Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföring vid kommissionsförsäljning.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-09, 14:32 #1
m_rask m_rask är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2013
Nykomling

Standard Bokföring vid kommissionsförsäljning.

En långt första inlägg här men jag har hittills varit imponerad över hjälpsamheten här på forumet.

Är tacksam för alla svar jag kan få från forumet, även om de inte är på något sätt heltäckande så kanske det går att bilda sig en uppfattning iaf.

Vi håller på att ta fram en Ehandelsportal där vi förmedlar olika produkter som säljare själv lägger upp. För tjänsten kommer vi att ta en förmedlingsavgift/provision på försäljningsbeloppet.

Tanken är att använda betalningstjänsten Paypal, i det här fallet en variant som heter Paypal Chained payment.

Här kommer ett exempel att utgå ifrån:
Köpare 1 adderar en produkt från Säljare A för 100kr och en produkt från Säljare B för 100 kr till sin kundkorg på sajten.

Köpare 1 genomför en betalning på 200 kr i Paypal: Pengarna fördelas av Paypal mellan Säljare A (85kr), Säljare B (85kr) och oss (30 kr). Innan pengarna kommer in dras paypalavgifterna av.

Rimligtvis är vårt upplägg rent skattemässigt:
Köpare 1 betalar 100 kr till Säljare A. Säljare A betalar 15 kr i provision till oss (vår intäkt).
Köpare 1 betalar 100 kr till Säljare B. Säljare A betalar 15 kr i provision till oss (vår intäkt).

In på vårt paypalkonto kommer alltså 30 kr minus Paypalavgift, dvs runt 28kr, och hälften härstammar alltså från säljare A och hälften från säljare B.

Ur Paypal går det att plocka ut en logg för alla försäljningar, den är dock per transaktion och inte per säljare, alltså får jag in en summa från ovan köp. Från det inkomna beloppet dras också en transaktionsavgift. Vi kommer alltså att få in en liten slant varje dag.

Rent bokföringsmässig så har jag förstått att intäkter från Paypal bokförs enligt följande:

K3051 Försäljning momspliktiga varor 25%: 24 kr
K2611 Utgående moms försäljning 25%: 6 kr
D6570 Bankkostnader: 2 kr (Paypal avgift)
D193x Paypal: 28 kr

Hur ofta måste vi bokföra dessa? Kan vi slå ihop flera poster? Vilket är det maximala tidsspannet? Vad blir i så fall underlaget för verifikationen för dessa transaktioner?

Varje såld vara kommer även att loggas i vårt ehandelssystem med en rad för varje artikel.

Rimligtvis ska säljare A och säljare B ha någon form av verifikation/kvitto på provisionerna de betalat. Detta för att kostnaden för provision ska kunna bokföras som en kostnad för säljaren behöver de ett underlag som uppfyller bokföringskraven. Tanken är att göra en månadsvis sammanställning med hjälp av datan från vårt ehandelssystem som vi skickar till säljaren. Men detta kanske är är overkill och i själva verket kanske säljarna kan printa informationen från portalen och själva dra av för kostnaden?

Om man skulle skicka en sammanställning verkar det "enklast" att göra detta i Excel med diverse makron och sorteringar. Varje sammanställning ska innehålla alla artiklar såld av respektive säljare och provision på dessa varor. Moms ska framgå på denna och den ska innehålla all information som en faktura gör. På så sätt kan säljarna använda detta för att dra av för kostnaden för provisionen. De utfärdar ett kvitto på 100 kr men får ju in 85kr i Paypal. Frågan är bara om vi behöver använda dessa sammanställningar i vår bokföring?

Jag tänker att om Paypal är vårt BABS så är sammanställningarna vårt "kassaregister". Men i samtal med Bokföringsnämnden tidigare så lät det som underlagen från Paypal var tillräckliga för vår bokföring. Men vilka underlag behövs till exempel gällande moms? I Paypal framgår till exempel inte momsen.

Tacksam för svar.
m_rask är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-09, 16:36 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Man kan använda fakturajournal för at bokföra flera fakturor i en verifikation, men du behöver ändå bokföra varje transaktion för sig inom den verifikationen. Skulle du inte göra det blir det helt omöjligt att följa upp och hitta fel.

Jag förstår inte visten med att krångla till det genom att göra en sammanslagning av flera fakturor dock, har du ett IT-system så är det enklast att systemet gör bokföringstransaktionen direkt som fakturan utfärdas och en när betalningen kommer, då blir siffrorna i bokföringen mest rättvisande och det blir enklare att felsöka.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 12:46 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man kan använda fakturajournal för at bokföra flera fakturor i en verifikation, men du behöver ändå bokföra varje transaktion för sig inom den verifikationen. Skulle du inte göra det blir det helt omöjligt att följa upp och hitta fel.
Hmm, börjar förstå detta också. Kommer att innebära en del bök för oss (i alla fall i början) så länge vi inte har en integration mellan bokföring och Paypal. Å andra sidan innebär det att vi har möjlighet att följa upp transaktionerna om (när) det blir fel.

Jag tänker lite på det du skriver här (http://www.wn.se/t1046257-15-2.html), att det behövs någon form av kvitto eller faktura. Så bör det vara även i vårt fall. Dvs ett kvitto på den provision be fått betalt för. Och det är detta tänk vi har arbetat med hela tiden fram till nu.

Men börjar reda ut det nu. Enligt bokföringslagen kan man utfärda sina egna verifikat. Med andra ord kan varje säljare dra av för sina kostnader med informationen från sin logg på portalen. Alltså behöver vi inte skapa några egna underlag och skicka ut dessa till säljarna.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag förstår inte visten med att krångla till det genom att göra en sammanslagning av flera fakturor dock, har du ett IT-system så är det enklast att systemet gör bokföringstransaktionen direkt som fakturan utfärdas och en när betalningen kommer, då blir siffrorna i bokföringen mest rättvisande och det blir enklare att felsöka.
Grundproblemet är att alla tillgängliga IT-integrationer vi hittat på är baserade på traditionell inköp och försäljningsmetodik. Och i vårt fall har vi inte de finansiella musklerna att bygga något från grunden, i alla fall inte innan vi har kommit igång ordentligt.

Syftet med att slå ihop alla transaktioner i en sammanställning var att det skulle underlätta för den som säljer varorna. Vi ville förse dem med ett underlag för hela månaden så de kan dra av alla samlade kostnader för en månad. Lite som att man får en faktura per månad som Traderaanvändare för den senaste månaden.

Men ovan svar ang möjligheten att utfärda egna verifikat verkar lösa våra problem. Map så verkar vi inte behöva bry oss om att utfärda kvitton i "säljardelen". Så länge uppgifterna finns tillgängliga för varje säljare kan hon eller han upprätta egna verifikationer.

Om jag förstått det rätt bokför vi därmed enligt ovan bokföringsförslaget jag hade med från Paypal-inbetalningarna och underlaget från Paypal blir vår verifikation.

Känns ovan tänk rätt?

En avslutande fråga: Någon som har lite kunskap kring Paypalintegrationer/ehandelsintegrationer? Hade varit väldigt skönt att kunna importera nedan information till vår bokföring.

Vad behövs för att lösa följande bokföringsexempel integrationsmässigt:
K3051 Försäljning momspliktiga varor 25%: 24 kr
K2611 Utgående moms försäljning 25%: 6 kr
D6570 Bankkostnader: 2 kr (Paypal avgift)
D193x Paypal: 28 kr

Senast redigerad av m_rask den 2013-08-12 klockan 12:48
Oläst 2013-08-14, 10:37 #4
Nykomling

Nykomling

Svarar min egen fråga:

Har kommit fram till att den bästa lösningen för mig utan koppling mellan ehandelsmodul och bokföring är att skaffa E-conomic Bokföring som har stöd för att importera verifikat från en csv-fil.

Här kommer stegen och med kan hjälpa något:

- Klistra in Paypal-loggen in i en sorteringsmatris i excel
- Matrisen sorterar varje transaktion (sorterat på ordernummer) enligt bokföringsförslaget till en annan flik:
K3051 (försäljning exkl moms)
K2611 (moms)
D6570 (paypalavgift)
D1931 (Paypal insättning)
- Csv-import av verifikationer in E-conomic.
- Granska och bokför!

Senast redigerad av m_rask den 2013-08-14 klockan 10:39
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017