Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta handelsbolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-28, 20:46 #1
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Medlem

Standard Starta handelsbolag

Jag och en kompis har tänkt att starta ett handelsbolag. Inkomsterna till det här här företaget ska vi få genom dels adsense/affiliate och dels skapande utav hemsidor till kund. Vi är båda under 26 år, studenter och vi tror att vi kan dra in ca 70-80000kr på ett år.

Nu har jag lite allmänna frågor om det här med företagande
1. Hur ska intäkterna från annonseringen och försäljningen bokföras/ vilka avdrag ska göras? Ska jag till exempel betala in moms för dessa?

2. Kan jag dra av momsen för allt jag köper som kan tillföra något till företaget (dator, internet etc?) oavsett hur mycket jag köper? eller måste den moms jag betalar väga upp med den jag drar av?

3. Hur krånglig är bokföringen/ årsredovisning(behöver vi en sån?), kan en normalbegåvad person, som lägger ner lite tid i att läsa böcker, lösa det på ett bra sätt?

4. Min kompis har redan flera domäner och webbhotell, som vi ämnar använda i vårt företag. Kan vi helt enkelt ändra utbetalningskontot till vårt företag och så är det helt plötsligt företagets? eller Hur kan vi föra över det till företaget på annat sätt?

5. Hur betalas moms och skatt in?
Vad jag har fattat så ska vi först skatta 14?% på vinsten, sedan betalar vi bolagsägare ca 30% på vår del av det som är kvar? stämmer detta? När betalar vi denna skatten i så fall?

Hoppas ni förstår alla frågor, annars ska jag gärna försöka förtydliga dom!

Mvh
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-28, 23:08 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Timlestandeer Visa inlägg
2. Kan jag dra av momsen för allt jag köper som kan tillföra något till företaget (dator, internet etc?) oavsett hur mycket jag köper? eller måste den moms jag betalar väga upp med den jag drar av?
Allt du behöver (och kan motivera) i företaget är avdragsgillt. Det är inga problem att vissa månader handla för mer än man säljer (och således få tillbaka pengar på momsen från SKV), men eftersom detta faktiskt betyder att bolaget går back så är det inte att rekommendera.

Citat:
3. Hur krånglig är bokföringen/ årsredovisning(behöver vi en sån?), kan en normalbegåvad person, som lägger ner lite tid i att läsa böcker, lösa det på ett bra sätt?
Det finns bra böcker och bokföringsprogram som hjälper er med detta. Har du någon ekonom i kompisgänget kan det vara bra att fråga denna vid behov. Om han/hon dessutom har F-skattesedel och moms så är kostnaderna avdragsgilla. Annars får ni väl bjuda på middag för besväret.

Citat:
5. Hur betalas moms och skatt in?
Vad jag har fattat så ska vi först skatta 14?% på vinsten, sedan betalar vi bolagsägare ca 30% på vår del av det som är kvar? stämmer detta? När betalar vi denna skatten i så fall?
Det finns en skattekalkylator på verksamt.se. Använd denna för att få svar. Skulle ni varit över 26 skulle ni haft en total skatt på ca 45-50%. Eftersom ni är ungdomar så är den något lägre.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-29, 11:35 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Timlestandeer Visa inlägg
Som svaret ovan säger. MEN... Om du tex har kontoret hemma i din lägenhet kan det bli knepigt att låta företaget stå för kostnaden för tex internet, om du samtidigt använder det privat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-30, 11:08 #4
Medlem

Medlem

Tack så mycket för svaren! Är det någon av er som har någon bra bok och/eller ett bokföringsprogram som är bra och som ni kan rekommendera?

Ni vet inte hur det ligger till med punkt 1?
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-30, 22:52 #5

Vi kör Fortnox till 100%. Vi har även migrerat över vår redovisningskonsult till Fortnox så han gör allt där och vi har full koll på allt som görs. Han ser alla fakturor, löner, tidrapporter, ordrar och vad han nu behöver och vi ser hans bokföring.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017