FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan inte se länken Conny postade. Googlade lite snabbt på frågan och det finns väldigt, väldigt mycket trådar ang. just denna vilket får mig att tro att det knappast kan vara såpass enkelt som 36 eller 18.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
David Cameron heter han som startat tråden om du vill söka.
det finns just nu 535 kommentarer (tråden är 3 dagar gammal) och jag har tagit de 8 första sidorna av 54 så har de kommit fram till följande värden: 12, 16, 18, 36, 48, 54, 56, 64, 81, 256... Vanligaste är nog 36, 18, 81... Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-29 klockan 15:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Funkar den här länken bättre? http://www.linkedin.com/nhome/update...35636650504193
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Din länk fungerar, men har ingen profil på LinkedIn
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Trettiotre gånger trettiotre är större eller lika med x. Alla siffror lägre eller lika med 1089 borde funka som svar.
==> (⇒) bör inte förväxlas med => (≥). Som frågan är skriven, så är det en mattefråga för lågstadieelever och inte ett IQ-test ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
Alltså bör problemet definieras som (som det stod i originalet): 11x11 = 4 22x22 = 16 33x33 = ??? Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-30 klockan 02:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Matematik har aldrig "varit min grej", men 36 förefaller väl ändå som den simplaste och (kanske) därmed det mest logiska svaret? Ps. IQ-tester är kul!
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Det sprider sig som en löpeld! Nu är det uppe i 884 kommentarer....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Jag hade svarat 1089. För mig blir 33 gånger 33 alltid 1089, oavsett sammanhang och helt oberoende av andra omständigheter. Det spelar därför inte någon roll att de föregående två multiplikationerna är felaktiga.
Så här brukar förövrigt IQ-tester aldrig vara utformade. Antingen så använder man inte matematiska tecken (såsom x och =), eller så ger man ett antal alternativ med möjliga svar, där den korrekta uträkningen (i det här fallet 1089) inte finns med som alternativ att välja. Så jag skulle tro att det mest är någon som har roligt. Alternativt att testet är felaktigt avbildat/avskrivet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|