloud också, och i mitt fall har amazon en mer komplett lösning.

Kan gärna ge lite feedback på citycloud. Bara skicka ett PM
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-16, 15:11 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av bya Visa inlägg
Tog inte hänsyn till 500gig, där får jag backa!
Är det så han bara trycker 7 gig i månaden blir det ingen större kostnad per månad dock...
I eget fall passar amazon mycket bättre än någon leverantör på hemmaplan. Har kört citycloud också, och i mitt fall har amazon en mer komplett lösning.

Kan gärna ge lite feedback på citycloud. Bara skicka ett PM
Tar jättegärna feedback. Absolut - AWS är en mer komplett lösning än - ja - alla andra leverantörers lösningar? Oavsett nation. :-) Det för med sig andra nackdelar och jag tror vi andra kompletterar väldigt väl. Lycka till med din tjänst!
Oläst 2013-08-20, 09:01 #17
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Jag kör CityNetwork på nästan alla mina projekt efter att ha scannat marknaden under flera månader innan beslut togs. För mig är det viktigt med bra support och bra skalbarhet inom samma leverantör (vill hålla min leverantörsflora så liten som möjligt). Upplever också att CN har ett starkt fundament i det de gör, de tar inte genvägar eller hastar iväg utan saker och ting görs på ett robust sätt. Men allt beror ju på vilka förutsättningar och prioriteringar man själv och ens projekt har givetvis . Nu låter detta kanske som reklam för CN men det är så jag upplever det och istället för att bara skriva "CN är bra" så vill jag beslysa varför jag tycker det.
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017