Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta eget (enskilt) med skuld

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-28, 14:24 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Standard Starta eget (enskilt) med skuld

Sambon ska starta eget men har lite skulder. Skulderna har hon fått när hon bodde med hennes ex. Skulderna är inte skatteskulder.

Kan hon starta eget utan problem? Hon vill starta en städfirma med inriktning företag.
Jag kollade lite på verksam.se men hittade inget om det.

Tacksam för svar!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-28, 14:30 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Att starta bolag ska inte vara något problem så länge man inte har näringsförbud. Fast sen när det kommer till att handla saker till företaget så får hon räkna med att handla mot postförskott eller kontant men det är förhoppningsvis inget problem.

EDIT: En del företag och offentlig verksamhet har som policy att inte köpa tjänster av företag som har skulder hos KFM men alla tolkar det där lite olika. En den håller sig till skatteskulder.

Senast redigerad av Westman den 2013-07-28 klockan 14:33
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-28, 14:38 #3
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Att starta bolag ska inte vara något problem så länge man inte har näringsförbud. Fast sen när det kommer till att handla saker till företaget så får hon räkna med att handla mot postförskott eller kontant men det är förhoppningsvis inget problem.

EDIT: En del företag och offentlig verksamhet har som policy att inte köpa tjänster av företag som har skulder hos KFM men alla tolkar det där lite olika. En den håller sig till skatteskulder.
Tack för ditt svar! Angående att köpa in produkter så kommer hon göra det genom mitt gamla jobb. (Jag sålde städprodukter tull hotell m.m) så det är inga problem och de vet hur det ligger till. Hennes skuld är på max 50 000 kr så förhoppninsgvis om allt går bra så är den snart borta

Om hon skulle få in (taget i luften) 100 000 kr en månad och utgifterna är på 30 000 kr. Är det 30% skatt på 70 000 kr då och det som blir över är hennes lön?
Oläst 2013-07-28, 14:45 #4
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Om hon skulle få in (taget i luften) 100 000 kr en månad och utgifterna är på 30 000 kr. Är det 30% skatt på 70 000 kr då och det som blir över är hennes lön?
För att ta ut lön ur enskild firma måste du även betala arbetsgivaravgifter, enkelt räknat kan du plocka ut ungefär hälften av vinsten före skatt. Kolla skatteverkets dokumentation eller sök forumet för mer ingående räkneexempel.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-28, 14:47 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Tack för ditt svar! Angående att köpa in produkter så kommer hon göra det genom mitt gamla jobb. (Jag sålde städprodukter tull hotell m.m) så det är inga problem och de vet hur det ligger till. Hennes skuld är på max 50 000 kr så förhoppninsgvis om allt går bra så är den snart borta

Nja, om du vill veta hur mycket hon får ut i plånboken så är det snarare 45 - 50% av 70000 som blir över efter de skatter och avgifter som är tvingande. Börjar hon tjäna de pengarna så skulle jag rekommendera aktiebolag så snart hon har fått ihop till aktiekapitalet. Då blir det lite roligare att tjäna pengar (= lite mindre skatt och fler möjligheter).
Oläst 2013-07-28, 15:16 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Tack för era svar! Jag har fått reda på det jag vill och är mycket nöjd med svaren. Ha en fortsatt varm och skön söndag
Oläst 2013-07-28, 15:28 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Tack för era svar! Jag har fått reda på det jag vill och är mycket nöjd med svaren. Ha en fortsatt varm och skön söndag
Tack, jag gav upp att vara ledig pga. värmen och sitter på kontoret där det är svalt och skönt. Njut ni som kan!
Oläst 2013-07-28, 17:45 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Sambon ska starta eget men har lite skulder. Skulderna har hon fått när hon bodde med hennes ex. Skulderna är inte skatteskulder.

Kan hon starta eget utan problem? Hon vill starta en städfirma med inriktning företag.
Jag kollade lite på verksam.se men hittade inget om det.

Tacksam för svar!
Vad menar du med skulder?

Är det skulder som har gått till KFM eller är det bara "skulder" som inte gått till KFM? Det är en enorm skillnad.

Finns det betalningsanmärkningar så kommer banken inte ens låta henne öppna ett bankkonto till företaget med internetbank och betalkort. Men formellt sett finns inget hinder att starta företag om man har skulder även hos kronofogden.

Bankerna har dock enligt oktrojen skyldighet att öppna ett rent bankkonto där man kan sätta in pengar och ta ut pengar, men de har ingen skyldighet enligt oktrojen att koppla tjänster som internetbank eller bankkort till kontot. Vad bankerna är skyldiga att göra enligt oktrojen kan du kolla med finansinspektionen.

Banken kan även vägra koppla till bankgiro eller plusgiro till bankkontot.

Kunderna kan ju dock betala direkt till bankkontot, jag har sett att vissa företag tar emot betalningar direkt till sitt bankkonto och det är troligen när de är i samma situation med kfm-skulder som de inte fått öppna bankgiro.

Det betyder att hon kommer få betala typ 75 Kr (Handelsbankens avgift) per betalning när hon betalar räkningar. Jag vet inte vad SEB tar för avgift men Nordea ligger väl på 50 kr.

Det kan man ju lösa genom att hon betalar räkningar från sitt privata konto som hon har redan nu och behöver då bara göra en utbetalning per månad, men det blir en hiskeligt krånglig redovisning och det gillas inte av skatteverket att göra så, men teknisk sett så går det att lösa.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-28 klockan 17:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-28, 18:04 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

Eftersom det är EF är det inga problem att köra med sitt personliga konto. Så länge bokföringen med alla verifikationer är i ordning så kan inte ens SKV göra något åt det.

När det gäller det där med att öppna bankkonto så är det sällan ett problem om man är kund i banken men skulle ni få problem med att öppna ett bankkonto (läs få ett bankgironummer för fakturorna) så skicka pm så kan jag förmedla en kontakt med en företagshandläggare på en fristående sparbank som är bra att ha att göra med.
Oläst 2013-07-28, 18:10 #10

Citat:

Av de 70 000 som är Täckningsbidrag (TB1) så behöver hon spara en del i företaget för administrativa kostnader och annat.

Om hon har 100 KSEK i intäkter så har hon det kanske i 10 månader per år. sen är det 0 kr under semester och jul-/nyårshelgerna. Så man måste räkna med att spara en del pengar för att kunna jämna ut likviditeten över året. Inkomster och Utgifter har en tendens att inte vara synkroniserade utan först kommer det utgifter, utgifter, utgifter, kanske inkomster,...

Om 100% av de 70 KSEK är överskott så hon ska betala egenavgifter för heöla beloppet så är egenavgifterna 28,97% (enligt https://www.vismaspcs.se/ditt-foretagande/ekonomifakta ) dvs 20279 kr per månad, då är det kvar 49721 kr som det ska dras inkomstskatt från.

Med en bruttolön på 49721 kr och skattetabell 32 kolumn 1 så blir preliminärskatten (enligt skatteverket http://www.skatteverket.se/download/...dsl%C3%B6n.pdf ) 16644 kr så kvar blir det 33 077 kr i nettoinkomst.

Observera att detta endast gäller om det är samma inkomst alla 12 månaderna och 100% av de 70 000 kr tas ut i lön, dvs om det inte finns några andra kostnader.

Jag skulle rekommendera att hon tar ut betydligt mindre i lön varje månad och låter en större del av pengarna vara kvar på företagets konto för att bygga upp likviditet. efter 6 månader har hon tillräckligt med likviditet för att starta ett AB och då gör hon det. sen kan man buffra pengarna i bolaget och därmed betala betydligt mindre skatt.

Om hon skulle ha samma kalkyl för ett AB så blir det 70000 / 1,3142 => 53 264 kr i bruttolön och 18 666 kr i preliminärskatt, dvs hon kan då ta ut 34 598 kr i nettolön.

Dvs hon får 1521 kr mer netto i handen varje månad om hon har AB i stället för enskild firma. 1521*12 => 18 252 kr per år mer netto i handen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-28 klockan 18:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017