FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Såg en tråd här på wn (som jag nu inte hittar längre) där jag tror det var conny som förklarade hur man kunde dra av nästan alla sina kostnader så som lägenhetshyra (kontor), billeasing, representation etc om man valde att flytta utomlands. Är det någon som har lite koll på detta, planerar nämligen på att dra iväg 6mån till ett annat land för att eventuellt jaga nya kunder, samt etablera verksamheten där. Någon som vet hur man kan bokföra kostnaderna man har utomlands utan att reta upp skattmasen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inget konstigt att öppna ett kontor i ett annat land, troligen är det även smart att registrera ett nytt bolag i det landet som ägs av ditt svenska AB.
Bolaget kan i sig skaffa en "övernattningslägenhet" (dvs ingen lyxbungalow). Men om du reggar ett utlänskt bolag och själv flyttar dit så är det landets lagar som kommer gälla. Ditt Svenska AB är ju bara ägare till bolaget, så beskattningen sker då utomlands av dotterbolaget. Svårt att var mer specifik än så om du inte avslöjar vilket land du funderar på. Det är ju olika regler i olika länder. Men generellt så är ju (i princip) alla kostnader avdragsgilla som är kostnader i verksamheten. Med några få undantag och de undantagen är främst om du som privatperson "konsumerar" eller betalar ut som lön eller aktieutdelning. Men om du äger bolaget så spelar väl inte det så stor roll utan du kan ta ut en minimal lön. Pengarna är ju (i princip) kvar i bolaget tills du bestämmer något annat. Har du bättre avkastning på pengarna i bolaget än du kan åstadkomma som privatperson så är det ju bara bra att pengarna är kvar i bolaget så länge som möjligt. Men räkna noga på det för Sverige har 22% bolagsskatt, kapitalskatt för privatpersoner är väl fortfarande 30% i Sverige, Warren Buffet betalar 15% skatt av kapitalinkomst i USA (olika nivå för varje delstat). Senast redigerad av Conny Westh den 2013-08-03 klockan 13:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Landet är USA, jag kommer inte flytta dit permanent utan det är mer att ta en sväng dit på 3-6mån. Jag är där i jobb syfte för att eventuellt jaga in kunder eller dra igång ett dotterbolag där. Så det är i princip bara att redovisa overnattningslyan + billeasingen som en kostnad?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du bör ju kolla vad som gäller i USA, kan inte tänka mig det är så illa som i Sverige. i Sverige är det ju typ dödsstraff bjuda anställa på lite frukost om du inte förmånsbeskattar dom för det.
Men alltid oftast bättre låta utländsk bolag stå på saker eller utgifter som har friare regler. Alla fall om det rör sig om mer långsikta saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tanken är att det svenska bolaget ska stå för kostnaderna, och frågan är om det funkar om man är borta en längre period?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Funkar lär det göra, men du kan ha mer begränsningar på vad du hade kunnat dra av mot annat bolag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag levde "på räkning" men ett annat alternativ är om du vill ta ut skattefritt traktamente och leva snålt i stället, då kan du spara pengar privat. Du kan ju starta bolag i Utah, Nevada eller Delaware de är de mest företagsvänliga delstaterna, både vad gäller lagar och skattesatser. Men kolla upp detaljerna själv så du vet vad du ger dig in på. Sök på "incorporate Utah" så ser du lite vad som behövs.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|