FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej
Jag har testat Digital Ocean nyligen och tyckte det var jäkligt smidigt med en egen VPS att leka med, svarstiderna var markant förbättrade mot mina webbhotellskonton. Däremot gillar jag inte säkerhetsaspekten, jag har inte längre tid eller lust att sätta mig in i varenda detalj kring konfigurering och uppdatering av en server, apt-get upgrade gör jag gärna men jag gillar inte tanken på att glömma det och därefter få en hackad server som måste återställas osv. Är det någon leverantör som tillhandahåller en EC-liknande VPS-tjänst där säkerhetsuppdateringar installeras automatiskt? Min budget är ju blygsam så billigare går alltid före mailsupport, företagsjulklapp och guldklocka efter 25 år som kund. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Automatiska uppdateringar på en server - oavsett system är alltid en dålig idé och något jag tror de flesta serveradmins kan skriva under på. Man vill gärna ha lite kontroll på vad man installerar och vilken påverkan dessa kan få.
Men om du gärna vill ha det så kan du alltid lägga in pakethanteraren i ett dagligt Cron-jobb och sen en veckovis reboot. I den bästa av världar så har man ett identiskt testsystem där man kan testa patcharna först. I Windows-världen är detta enklare (patchning oftast 1 gng/mån så länge man bara kör MS-applikationer) medans i Linux-världen med patchar varje dag blir det mer omständigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror ju på vad du tycker är en bra peng också. För 2000 kr i månaden kan du få det hos en svensk leverantör utan problem.
Att automatisera är kanske inte perfekt precis som Kristian skriver, men lite beroende på sammanhanget så kan det ju ändå vara en vettig lösning. Automatiskt snapshot innan patchning en gång per vecka är nog en hygglig medelväg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Själva systemet brukar vara minst sårbara, oftast är dina webb applikationer största hotet. Hantera system update är ju lätt gjort, men om du har massa WP sidor eller liknande kan bli lite mer pill med.
Och sådant brukar räknas utanför vanlig managed tjänst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hos eleven2 så får du en managed VPS för $49 (~ 321 SEK) per månad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skulle inte rekommendera eleven2, supporten & sälj har kass ton. Däremot knownhost. Kostar ungefär samma, går att hitta rabattkoder på bättre webbinriktade forum än WN.se. Kör en ssdv2 och är supernöjd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Annars skulle jag prova, https://cloudroyale.se/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm, det kanske är så att systemen inte är så osäkra som jag oroat mig för.
Då vågar jag titta vidare på "vanliga" VPSer.. tack. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Är oftast 3part applikationer som är stora faran. Och då oftast web. Visst kan det vara bra köra update, men varje vecka på systemet är ofta överdrivet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle nog faktiskt rekommendera www.internetborder.se. Dom tar en peng men det är absolut ett väldigt bra manage hosting företag med hög kompetens.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|